Valkoiselta talolta erikoinen raportti: Näin kallis on ”sosialistinen Suomi” – esimerkin autoa ei täällä rekisteröi henkilöautoksi juuri kukaan - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Valkoiselta talolta erikoinen raportti: Näin kallis on ”sosialistinen Suomi” – esimerkin autoa ei täällä rekisteröi henkilöautoksi juuri kukaan

Lava-auto Ford Ranger Super Cab Limited. Lava-autot ovat Suomessa harvinaisia verrattuna Yhdysvaltoihin.

Julkaistu: 29.10.2018 11:08, Päivitetty 29.10.2018 12:13

The Washington Postin artikkelitoimittajan mukaan taloustieteilijöiden virasto on muuttunut Trumpin propagandatoimistoksi.

Valkoisen talon taloudelliset neuvonantajat, CEA, julkaisi viime tiistaina suomalaisittain katsottuna kovin kummallisen selvityksen. Siinä esitellään sosialistista yhteiskuntajärjestelmää kustannuksineen.

Sosialismin esimerkkimaiksi on nostettu Pohjoismaat, siis Islanti, Norja, Ruotsi, Tanska ja Suomi.

Asiasta kirjoitti ensimmäisenä Suomessa Lännen Media, jonka lehdistä muun muassa Aamulehti julkaisi aiheesta kertovan uutisen.

Selvityksessä tarkastellaan kriittisesti etenkin pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa, jonka kustannuksia verrataan yhdysvaltalaisiin. Hyvinvointiyhteiskunnasta puhutaan ”sosialistisena” yhteiskuntana.

Esimerkkinä avolava-auton hankkiminen

Selvityksessä vertaillaan muun muassa sitä, kuinka paljon avolava-auton eli pickupin hankkiminen maksaa Yhdysvalloissa ja kuinka paljon samanlaisen auton hankkiminen maksaa esimerkiksi Suomessa.

Esimerkin auto on Ford Ranger. Ensimmäisenä kerrotaan uuden auton hankintahinta: Yhdysvalloissa uuden auton saa noin 24 300 dollarilla eli noin 21 400 eurolla, kun Suomessa siitä saa pulittaa noin 40 500 dollaria eli 35 700 euroa. Auton hankkimisen jälkeen kustannukset vasta lähtevätkin nousuun, selvityksessä todetaan.

Lava-auton hankkiminen ja ylläpitäminen vie selvityksen mukaan yhdysvaltalaiselta keskivertotyöntekijältä kaikkiaan 4,4 viikkotyötuntia. Tanskassa työntekijä joutuu tekemään töitä auton hankkimis- ja ylläpitokustannukset kattaakseen 6,0 tuntia viikossa, Norjassa 7,1 tuntia viikossa, Ruotsissa 8,5 tuntia viikossa ja Suomessa huimat 11,9 tuntia viikossa.

Selvityksen alaviitteessä kerrotaan myös, etteivät avolava-autot ole ylipäätään kovin yleisiä Pohjoismaissa juuri lisäkustannustensa vuoksi. Esimerkin Ford Ranger -autoja oli Suomessa viime vuoden lopussa liikennekäytössä 4248 rekisteröitynä pakettiautoksi, kolme kappaletta rekisteröitynä henkilöautoksi ja 17 kappaletta rekisteröitynä kuorma-autoksi, ilmenee tuoreimmista Trafin tilastoista.

”Absurdi kokoelma tarkoitushakuisia argumentteja”

Selvitystä on ihmetellyt muun muassa The Washington Postin Paul Waldman. Hän kirjoittaa, että omituinen raportti on herttainen sekasotku, jossa sosialismin käsitteen alle on niputettu kaikki mahdollinen: Marx, Lenin, nykyiset Pohjoismaat ja senaattori Bernie Sanders.

– Selvitys on absurdi kokoelma tarkoitushakuisia argumentteja, Waldman kirjoittaa viime keskiviikkona julkaistussa artikkelissaan.

Waldman kirjoittaa myös, että CEA on viime ajat ollut ”melko unelias taloustieteilijöiden virasto”. Presidentti Donald Trumpin aikana se on hänen mukaansa muuttunut propagandatoimistoksi, joka kertoo sen, mitä Trump haluaakin kuulla.

Korjaus 29.10.2018 klo 12.11: Toisin kuin jutussa kerrottiin, Ford Ranger -autoja on Suomessa liikennekäyttöön rekisteröity henkilöautoksi kolme kappaletta. Lisäksi niitä on rekisteröity pakettiautoksi 4248 ja kuorma-autoksi 17.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?