Nyt on Taksi Helsingin vuoro panna hinnat uusiksi – ”On tapahtunut merkittävä muutos”

Julkaistu:

Toimitusjohtaja Jari Kantonen kertoo, että hintamuutoksen tarkoituksena on tehdä lyhyistä, alle viiden kilometrin matkoista nykyistä edullisempia.
Osa taksiyrityksistä muuttaa hinnoitteluaan vain pari kuukautta taksiuudistuksen jälkeen. Lähitaksi muutti hinnoitteluaan runsas viikko sitten.

Ensi viikon maanantaina hintaremontin tekee myös Taksi Helsinki. Toimitusjohtaja Jari Kantonen kertoo, että taustalla on muutakin kuin heinäkuun alun taksiuudistus.

– Otamme käyttöön täysin uudenlaisen hinnoittelumallin. Lyhyistä, alle viiden kilometrin matkoista tulee aiempaa halvempia. Hintamuutos on oikeastaan pitkän prosessin tulos. Olemme analysoineet dataa keväästä lähtien. Meillä ajatellaan asioita nyt uudella tavalla, Kantonen sanoo.
Taksi Helsingin hinnoittelu muuttuu ensi viikon alusta lähtien niin, että matkan aloitusmaksu laskee 3,90 euroon.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Aloitusmaksu on sama kaikkina kellonaikoina, kun kyydin tilaa puhelimitse soittamalla tai sovelluksen avulla.

Aloitusmaksu on Taksi Helsingillä vielä tämän viikon ajan kellonajasta ja viikonpäivästä riippuen 5,90–9,00 euroa.

– Tarkoitus on madaltaa asiakkaan kynnystä tilata taksi päivän hiljaisempina aikoina eli muulloin kuin aamu- ja iltaruuhkien aikaan. Viikonlopuille ja keskipäivälle tulee lisäksi omat hinnoittelunsa, Kantonen kertoo.

Riesana myös kopiointi

Kantosen mukaan yhtiö on kärsinyt viime aikoina brändinsä kopioimisesta. Liikenteessä on ollut autoja, joiden ulkonäkö on muistuttanut Taksi Helsingin autoja aina teippauksia ja taksikupua myöten.

Helsingin Sanomat kirjoitti syyskuun lopussa asiakkaan ikävästä kokemuksesta. Hän oli luullut nousseensa Taksi Helsingin auton kyytiin.

Kuljettajan sekava käyttäytyminen sai asiakkaan jäämään pois kyydistä kesken matkan. Matkustaja kertoi HS:lle, että auton katolla oli ollut Taksi Helsingin kupu.

– Valitettavasti tätä kopioimista on tapahtunut. Se on varmasti osaltaan vaikuttanut siihen, että yhä useampi asiakas käyttää tilauskanavia eli soittaa taksin perinteisesti puhelimella tai tilaa kyydin sovelluksen kautta. Silloin asiakas saa myös varmistuksen siitä, että kyseessä on tosiaan oikean brändin taksi, Kantonen sanoo.

Kaiken kaikkiaan suoraan liikenteestä otettujen, niin sanottujen käsipystykyytien määrä on vähentynyt reippaasti.

– Taksin tilaamisessa on tapahtunut merkittävä muutos. Moni on siirtynyt käyttämään pelkästään tilauskanavia, sanoo Kantonen.

Kuljettajista huutava pula

Suurista taksiyrityksistä Lähitaksi on joutunut ikävään tilanteeseen. Yhtiö laski taksiuudistuksen yhteydessä hintojaan, mutta joutui nostamaan niitä uudelleen lokakuun alussa.

Lähitaksin hallituksen puheenjohtaja Pasi Rokosa kertoi tuolloin Taloussanomille, että syynä hintojen rukkaukseen on kuljettajapula. Rokosa arvioi, että yritys on menettänyt viime aikoina ”joitakin satoja” kuljettajia.

Kantosen mukaan Taksi Helsingissä ei ole ollut vastaavaa kuljettajapakoa.

– Itselläni ei ainakaan ole tietoa, että meillä olisi sellaista tapahtunut. On totta, että kuljettajia on vaikea saada ja heitä tarvittaisiin lisää jopa useita satoja. Koulutuksessa on kuitenkin koko ajan uusia kuljettajia, hän kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    3. 3

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    4. 4

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    5. 5

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    6. 6

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    7. 7

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    8. 8

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    9. 9

      Ex-pomo kertoo: Kiinteistö­kuningatar-Kaisaan satsattiin ”niin paljon kuin rahkeet kesti” – huippu­palkka, kalliita autoja ja koulutuksia

    10. 10

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    9. 9

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    10. 10

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää