Väitöstutkimus laitteiden hulvattomista käyttöohjeista: ”Tarkoituksenamme ei ole suinkaan järkyttää...”

Julkaistu:

Onkohan mikään tylsempää luettavaa kuin kodinkoneiden käyttöohje? Huonekalujen kokoamisopas? Unohda ennakkoluulot, sillä käyttöohjeista ja niiden muutoksista löytyy väitöskirjojenkin verran ammennettavaa.
Lokakuussa tarkastettavassa väitöskirjassa aiheena ovat kodinkoneiden käyttöohjeet ja niiden muuttuminen vuosikymmenten saatossa. Väitöskirjan tekijä Tytti Suojanen tutki tapoja, joilla kodinkoneiden käyttäjää puhuteltiin niin sanotulla sinä-asenteella sekä toisekseen keinoja, me-asennetta, jonka avulla luotiin yhteisyyttä kirjoittajan, yrityksen ja käyttäjän kesken.

Suojanen toimii teknisen viestinnän lehtorina Tampereen yliopistossa.

Väitöskirjassa tutkittiin niin sanottuja kotoistamisen strategioita, joilla kodinkoneita tehtiin käyttäjille tutuksi vuosina 1945–1995. Etenkin 1950–60-luvuilla Suomessa otettiin käyttöön paljon uusia kodinkoneita.

Valmistajien oli vakuutettava uusi käyttäjä siitä, että hankinta oli kannattanut tehdä ja laitteita tehtiin tutuksi käyttäjille.


Tutkimuksessa on monia nykypäivän lukijalle huvittavia, aikaansa kuvaavia, esimerkkejä käyttöohjeiden tyylilajeista. Ne saavat nykykuluttajan laitehankinnat näyttämään hyvin valjuilta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Saatamme arvata, ettei kantaäidillämme Eevalla ollut sanottavia ongelmia viikunanlehtiensä kuivattelemisessa. Toisin ovat asiat meidän päivinämme. Ovathan meidän viikunanlehtemme mitä moninaisimpia vaatekappaleita ja kun vilkaisemme esim. jonkun tuttavamme kylpyhuoneeseen, jossa pestyt vaatteet on ripustettu kuivumaan kaikin mahdollisin ja mahdottomin keinoin, niin eiköhän meidän ole myönnettävä, ettei ”Vanhan Eevan” ajoista olla paljoakaan edistytty.

Nythän on erinomaisia pesukoneita, sähkösilitysrautoja ja pesuaineita, miksi ei ole kunnon kuivauslaitteita, jotka tekisivät olomme siinäkin suhteessa mukavammaksi. Tarkoituksenamme ei suinkaan ole järkyttää, vielä vähemmän arvostella Teidän tapojanne ja tottumuksianne, mutta emme mekään puolestamme malta pitää kynttiläämme piilossa vakan alla, noin vuodelta 1950 olevassa tekstissä tuotetta kehuttiin.

– 1950–1960-luvun ohjeissa esiintyy perheenäitiä, rouvaa ja emäntää. Selkeästi heitä, jotka olivat koneiden pääkäyttäjiä. Koska koneet olivat uusia eikä niitä oltu koskaan ehkä edes nähty tai kokeiltu, naisia vakuuteltiin, että olet ostanut järkevän tuotteen. Se oli todella tärkeää, Suojanen kertoo.


Muutos 1990-luvulla

Henkilökohtainen vakuuttelu ja suostuttelu siirtyi vähitellen ohjeista ja oppaista tuotemainonnan ja viestinnän puolelle.

– 1990-luvulla, johon aineisto päättyy, vakuuttelu vähenee. Ohjeet muuttuvat enemmän informaation jakamiseksi ja hyvin neutraaleiksi. Käyttäjä oli jo kesyttänyt laitteet käyttöönsä.

Nyt kun olette saanut uuden Candynne, voitte unohtaa kaikki pesupäivien huolet ja vaivat, joita Teillä aikaisemmin on ollut. Tulette olemaan niin ihastunut uuteen peruskoneeseenne, että haluatte kutsua kaikki ystävänne ihailemaan sitä, vuodelta 1971 oleva käyttöohje puhuttelee laitteen hankkijaa.

Yllä olevassa esimerkissä vielä teititeltiin, mutta 1970-luvulla tapahtui Suojasen mukaan siirtymää sinutteluun, käyttöohjeissa kuten muutoinkin Suomessa pikkuhiljaa.

Kankeaa kieltä osattiin käyttää myös ennen vanhaan (1945). ”Me iloitsemme, että olemme voineet palvella Teitä tärkeässä ja kauaskantoisessa ravintokysymyksessä keittämisen kohdalla”, Eft-line-pikakeittimen ohjeessa todetaan.


Suojanen sanoo, että ihmiset kokevat teknisen viestinnän monesti kankeakieliseksi ja hankalaksi ymmärtää. Kielikukkaset kukkivat konekäännöksissä, ja pahimmillaan ohjeista ei saa mitään tolkkua. Ohjeita ei tyypillisesti lueta ellei ole pakko.

Tyypillinen ajatus käyttöohjeista on, että ne ovat huonoja, eikä kukaan halua lukea niitä. Yleistyksiä ei voi kuitenkaan tehdä. Suojanen sanoo, että huonot käyttöohjekokemukset jäävät ihmisille mieleen paremmin kuin hyvät ja huonot kokemukset kumuloituvat.

– Tätä me koetamme muokata. On aika yllättävääkin, kuinka valtavan määrän ihmiset arjessaan kohtaavat erilaisia ohjeita: Sitä ei huomaa, koska viestintään on turruttu. Ohjeet on usein upotettu itse järjestelmiin. Niitä on opasteissa kaduilla, itsepalveluautomaateissa ja tietokoneohjelmissa.

Suojanen huomauttaa, että lainsäädäntö määrittää, että käyttöohje on osa tuotetta. Jos se puuttuu tai käyttäjä ei ymmärrä sitä, ostajalla on oikeus purkaa kauppa. Mitä enemmän niistä valitettaisiin, sitä helpommin käytettäviä tuotteita ja ohjeita saataisiin.

Nykykuluttaja jää etäiseksi

Vaikka vanhojen käyttöohjeiden tyyli huvittaa, niissä voisi silti olla jotain arvokasta nykypäivän kuluttajallekin.

– Jos kirjoittaja ja yritys näkyisivät vähän enemmän, käyttäjää voisi motivoida toimimaan tietyllä tavalla. Voisi saada paremman yhteyden valmistajan, kirjoittajan, käyttäjän ja laitteen välille. Nykyinen tyyli on irti käyttökontekstista, tylsääkin voi sanoa.

– Kun katsoo näitä vanhoja tekstejä, tulee vähän kaihoisa olo. Että voi kun nykykäyttäjä otettaisiin yhä tällä tavalla huomioon. Se voisi parantaa myös laitteen huolenpitoa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomalaisbroilerin saapuminen kauppaketjun hyllyille kuohuttaa Ruotsissa

    2. 2

      Korkmanilta suorat sanat irtisanomiskiistasta HS:ssä: ”Jupakka jää historiaan esimerkkinä jääräpäisyydestä ja kollektiivisesta tyhmyydestä”

    3. 3

      Posti aloittaa yt-neuvottelut – vähennystarve enintään 72

    4. 4

      Selvitys: Työkaverin palkka pitäisi saada tietää

    5. 5

      Nyt on Taksi Helsingin vuoro panna hinnat uusiksi – ”On tapahtunut merkittävä muutos”

    6. 6

      Audi maksaa 800 miljoonan euron sakot päästöhuijauksesta

    7. 7

      Volvo varoitti komponenttiviasta – kustannukset merkittävät, osake luisuu

    8. 8

      Mihin karahti kokeilu 6 euron tuntipalkasta? ”Luottamusmiehet ottivat kokeilun erittäin surkeasti vastaan”

    9. 9

      Italian hallitus hyväksyi 2,4 prosenttia alijäämäisen budjetin

    10. 10

      Hoitokotien hinnat hämmästyttävät: ”Raha kelpaa, mutta asukkaita kohdellaan kuin roskaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hoitokotien hinnat hämmästyttävät: ”Raha kelpaa, mutta asukkaita kohdellaan kuin roskaa”

    2. 2

      Mihin karahti kokeilu 6 euron tuntipalkasta? ”Luottamusmiehet ottivat kokeilun erittäin surkeasti vastaan”

    3. 3

      Korkmanilta suorat sanat irtisanomiskiistasta HS:ssä: ”Jupakka jää historiaan esimerkkinä jääräpäisyydestä ja kollektiivisesta tyhmyydestä”

    4. 4

      Nyt on Taksi Helsingin vuoro panna hinnat uusiksi – ”On tapahtunut merkittävä muutos”

    5. 5

      Pikavippien suitsiminen etenee: tulossa 30 prosentin korkokatto ja ankarat sanktiot rikkojille

    6. 6

      Poliisi ratsasi Opelin tilat – epäillään päästömanipuloinnista

    7. 7

      Kauppasodasta ei nopeaa ulospääsyä: ”Tässä käydään ideologioiden tai talousmallien välillä aikamoista taistelua”

    8. 8

      Suomalaisbroilerin saapuminen kauppaketjun hyllyille kuohuttaa Ruotsissa

    9. 9

      Posti aloittaa yt-neuvottelut – vähennystarve enintään 72

    10. 10

      Selvitys: Työkaverin palkka pitäisi saada tietää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haiseva yllätys paljastui talon kivijalasta – myyjälle napsahti noin 90 000 euron lasku

    2. 2

      Asiantuntijat antoivat suomalaisille konkreettiset neuvot jemmarahasta pankkitilillä – keskustelu kävi kuumana: ”Ihan mitätön summa varsinkin perheelliselle”

    3. 3

      HS: Taloyhtiö meni konkurssiin Helsingissä – taustalla pariskuntien riita

    4. 4

      Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa yli 5 000 e/kk – ”Juuri kenelläkään ei ole varaa maksaa tuloistaan”

    5. 5

      Kommentti: Hallitus voi kärsiä potkulaissa rökäletappion – kosto uhkaa ay-pomoja

    6. 6

      Scandicin johtaja lataa kovia sanoja varaussivustojen vallasta: ”He voivat halutessaan ilmoittaa, että hotelli on täynnä”

    7. 7

      Riita 5 700 eurosta vei osakkaat oikeuteen ja taloyhtiön konkurssiin – ”Jos olet ostamassa paritaloa, älä ihmeessä osta sitä ennen kuin...”

    8. 8

      Hoitokotien hinnat hämmästyttävät: ”Raha kelpaa, mutta asukkaita kohdellaan kuin roskaa”

    9. 9

      Alice, 20, haki työpaikkaa: kohtelu muuttui oudoksi, kun ihonväri selvisi – yrittäjä vertaa Elovena-ryynien myymiseen

    10. 10

      Hoitoalan opiskelijat kokevat olevansa arvoasteikossa torakoita – ”Alalla on valtavasti pahaa oloa”

    11. Näytä lisää