Kansanedustaja Heinonen otti taksin tolpalta – joutui huijatuksi: ”Mittari pyöri kuin hedelmäpeli” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kansanedustaja Heinonen otti taksin tolpalta – joutui huijatuksi: ”Mittari pyöri kuin hedelmäpeli”

Kansanedustaja Timo Heinonen meni huijaritaksin kyytiin.

Kansanedustaja Timo Heinonen meni huijaritaksin kyytiin.

Julkaistu: 29.9.2018 18:00

Kansanedustaja Timo Heinonen meni huijaritaksin kyytiin. ”Jo lähtömaksu oli 9 euroa 3,50 euron sijaan”. Lähitaksin toimitusjohtaja paljastaa villien tolppahintojen syyn.

Kansanedustaja Timo Heinonen (kok) otti torstai-iltana taksin Helsingin rautatieaseman taksijonosta. Hän kertoo, että valitsee yleensä Taksi Helsingin tai Lähitaksin auton, koska on pitänyt niitä luotettavina.

– Varmistin vielä kuljettajalta, että kyseessä oli Lähitaksi.

Määräysten vastaisesti autossa ei ollut hintoja esillä. Myös taksamittari näytti erikoiselta.

– Se pyöri kuin hedelmäpeli, Heinonen kertoo.

Yleensä Lähitaksin lähtömaksu on 3,50 euroa, mutta nyt se oli 9 euroa. Matka ei ollut pitkä ja lasku oli 13–14 euroa.

Tapansa mukaan Heinonen pyysi kuitin. Kyydin kummallisuuksien vuoksi hän rupesi tutkimaan sitä.

– Kuitissa luki sopimusajo, vaikka se kyyti ollut sellainen. Kuitissa ei myöskään ollut kilometrejä, kellonaikoja eikä muutakaan tietoa.

Kuljettaja oli kuitin perusteella 123. Perjantaina Heinonen soitti tilauksia välittävän Lähitaksiin, josta kerrottiin, että heillä ei ole kuljettajia tällaisilla numeroilla.

”Puhdas huijaus”

Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen sanoo, että kyseessä on puhdas huijaus. Hän pitää tilannetta todella valitettavana ja toteaa, että kuljettaja on ratsastanut Lähitaksin maineella.

– Hän on toiminut kaikkien talon sisäisten ja sopimusten pelisäätöjen vastaisesti.

Lähitaksin kyytejä ajaa noin 1 200 yrittäjää, joilla on noin 1 400 autoa. Kuljettajilla on tunnus, jolla hänen pitäisi kirjautua yhtiön järjestelmään aloittaessaan työvuoronsa. Heinosen kyseinen kuljettaja ei ollut tehnyt näin eikä hänen ajamansa auton pitänyt olla ollenkaan ajossa torstai-iltana.

Kuljettajat ovat sopimussuhteessa yrittäjien kanssa. Pentikäinen kertoo, että kyseinen yrittäjä on luovuttanut autonsa jollekin kuljettajalle.

Lähtömaksu tolpalta voi olla mitä vain

Kun taksilakia uudistettiin, Pentikäinen ennakoi ongelmia.

– Valitettavasti tämä on ollut ennustettavissa, hän sanoo.

Heinonen törmäsi yhteen muutoksen tuomaan kummallisuuteen. Vaikka lähtömaksu oli 2,5-kertainen puhelimitse tai sovelluksella tilattun Lähitaksin taksaan nähden, se ei ollut sääntöjen vastainen.

Pentikäinen kertoo, että kun auto tilataan puhelimitse tai yhtiön sovelluksella, sen on noudatettava Lähitaksin hintoja. Tolpalla kuljettaja saa sen sijaan määrätä hinnan.

Tämä johtuu Pentikäisen mukaan kilpailu- ja kuluttajaviranomaisten linjauksesta. He ovat arvioineet, että tilausvälitysyhtiöissä toimivat taksiyrittäjät ovat keskenään kilpailevia yrityksiä. Tällöin lähtökohta on, että ne eivät saa tehdä hinnoitteluyhteistyötä. Hän toivoo, että viranomaiset miettisivät vielä pelisääntöjä.

– Olemme vähän hampaattomia tämän asian edessä, hän sanoo.

Heinonen ei ole ainoa, joka on törmännyt asiaan.

– Kuluttajat ovat olleet hämmentyneitä, Pentikäinen sanoo.

Onni onnettomuudessa

Vaikka Kokoomus ajoi taksilain uudistusta, Heinonen kritisoi sitä käsittelyn aikana eduskuntaryhmässään. Hän arvosteli päivystys- ja asemapaikkavelvotteen poistamista ja ehdotti, että muutosta olisi ensin kokeiltu pääkaupunkiseudulla.

Pentikäinen toivoo, että Heinosen tapaus lisää keskustelua siitä, onko nykykäytäntö järkevä.

– Ehkä on onni onnettomuudessa, että tämä tapahtui kansanedustajalle, hän miettii.

Tolpalta napatun taksin lähtömaksu voi olla paljon kovempi kuin tilatun auton.

Tolpalta napatun taksin lähtömaksu voi olla paljon kovempi kuin tilatun auton.