SAK:n uusi mainos raivostuttaa – ”Itsetarkoituksena ei ole sokeerata ketään” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

SAK:n uusi mainos raivostuttaa – ”Itsetarkoituksena ei ole sokeerata ketään”

”Viimeinen niitti” -mainoskampanja suututti etenkin yrittäjät.

18.9.2018 13:26 | Päivitetty 18.9.2018 13:38

Palkansaajien keskusjärjestö SAK aloitti maanantaina Viimeinen niitti -mainoskampanjan. Se ottaa kantaa hallituksen kaavailemaan lakiesitykseen henkilöperusteisen irtisanomisen helpottamista vastaan.

Piirretyssä mainoksessa on kuvattu työntekijän ja työnantajan välinen kohtaaminen. Työntekijä on kuvattu käsi paketissa ja side silmillään. Tummahahmoisen työnantajan reaktio työntekijän loukkaantumiseen on tyly:

”Ai vaarallinen kone? Asentees on vaarallinen. Ulos!”, työnantaja rähisee kuvassa.

Yrittäjät tyrmistyivät: ”Onpas surullista”

SAK:n kampanja on ehtinyt herättää kiivasta keskustelussa sosiaalisessa mediassa, etenkin Twitterissä. Moni yrittäjätaustainen kommentoija on ihmetellyt kampanjan toteutusta.

– Päivän #fakenews by @duunarit. Hallituksen esitysluonnos EI anna mahdollisuutta "mielivaltaiseen irtisanomiseen". Sen ymmärtää jokainen, joka viitsii lukea kyseisen esityksen. Väärillä väitteillä vastuullista edunvalvontaa?, Suomen Yrittäjien juristi Albert Mäkelä tviittaa.

– Onpas surullista tällainen valehtelu SAK:lta, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi puolestaan tviittaa.

Säästämis- ja sijoitusblogi Nuukan kirjoittaja Harri Riihimäki kommentoi, että kyseessä on ”hyvä esimerkki AY:n mainonnasta”.

– Jäsenet on laput silmillä ja ostaa kaikki AY:n markkinoinnin ilman mitään kyseenalaistamista. Hienosti menee läpi #fakenews ja #höpöhöpö.

SAK: Välillä täytyy kärjistää

SAK:n kasvu ja vaikuttaminen -osaston johtaja Hannu Jouhki kertoo, että kampanjalla on haluttu kuvata ”sitä todellisuutta, jonka työntekijä pahimmillaan voisi kohdata työpaikoilla, jos laki menee eteenpäin”.

– Kampanjakuvalla konkretisoidaan lakialoitteen riskejä ja esimerkiksi tilannetta, jossa työpaikalla havaittuja epäkohtia ei enää uskalleta nostaa esille irtisanomisen pelossa, Jouhki sanoo.

Oliko tarkoituksenakin tehdä puhutteleva ja raju kampanja?

– Kyllä siinä mielessä puhutteleva, että haluamme nimenomaan kirkastaa sitä, mistä voi pahimmassa tapauksessa olla kysymys. Silloin täytyy mennä tietynlaisten kuvallisten toteutusten kautta, jotka voivat välillä olla myös kärjistäviä, Jouhki sanoo.

SAK:n toiveena on saada viesti perille aina hallitukseen asti.

– Kampanjan itsetarkoituksena ei ole sokeerata ketään, vaan kiinnittää kaikkien vastuullisten työmarkkinaosapuolten ja -toimijoiden huomio tähän lakiin ja perustella, minkä vuoksi lakia ei pidä viedä eteenpäin, Jouhki sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?