Raportti: Lähes kaikki uudet autot voivat olla Suomessa sähköautoja jo 2030-luvulla

Julkaistu:

Suomen liikenteen päästöt halutaan leikata nollaan vuoteen 2045 mennessä.
Suomessa uutena myytävät autot voivat olla kokonaan sähkö- tai kaasukäyttöisiä jo 2030-luvulle tultaessa, esittää liikenne- ja viestintäministeriön ilmastopolitiikan työryhmän väliraportti yhtenä tulevaisuudenskenaariona.

Raportti esittää kolme erilaista polkua tulevaisuuteen, jossa vuonna 2045 Suomen liikenne on saatu päästöttömäksi. Sähköautoteknologian kehitykseen nojaavalla Tekno-polulla sähkö- ja vetyautojen osuus uusista henkilöautoista olisi 93 prosenttia ja kaasukäyttöisten 7 prosenttia vuoteen 2035 mennessä.

Sähköautojen tulevaisuuteen uskoo työryhmän jäsen ja Fortumin sähköautojen Charge & Drive -latauspistepalvelusta vastaava Tero Era, vaikka sähköautot eivät vielä olekaan saaneet tulta alleen.

– Suomessa ollaan selvästi jäljessä muita Pohjoismaita. Jos vertaa Norjaan, siellä ollaan yli 200 000 ladattavassa autossa ja Ruotsissa 60 000:ssa. Suomessa on noin 12 000 tällä hetkellä, Era sanoo. Näistäkin vain alle 2 000 autoa on täysin sähköisiä. Useimmat ovat hybridejä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Jos sähköautoihin panostetaan Suomessa ja maailmalla, perinteiset bensiini- ja dieselautot voivat olla autokaupoissa historiaa jo vuoteen 2035 mennessä, tulevaisuudenkuvassa esitetään.

– Nopeampaan autokannan uusiutumiseen ja päästöjen vähentämiseen tarvitaan vähäpäästöisen auton valintaan kannustavia toimia. Uskon tulevaisuudenkuvan olevan realistinen siinä mielessä, että sähköautot tulevat hankintahinnaltaan kilpailukykyisiksi ennusteiden mukaan vuosina 2024–25, ja tukitoimetkin voivat siksi olla määräaikaisia.

– Vertailun vuoksi Norjan tavoite on, että kaikki uudet autot ovat nollapäästöisiä täyssähköautoja jo vuonna 2025, hän lisää.

Kolme vaikeakulkuista tietä tulevaisuuteen

Ryhmän asiantuntijoiden mukaan jokainen raportin kolmesta vaihtoehtoisesta polusta on erittäin vaikea.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Tarkoitus on herättää raflaavienkin esimerkkien kautta keskustelua, sen takia nämä ovat kärjistyksiä ja vahvoja skenaarioita. Yhdenkään ei ole tarkoitus yksinään tulla voimaan, vaan loppuraporttiin kootaan näistä kolmesta se yksi polku, kertoo Tekno-työryhmän puheenjohtaja, Trafin pääjohtaja Mia Nykopp.

– Kovat tavoitteet pitää olla, koska päästöjen vähentämisessä olisi pitänyt lähteä liikkeelle jo eilen.

Nykoppin mukaan ratkaiseva teko nyt ensi vaiheessa on kasvattaa sähköautojen myyntiä yrityksille. Suomessa myytävistä uusista autoista 40 prosenttia myydään yritys- tai työsuhdeautoina.

– On tärkeää, että saataisiin niiden joukkoon mahdollisimman pian sähköautoja, jotta ne olisivat kolmen vuoden päästä käytettyjen markkinoilla. Jonkin aikaa menee, että teknologia halpenee ja saadaan uusissa autoissa hintaluokka kohdilleen.

Biopolttoainetuotanto söisi Suomen metsät

Kolmesta vaihtoehtoisesta tulevaisuudenkuvasta on tarkoitus parsia kokoon yksi suunnitelma, jonka Ilmastopoliittinen työryhmä esittelee vuoden lopussa.

– Täytyy pohtia, millä tavalla se realistinen skenaario saadaan toteutettua, kun lähdetään yhdistelemään näitä vaihtoehtoja, kertoo Bio-työryhmän puheenjohtaja, Ilmatieteen laitoksen pääjohtaja Juhani Damski.

Damskin vetämän työryhmän muotoilemassa tulevaisuuden visiossa päästöttömään liikenteeseen päästään biopolttoaineiden avulla. Suunnitelman etuna on se, ettei se vaatisi Suomen koko autokannan tai polttoaineen jakeluverkon uusiksi panemista.

Varjopuoliksi nähdään biopolttoaineiden hinta ja saatavuus. Jotta biopolttoaineita voitaisiin tuottaa niin paljon, että niillä tyydytettäisiin kaiken liikenteen energiantarve, metsää pitäisi alkaa kaataa varta vasten biopolttoaineiden tuotantoon. Se pienentäisi hiilinieluja mahdollisesti nopeammin kuin päästöt laskisivat.

– Nostimme nyt raportissa sen kissan pöydälle, että tällainen ongelma siihen liittyy, eli miten pitkälle hiilinielut oikeasti riittävät, Damski kertoo.

Autottomien kaupunkien tulevaisuus

Kolmas työryhmän tulevaisuudenkuva on palveluskenaario, jossa hiilitavoitteeseen päästään vähentämällä tieliikennettä, josta syntyy yli 90 prosenttia liikenteen päästöistä. Erityisesti kaupungeissa autojen määrää teillä halutaan leikata.

– Keskeinen kysymys on se, voidaanko kaupunkiseudulla muuttaa ihmisten käyttäytymistä ja liikkumistottumuksia niin, ettei henkilöauton omistaminen olisi enää välttämätöntä, Palvelu-ryhmää vetävä Liikenneviraston toimialajohtaja Mirja Noukka sanoo.

Käytännössä se tarkoittaisi kaupunkilaisille enemmän kävelyä, pyöräilyä, joukkoliikennettä, raideliikennettä ja kyytien jakamista, jotta sama määrä ihmisiä liikkuisi pienemmällä määrällä ajoneuvoja.

Automaattiautot hakevat kotiovelta

Noukan ryhmä visioi muun muassa asuinalueilla liikkuvia automaattiautoja, jotka keräävät matkustajia kotioveltaan ja vievät heidät lähimmälle asemalle tai pysäkille jatkoyhteyksiä varten. Asuminen keskittyisi yhä enemmän pääkaupunkiseudulle ja muille kaupunkialueille.

Liikkumisen tarvetta voisi Noukan mukaan vähentää myös etätöiden lisäämisellä.

– Työnantajilla on iso rooli miettiä, miten työntekijät voisivat tehdä esimerkiksi osan viikosta etätöitä.

Henkilöautoilijalle tulevaisuudenkuva ei ole ruusuinen. Raportti kehottaa autoilijoiden palvelutason heikentämiseen muun muassa pysäköintipolitiikalla sekä verotuksen kiristämiseen. Myös tiemaksuja ehdotetaan ensiksi kaupunkeihin ja lopulta koko maahan. Noukka kuitenkin suosisi porkkanaa kepin sijasta.

– Toivoisin, että pystyisimme lähestymään asiaa kannustuksen kautta niin, että investoidaan infraan ja palveluihin, jotka ovat houkuttelevampi vaihtoehto henkilöautoille. Jos on hyvä infra ja palvelut, ihmiset kyllä valitsevat ne, Noukka arvioi.
Näitä luetaan!
  • Juuri nyt
  • Päivä
  • Viikko
  1. 1

    Sijoita megatrendeihin ja varmista tulevaisuuden tuotot! Seuraa suoraa lähetystä sijoitusmessuilta juuri nyt

  2. 2

    4 konkaria kertoo, mihin he sijoittaisivat nyt 100 euroa/kk ja 500 euroa kerralla

  3. 3

    Nyt puhuvat asiakas­kadosta kärsivässä Redissä vierailleet – ”Tämä vaatisi erikoisen paljon harjoittelua”

  4. 4

    Kommentti: Pitkästä aikaa surkein sijoitusvuosi takana – vai sittenkin edessä?

  5. 5

    Kauppakeskus­konkarit kertovat, minkä virheen Redi on saattanut tehdä – Sampo Kaulanen: ”Tuollaisia on joka niemen notkossa”

  6. 6

    Norjalaisyhtiö teki ostotarjouksen Kotipizzasta – Kotipizzan hallitus suosittelee kauppaa

  7. 7

    Tässä ovat suomalaisten yksityissijoittajien suosikkiyhtiöt

  8. 8

    Kotipizzan osake hurjassa nousussa – kivunnut liki 40 %

  9. 9

    Oriola alensi koko vuoden ohjeistustaan – taustalla osittain Hehkun tappiot

  10. 10

    Harva ikääntynyt saa kotihoitoa yksityiseltä yritykseltä

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Kauppakeskus­konkarit kertovat, minkä virheen Redi on saattanut tehdä – Sampo Kaulanen: ”Tuollaisia on joka niemen notkossa”

  2. 2

    Naisen painajainen: Yli 98 000 euroa velkaa ja 44,83 euron maksuvara – kotona 3 lasta ja työkyvytön mies

  3. 3

    4 konkaria kertoo, mihin he sijoittaisivat nyt 100 euroa/kk ja 500 euroa kerralla

  4. 4

    Norjalaisyhtiö teki ostotarjouksen Kotipizzasta – Kotipizzan hallitus suosittelee kauppaa

  5. 5

    Nyt puhuvat asiakas­kadosta kärsivässä Redissä vierailleet – ”Tämä vaatisi erikoisen paljon harjoittelua”

  6. 6

    Sijoita megatrendeihin ja varmista tulevaisuuden tuotot! Seuraa suoraa lähetystä sijoitusmessuilta juuri nyt

  7. 7

    Kauppakeskus Redissä kytee vuokrakapina – ”Totta kai tämä on meille suuri pettymys”

  8. 8

    Asiantuntijat: Sijoitussalkun sisältöä kannattaa syynätä nyt tarkasti

  9. 9

    Ikea vähentää 7 500 työntekijää – iskee myös Suomeen

  10. 10

    Oriola ja Kesko saattavat lopettaa Hehku-ketjun – yt-neuvottelut koskevat noin sataa

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Kauppakeskus­konkarit kertovat, minkä virheen Redi on saattanut tehdä – Sampo Kaulanen: ”Tuollaisia on joka niemen notkossa”

  2. 2

    Ex-hoitaja pärjää eläkkeellään Portugalissa – syö ravintolassa liki päivittäin, silti rahaa jää säästöön

  3. 3

    Kauppakeskus Redissä kytee vuokrakapina – ”Totta kai tämä on meille suuri pettymys”

  4. 4

    Riittääkö yksin asuvan menoihin 1130 e/kk? Lukijat: ”Tekee raakaa pilkkaa säästeliäästi elävistä”

  5. 5

    HS: Ihka uuden kauppakeskus Redin asiakaskato sai yrittäjät pelkäämään konkurssia – toimitusjohtaja selittää tilannetta IS:lle

  6. 6

    Välittäjä vaati kauppakirjaan ratkaisevan ehdon – mökkiseikkailu maksoi ostajalle 200 000 euroa

  7. 7

    Vaimo kieltäytyi avioehdosta ja saa yli 200 000 euroa – miehen omaisuus jakoon jo toistamiseen

  8. 8

    Tässä on Suomen pienin eläke – pärjäisitkö tällä summalla?

  9. 9

    Koko kerrostalo myytiin 125000 eurolla – ”Siellä saattaa olla 5–10 ostajaehdokastakin pyörimässä”

  10. 10

    ”Tyydyttäväkuntoinen” mökki olikin umpilaho – kauppakirjan yksi merkintä tuli ostajalle todella kalliiksi

  11. Näytä lisää