Suomalainen Novita löysi markkinaraon yllättävästä paikasta – ”Monelta perustaidot puuttuvat” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomalainen Novita löysi markkinaraon yllättävästä paikasta – ”Monelta perustaidot puuttuvat”

Novitan Daniela Yrjö-Koskisen mukaan suomalaisuus näkyy vahvasti markkinoinnissa.

Julkaistu: 13.9.2018 8:05

Novita ei vain myy lankaa, vaan myös opettaa. Sen hitti on video, jossa neuvotaan villasukan kantapään neulominen. Nyt 90-vuotias perheyritys tähtää yhä vankemmin ulkomaille.

Puikot heiluvat ja lanka soljuu brittiläisen John Lewisin myymälöissä tällä viikolla. Ketjun 32 tavarataloa sekä verkkokauppa on ottanut suomalaisen Novitan langat myyntiin ja menekkiä vauhdittaakseen Novitan edustaja opettaa Oxford Streetillä ketjun lippulaivamyymälän neulontaklinikassa sukan neulontaa.

– Britanniassa ei enää kouluissa opeteta käsityötä, joten monelta perustaidot puuttuvat, Novitan toimitusjohtaja Daniela Yrjö-Koskinen kertoo.

Lue myös: Kosmetiikkajätin huippupestin jättänyt Novitan johtaja paljastaa, miksi Suomeen kannatti palata – puhelu isältä muutti elämän suunnan

Intoa kuitenkin on. Paitsi käsitöiden tekeminen ja rauhoittuminen myös pohjoismaisuus on trendikästä. Pääosa mallineuleista on kuvattu Lapin luonnossa. Kuvissa on poroja, husky-koiria pentuineen ja revontulia. Malleissa perinteet ovat vahva inspiraation lähde, mutta niissä on moderni lisä.

– Kansainväliset asiakkaamme ovat ihastuneet elämäntapaamme, luonnonläheisyyteen ja luonnon raaka-aineisiin.

Keväällä Novita pyrkii laajentumaan muihin brittiketjuihin. Se on saanut jalkansa myös Yhdysvaltain markkinoille. Verkkokaupat Loveknitting.com ja WEBS alkavat myydä sen lankoja.

Novitan ensimmäiset Yhdysvaltain verkkokauppa toimitukset lähtevät näinä aikoina.

Ulkomaankauppa kolminkertaiseksi

Novita täytti juuri 90 vuotta. Se on perheyritys, ja Yrjö-Koskinen edustaa neljättä sukupolvea. Hän on työskennellyt yhtiössä 20 vuotta, josta vajaa puolet toimitusjohtajana. Hänen unelmansa on tehdä yrityksestä kansainvälinen.

– Pelkkä tahto kasvaa ei riitä. Tarvitaan rohkeutta, ketteryyttä, joustavuutta ja riskinsietoa, Yrjö-Koskinen kertoo isänsä opeista.

Jo aiemmin Novita on vienyt lankojaan Ruotsiin, Norjaan ja Baltian maihin. Ulkomaankaupan osuus on kuitenkin vain viitisen prosenttia liikevaihdosta, joka oli viime vuonna 23,1 miljoonaa euroa.

– Vuoteen 2020 mennessä tarkoituksena on kolminkertaistaa myynti ulkomaille ja nostaa liikevaihto 30 miljoonaan euroon.

Myös Saksa, Kanada ja Japani kiinnostavat yhtiötä.

Suomessa Novitan markkinaosuus on noin 90 prosenttia.

– Täällä liikevaihtoa on vaikea kasvattaa.

Novita on yksi harvoista alan yrityksistä, joilla on yhä tuotantoa Suomessa. Kouvolassa Korian lankatehtaassa valmistetaan 10 miljoonaa lankakerää vuodessa. Määrästä voisi tehdä jokaiselle suomalaiselle kahdet villasukat.

Tuotanto on tarkoitus pitää Korialla. Yrjö-Koskisen mukaan tehtaalle on suunnitteilla uusia investointeja ja todennäköisesti sinne palkataan lisää työntekijöitä.

Digitaalisuus on vahva valtti

Kun Yrjö-Koskinen aloitti Novitassa, neulebuumista ei ollut tietoakaan, mutta digitalisaatio yleistyi. Novita perusti verkkosivuilleen klubin, jossa käsitöistä kiinnostuneet saattavat vaihtaa mielipiteitään ja vinkkejään.

– Nykyisin siellä on yli 100 000 rekisteröitynyttä ”neulootikkoa”, Yrjö-Koskinen kertoo.

Keskeinen osa strategiaa on tarjota niin tälle aktiiviselle neuleyhteisölle kuin aloittelijoillekin malleja, ideoita, neuvoja ja onnistumisen elämyksiä. Novita-akatemiassa opetetaan perusasioita.

– Videota, jossa neuvotaan villasukan kantapään neulominen, on katsottu 280 000 kertaa.

Kivijalkakaupat ovat tärkeä myyntikanava Novitalle, toimitusjohtaja Daniela Yrjö-Koskinen sanoo.

Juuri vahva digitaalinen valmius ja pohjoismaiset neulemallit ovat Yrjö-Koskisen mukaan avain ulkomaisten kumppaneiden kiinnostukseen. He eivät tyydy pelkkiin lankoihin, vaan haluavat koko konseptin. Nyt opetusvideoita käännetään englanniksi.

Novitalla on verkkokauppa, mutta Yrjö-Koskisen mukaan se ei ole verkkotoiminnan pääasia. Yhtiölle on keskeistä, että langat ja puikot on saatavilla lähikaupoissa, marketeissa ja jälleenmyyjien verkkokaupoissa.

Nousukausi alkoi finanssikriisistä

Sota pula-aikoineen oli Novitan historian vaikein aika. Talouden vaikeista ajoista Yrjö-Koskisen kaudelle on sattunut finanssikriisi ja sitä seurannut pitkä taantuma.

– Olemme kontrasyklinen yritys. Novitassa alkoi huima nousukausi, joka jatkuu edelleen, hän virnistää.

Jos Novita olisi tyytynyt valmistamaan harmaata sukkalankaa, se saattaisi olla jo historiaa. Yrjö-Koskinen painottaa, että lankafirmankin pitää jatkuvasti innovoida. Yksi harrastajien innostaja on ollut lanka, josta saa raidallista jälkeä. Se on alentanut monen käsityötunnilla turhautuneen kynnystä tarttua puikkoihin vuosien tauon jälkeen.

Suomessakin Novitalla tuntuu olevan tulevaisuutta. Verkon Novita knits -asiakkaista suurin osa on 25–35-vuotiaita. Joka kymmenes on mies.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?