Lonkero, limsat ja vedet paisuttivat panimoteollisuuden myyntiä – oluen myynti laski - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lonkero, limsat ja vedet paisuttivat panimoteollisuuden myyntiä – oluen myynti laski

Long drink -juomien myynti kasvoi.

Julkaistu: 29.8.2018 13:02

Panimojuomien kokonaismyynti kasvoi 12,2 miljoonaa litraa eli 3,3 prosenttia tammi–kesäkuussa 2018.

Kevät ja kesä olivat Suomessa tänä vuonna helteisiä. Panimoliitto uskoo, että ennätyksellisen lämmin toukokuu vauhditti kivennäisvesien ja virvoitusjuomien myyntiä alkuvuonna.

Oluen, siiderin, long drink -juomien sekä virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kotimaanmyynti oli 388 miljoonaa litraa tammi–kesäkuussa. Panimojuomien kokonaismyynti kasvoi 12,2 miljoonaa litraa eli 3,3 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Alkoholijuomista vain long drink -juomien myynti kasvoi liiton tilastojen mukaan, sen sijaan oluen ja siiderin myynnit laskivat.

Vahvan, yli 4,7-tilavuusprosenttisen, oluen osuus olutmyynnistä kasvoi alkoholilain muutoksen jälkeen.

Vahvan oluen osuus olutmyynnistä oli tammi–kesäkuussa 9,8 prosenttia, kun vuotta aiemmin osuus oli 3,9 prosenttia. Miedon, alle 2,8-tilavuusprosenttisen, oluen osuus olutmyynnistä oli 1,9 prosenttia, kun edellisen vuoden tammi–kesäkuussa osuus oli 1,7 prosenttia. Miedoista oluista kasvussa on erityisesti alkoholittoman oluen myynti.

Panimoliiton Heikkinen: Suomalaisista ei tullut vahvan oluen juojia

Uusi alkoholilaki tuli voimaan kokonaisuudessaan 1. maaliskuuta. Laki salli kaikkien enintään 5,5-prosenttisten alkoholijuomien myynnin kaupoissa.

– Suomalaisista ei tullut vahvan oluen juojia alkoholilain muutoksen jälkeen, Panimoliiton viestintäpäällikkö Outi Heikkinen kertoo Taloussanomille.

Heikkinen viittaa siihen, että alkoholilain voimaantulon jälkeenkin keskiolut on pysynyt myydyimpänä oluena. Tammi–kesäkuussa keskioluen myynnin osuus Panimoliiton jäsenyritysten kotimaan olutmyynnistä oli 88,3 prosenttia. Edellisenä vuonna vastaavaan aikaan osuus oli 94,4 prosenttia.

A-klinikkasäätiön Simojoki: Nyt ollaan innostuttu lonkerosta

Lue lisää: Alkoholilaki muuttui ja odotukset olivat isot, kuinka kävikään?

– Lämpimällä kesällä voi olla vaikutusta kulutukseen. Tilasto voi kertoa siitä, että nyt ollaan innostuttu lonkerosta ja nelosoluen kasvu tulee myöhemmin, kun sen hinta ei laskenutkaan paljoa. Haitat nähdään vasta kolmen vuoden kuluessa. Jos kasvutrendi jatkuu, olen vähän huolissani, A-klinikan johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki kertoo Taloussanomille tilaston nähtyään.

Alkoholilain muutoksen mahdollisia vaikutuksia terveyshaittoihin pohdittiin pitkään ennen lain voimaantuloa.

Lue lisää: A-klinikan ylilääkäri: ”Viimeinen viikko vieroitusosastolla on ollut aika täyttä” – näillä juomilla katkaisuhoitoon useimmiten päädytään

Jos taulukko ei näy, voit katsoa sen tästä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?