Filmtown-videovuokraamoketjun toimitusjohtaja Tero Nurminen uskoo alaansa.
– ”Elokuvien Spotifyta” ei ole keksitty. Filmtownilla on noin 300 ensi-iltaa vuodessa. Se on käsittääkseni enemmän kuin elokuvateattereissa on ensi-iltoja vuodessa, Filmtownin toimitusjohtaja Nurminen kertoo Taloussanomille.
Filmtownin kilpailija elokuvavuokraamo Makuuni hakeutui konkurssiin. Makuunin konkurssihakemus jätettiin maanantaina käräjäoikeuteen.
Lue lisää: Makuuni hakee konkurssiin
Tilanteesta selvitään
Nurminen tunnustaa, että suoratoistopalvelut ovat vaikuttaneet vuokrausalaan.
– Alaspäin on menty. Perjantaisin ja lauantaisin vuokrataan elokuvia, mutta sunnuntaista torstaihin kysytään vain karkkia, hän sanoo.
Käännetty ajatus pelastaa koko alan
Nurmisella on näkemys siitä, miten tilanteesta selvitään.
– Olemme kääntäneet asian tavallaan toisin päin. Ajatus on toimia kuin karkkikauppa, joka vuokraa myös elokuvia, Nurminen kertoo.
Filmtownin Nurminen uskoo, että videovuokrauksellakin on silti yhä tulevaisuutta ja jatkuvuutta.
– Filmtownilla on 27 vuokraamoa, 10 Candytown-liikettä ja 12–13 Spice Ice jäätelöbaaria. Työntekijöitä on noin pari sataa, hän kertoo.
Elokuvien vuokraukseen vaikuttaa Nurmisen mukaan alan pirstaloituminen.
– Kaikki eivät ehdi elokuvateattereihin, vaan osa väestä haluaa katsoa elokuvia kotonaan, hän sanoo.
Video Film Town Oy:n liikevaihto oli 8,5 miljoonaa euroa vuonna 2017. Liikevaihto laski 5,6 prosenttia. Tilikauden tulos oli 128 000 euroa ja liikevoittoprosentti oli -1. Yhtiön omavaraisuusaste oli 47,7 prosenttia.
Lue myös: HS: Makuunilla on 1,2 miljoonan euron karkkivarasto