If lähtee toden teolla kisaan terveydenhuollosta – ”Vakuutusyhtiöt tekevät suuren muutoksen” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

If lähtee toden teolla kisaan terveyden­huollosta – ”Vakuutus­yhtiöt tekevät suuren muutoksen”

Mika Perttu on nähnyt terveydenhuollon käytännössä joka kulmasta. Hän on toiminut lääkärinä isoissa ja pienissä yksiköissä, julkisella ja yksityisellä puolella. Nyt Perttu alkaa kehittää Ifin terveyspalveluita.

Mika Pertulle on annettu tehtäväksi kehittää vakuutusyhtiö Ifistä varteenotettava toimija terveyspalveluissa.

25.8.2018 6:55

Tuolla kokemuksella tietää, millaista palvelua asiakkaille kannattaa tarjota. Se jää päällimmäisenä mieleen, kun on puhunut Mika Pertun kanssa. Hän on juuri aloittanut vakuutusyhtiö Ifin terveyspalveluista vastaavana johtajana.

Ikää on 38 vuotta, mutta omien laskujensa mukaan Perttu on ehtinyt toimia 53 eri toimipisteessä lääkärinä. Siihen sisältyy yliopistosairaaloita, työterveyttä, yksityisvastaanottoa ja pienten kuntien terveyskeskuksia opiskeluajoilta. Noista kokemuksista syntyy näkemys, mihin suuntaan vakuutusyhtiön terveyspalveluita kannatta kehittää. Pertulla on siitä loistava tilaisuus, että hän pääsee aloittamaan lähes tyhjältä pöydältä. Ifissä ei ole ollut vastaavaa toimenkuvaa ja yleisohjeeksi on annettu kehittää Ifistä varteenotettava vaihtoehto terveyspalvelukenttään.

Joten mitä hän sitten aikoo.

– Haluan, että asiakas näkee meidät auttajana. Päästä pois siitä asetelmasta, että vakuutusyhtiöllä on vain maksajan rooli. Me (vakuutusyhtiöt) voisimme tehdä vaikka mitä, millä edistetään ihmisten terveyttä eikä vain hoideta sairautta, hän aloittaa.

– Vakuutusyhtiöt voivat tehdä terveystoimialalla suuren muutoksen, koska ne pystyvät vaikuttamaan siihen, millaisia terveyspalveluita tuotetaan ja miten niitä käytetään. Terveystoimijat kuuntelevat, millaisia palveluita haluamme asiakkaillemme tarjota.

Enpä jos ihmisellä ei tule edes mieleen soittaa vakuutusyhtiöön, kun hänellä on terveyshuolia? Aika moni ajattelee avun löytyvän muualta.

– Niinpä. Palvelun pitää olla sellainen, että ihminen tietää saavansa meiltä apua. Meillä on esimerkiksi sairaanhoitaja tavoitettavissa ympäri vuorokauden ja häneltä saa neuvoja ja tarvittaessa hän ohjaa eteenpäin. Mutta aika vähän niitä puheluita vielä tulee. Tämä on yksi jatkokehittelyä vaativista asioita.

Mika Perttu tekee yhä myös potilastyötä lasten ja nuorten parissa.

Asiakkaalla on kolme tärkeää asiaa

Yksi asia on varma, If ei aio itse alkaa palvelun tuottajaksi. Suunnitelmissa ei ole oman sairaalan perustaminen, kuten Pohjola on tehnyt. Perttu uskoo, että hyvään tulokseen pääsee yhteistyöllä kumppaneiden kanssa.

– Lääkärintyön tuomasta kokemuksesta tiedän, mitkä ovat asiakkaalle kolme tärkeintä asiaa. He haluavat päästä hoitoon nopeasti, he haluavat palvelua ja he haluavat, että kustannukset eivät nouse hurjan korkeiksi, Perttu sanoo.

Itse hän haluaa rakentaa Ifiin terveyspalveluita, joiden avulla tarjotaan oikeaa hoitoa tai ohjataan oikeaan hoitoon, asiakkaan kannalta oikeaan aikaan. Lisäksi palvelun on oltava asiakkaalle auki aina, kun apua tarvitaan. Ja sitten hän haluaa ehdotonta potilasturvallisuutta. Noiden näkemysten yhdistelmästä mahdolliset uudet terveyspalvelut yhtiöön syntyvät.

 Olen vuosien aikana ymmärtänyt olevani kehittäjä.

Koska sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta sotesta on edelleen mahdotonta sanoa mitään varmaa, sen suhteen on Pertun mukaan varauduttava kaikkeen.

– Tapahtuipa sotessa mitä tahansa, uskon, että ihmiset hankkivat tulevaisuudessa nykyistä enemmän terveyspalveluita omarahoitteisesti.

– Vaikka lääketieteellisesti ei ole eroa onko hoidossa julkisella vai yksityisellä puolella, hän jatkaa.

Ollako lääkäri vai toimia liiketoimintajohdossa?

Pysyäkseen kiinni myös lääkärin työssä Perttu tekee Jorvin sairaalassa päivystysvuoroja 1–2 kertaa kuukaudessa, iltaisin ja viikonloppuisin, lähinnä lasten ja nuorten puolella.

– Rakastan sitä työtä enkä halua luopua siitä.

Jos ja kun vaihtoehtona olisi tehdä täysipainoisesti lääkärin työtä, miksi Perttu haluaa toimi liiketoimintajohdossa?

– Olen vuosien aikana ymmärtänyt olevani kehittäjä. Hoitotyössä törmään aina asioihin, joita haluaisin parantaa ja se on usein lähes mahdotonta. Sitten turhaudun. Tässä työssä pääsen käyttämään ammattitaitoani ja kehittämään.

Ennen nykytyötään Perttu toimi terveysyhtiö Mehiläisessä digitaalisten palveluiden kehittäjänä. Sitä ennen hän oli Keravan kaupungilla johtavana ylilääkärinä ja sitä ennen palveluyritys Stellassa terveyspalveluiden puolella liiketoimintajohdon tehtävissä – samalla hän piti yksityisvastaanottoa. Ja sitä ennen hän teki Kanta-Hämeen keskussairaalassa neurologian osastonylilääkärin viransijaisuutta.

Ellen olisi puheissa lääkärin kanssa, tarjoaisin diagnoosia. Tuollaiselle tarmokkuudelle löytyy varmasti joku luokitus. Ainakin tuolta pohjalta luulisi olevan helppo keskustella terveysyritysten kanssa siitä, millaista palvelua ja tuotteita vakuutusyhtiö heiltä haluaa. Ja kykyä kuunnella, mitä vakuutusyhtiön henkilö- ja yritysasiakkaat yritykseltä haluavat.

Mika Perttu

Ikä: 38

Koulutus: Lääketieteen lisensiaatti

Harrastukset: Juoksu, vaellus, ampuminen (olympiatrap), lukeminen

Perhe: Puoliso

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?