Näin Kylie Jenner kasvatti omaisuutensa liki miljardiin dollariin – ”Ennen oli osattava tehdä jotakin” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Näin Kylie Jenner kasvatti omaisuutensa liki miljardiin dollariin – ”Ennen oli osattava tehdä jotakin”

Kylie Jenner saattaa pian olla nuorin yhdysvaltalainen miljardööri koskaan.

Kylie Jenner saattaa pian olla nuorin yhdysvaltalainen miljardööri koskaan.

Julkaistu: 28.7.2018 11:09, Päivitetty 28.7.2018 10:31

Tositelevisiotähti ja seurapiirihenkilö Kylie Jenner rikastui olemalla Kylie Jenner. Se kertoo jotakin tästä ajasta.

”21-vuotiaana hän on nuorin, omaisuutensa itse luonut miljardööri koskaan. Tervetuloa aikakaudelle, jossa kuuluisuuden tuoma markkinanoste on äärimmäinen.”

Näin talouslehti Forbes esitteli kansisivullaan (11.7.) yhdysvaltalaisen seurapiirihenkilön ja tositelevisiotähden Kylie Jennerin.

Jenner on hankkinut valtaosan omaisuudestaan yksin omistamansa kosmetiikkayhtiön Kylie Cosmeticsin kautta, jonka arvo Forbesin mukaan on noin 800 miljoonaa dollaria.

Tällainen vaikuttaa käsittämättömältä, etenkin kun yhtiö on perustettu vasta kaksi vuotta sitten.

Jennerin nettovarallisuus on tällä hetkellä arviolta 900 miljoonaa dollaria, kun kosmetiikkayhtiön lisäksi laskuihin otetaan mukaan hänen televisio-ohjelmista ja erilaisista sponsorisopimuksista keräämänsä tuotot.

Kuten moni kommentaattori on jo julkisuudessa todennut, Forbesin laatima ingressi oli osin harhaanjohtava. Jenner ei varsinaisesti ole amerikkalaisen unelman henkilöitymä, ihminen, joka on vaurastunut puhtaasti omalla työllään.

Jennerin takana on rikas suku, joten hän on saattanut rakentaa taloudellista menestystään huomattavasti paremmista lähtökohdista kuin monet muut.

Sen sijaan siinä, että eletään aikakautta, jossa omaisuutta voi kerryttää pelkällä maineella, Forbes on asian ytimessä.

Jennerin yrityksen menestys perustuu julkisuudelle

Jennerin äiti, Kris Jenner, on saattanut vuorollaan jokaisen tyttärensä julkisuuden salamavaloihin. Tämä on tapahtunut pitkälti hänen luotsaamansa tositelevisio-ohjelman Keeping Up with the Kardashiansin kautta.

Yli vuosikymmenen pyörineen sarjan päähenkilö on Jennerin siskopuoli, Kim Kardashian-West, tiedotusvälineiden herkeämättä seuraama seurapiirihenkilö.

Kim Kardashian (vas.) ja Kris Jenner ottivat vastaan parhaan reality-sarjan palkinnon MTV Movie & TV awards -tilaisuudessa kesäkuussa.

Kim Kardashian (vas.) ja Kris Jenner ottivat vastaan parhaan reality-sarjan palkinnon MTV Movie & TV awards -tilaisuudessa kesäkuussa.

Forbesin mukaan Jennerin kosmetiikkayhtiön menestys perustuukin paljolti häntä ja hänen perhettään ympäröivälle mediajulkisuudelle.

Yhtiön markkinointistrategia – jos sellaisesta voi edes puhua – on yksinkertainen: Jenner julkaisee sosiaalisessa mediassa lähes tasatunnein kuvan itsestään meikattuna yhtiönsä tuotteilla.

Kuvat leviävät laajalle, sillä hänellä on pelkästään Instagramissa yli sata miljoonaa seuraajaa.

Jenner siis ansaitsee miljoonia käytännössä esittämällä itseään ja päivystämällä somessa. Aivan kuten hänen perheensäkin.

”He erikoistuvat keskittymään itseensä”

Vuosituhannen alussa tuskin monikaan, jos kukaan, kuvitteli, että itsensä esittämisellä voisi luoda varteenotettavaa uraa.

Puhumattakaan siitä, että pelkästä läsnäolosta sosiaalisessa mediassa maksettaisiin rahaa.

– Ennen oli osattava tehdä jotakin, useimmiten saatava aikaan jotakin konkreettista. Piti olla jokin taito, kulutustutkija ja sosiologian professori Terhi-Anna Wilska sanoo.

Eittämättä ihmisten on yhä osattava tehdä jotakin. Työllistyminen tapahtuu lähtökohtaisesti edelleen osaamisen perusteella.

Ja onhan itsensä esittäminenkin eräänlainen taito. On osattava tekeytyä kiinnostavaksi, jotta ihmiset alkavat seurata sosiaalisessa mediassa.

– Ero on siinä, että tositelevision ja sosiaalisen median tähdet eivät suoranaisesti kouluttaudu ammattiinsa. Tavallaan he erikoistuvat omaehtoisesti keskittymään itseensä, Wilska sanoo.

Perheenjäsenet korjanneet vuorollaan hedelmiä

Jenner-Kardashianin klaanin nousu kuuluisuuteen on tarinana omaa luokkaansa.

Kaikki sai alkunsa vuonna 2007, kun julkisuuteen vuoti Kim Kardashianin ja laulaja Ray J:n yksityinen seksivideo.

Seksivideosta syntyi kohu. Kardashian oli jo tuolloin tunnettu, Paris Hiltonin kaltaisten henkilöiden kanssa suihkuseurapiirien yöelämässä liitelevä pikkujulkkis.

Perheen matriarkka, Kris Jenner, ymmärsi ilmeisen nopeasti, että kohu saattaisi avata merkittäviä taloudellisia mahdollisuuksia. Niinpä jo samana vuonna yhdysvaltalainen E!-televisiokanava alkoi lähettää Kardashianien elämää tirkistelevää reality-sarjaa.

Kymmenen viime vuoden aikana perheen jokainen jäsen on vuorollaan korjannut sarjan kantamia hedelmiä.

Heillä on omat hajuvesi-, kosmetiikka- ja vaatebrändinsä. Niin ikään he ovat poseeranneet muotilehdille ja näytelleet elokuvissa.

Kendall Jenner (vas.), Khloe Kardashian ja Kylie Jenner American Music Awards -tilaisuudessa vuonna 2014.

Kendall Jenner (vas.), Khloe Kardashian ja Kylie Jenner American Music Awards -tilaisuudessa vuonna 2014.

Kim Kardashianin vuonna 2015 julkaisema kirja Selfish oikeastaan kiteyttää sen, mistä Jenner-Kardashianin klaanissa on kyse: yli 400-sivuinen teos sisältää pelkästään Kardashianin ottamia selfieitä itsestään.

”Ihmisestä tulee tuote, jota muut kuluttavat”

Talouden rakenne muuttuu, kun yksittäisille ihmisille maksetaan siitä, että he tuottavat sosiaalisen median sisältöjä omasta elämästään, kertovat henkilökohtaisista asioistaan massoille ja avaavat itseään julkisesti.

Wilskan mukaan näin tapahtuu myös siirtymää tilanteeseen, jossa aineeton arvo peittoaa aineellisen arvon.

– Ihmiset hukuttavat itsensä tavaroiden asemesta tarinoihin. He metsästävät mielikuvia, ja mielikuvat ohjaavat heidän kuluttamistaan. Ihmisestä tavallaan tulee tuote, jota muut ihmiset kuluttavat.

Elämä on käynyt yllätyksettömäksi, kun ihmisen ei tarvitse ponnistella kaiken aikaa selviytyäkseen. Niinpä huomiota kiinnitetään yhä enemmän siihen, miten jotkut muut elävät elämäänsä.

Tavaratuotanto on toki hiipunut länsimaissa jo hyvän aikaa. Aineettomien palveluiden tuotanto on lisääntynyt alinomaa.

Wilska kuitenkin katsoo, ettei enää voi puhua ainoastaan palvelutaloudesta. Siitä on siinnyt huomiotaloutta, kohutaloutta ja elämystaloutta.

Teknologian kehittyminen on edistänyt prosessia, mutta palvelutalouden alalajien voimistumista selittää ennen muuta nykypäivän sosiaalinen todellisuus.

– Länsimaista elämäntapaa on alkanut leimata tylsyys. Elämä on käynyt yllätyksettömäksi, kun ihmisen ei tarvitse ponnistella kaiken aikaa selviytyäkseen. Niinpä huomiota kiinnitetään yhä enemmän siihen, miten jotkut muut elävät elämäänsä, Wilska sanoo.

Donald Trumpissa paljon samaa

Kylie Jenner ja Donald Trump eivät ole lainkaan niin kaukana toisistaan kuin ehkä kuvitella saattaa.

Eikä kyse ole vain siitä, että parikymppisestä tulee miljardööri ja liikemiehestä presidentti.

Jenneriä ja Trumpia yhdistää niin tositelevisiossa kuin sosiaalisessa mediassa pönkitetyn maineen hyödyntäminen kauttaaltaan. Molemmat ovat nousseet nykyisiin asemiinsa pitkälti tiedotusvälineissä ja -kanavissa tehdyn työn siivittämänä.

– Sekä Jennerin että Trumpin kohdalla on kyse niin kutsutun karismaattisen vallan laajentumisesta, Wilska sanoo.

Wilskan mukaan karismaattisen vallan voi periaatteessa ajatella olevan kaikkien käsillä.

– Kuitenkin käytännössä vain promillen kymmenesosa onnistuu käyttämään tuota valtaa siten, että siitä on heille itselleen todellista hyötyä.

Tuoreimmat osastosta