Huippumerkki Burberry polttaa yli 30 miljoonan euron edestä vaatteita joka vuosi – ei halua myydä niitä alennuksella

Muun muassa puolueaktiivi ja Greenpeacen jäsen ovat kritisoineet yhtiön menettelytapaa.

Burberry on saanut paljon kritiikkiä päätöksestään polttaa myymättömiä tuotteitaan.

20.7.2018 10:55

Uutistoimisto AFP kertoo muotitalo Burberryn polttaneen yli 30 miljoonan euron edestä myymättömiä vaatteita ja kosmetiikkaa vuoden aikana. Viiden vuoden aikana poltettujen tuotteiden määrä nousee yli 100 miljoonaan euroon, kertoo Business Matters -lehti.

Tuhoamista on perusteltu tuotemerkin suojelemisella. Yhtiö haluaa näin estää muun muassa sen, ettei tuotteita päästäisi väärentämään tai myymään eteenpäin alennetuilla hinnoilla.

BBC:n haastattelema Maria Malone arvioi, että yhtiön tarkoituksena on olla yhä eksklusiivisempi. Muotialaa Manchesterin Metropolitanin yliopistossa opettava Malone kertoo, ettei tuotemerkkiä haluta kenenkään sellaisen käsiin, joka voisi laskea brändin arvoa muun muassa myymällä tuotteita halvalla eteenpäin.

Burberry on tunnettu merkkivaatteistaan, joiden hinnat ovat hyvin korkeita. Uusista tuotteista miesten puuvillapusero maksaa heidän sivuillaan 470 euroa, miesten reppu 1 250 euroa ja naisten legginssit 290 euroa.

Vaatteiden polttohävittäminen ei ole uusi asia kansainvälisten suuryhtiöiden keskuudessa. Aiemmin vaatteita on polttanut muun muassa ruotsalaisjätti H&M.

Lue lisää: Tanskan TV2: H&M ja muut tunnetut vaatemerkit polttavat tonneittain uusia vaatteita

Burberry kertoo kuitenkin selvityksessään pyrkivänsä minimoimaan tuottamansa ylijäämän määrän. Mikäli yhtiö joutuu kuitenkin tuotteitaan tuhoamaan, pyrkii se tekemään hävittämisen ”vastuullisella tavalla” ja etsivänsä jatkuvasti tapoja vähentää jätteen määrää.

Tuotteiden hävittäminen polttamalla nosti suuren hälyn Britanniassa. AFP kertoo, että Tim Farron Britannian liberaalidemokraattisesta puolueesta kuvailee pitää Burberryn toimintaa törkeäksi.

– Johtavana brittiläisenä muotibrändinä heidän pitäisi olla edelläkävijä kestävässä muodissa, Farron kertoo.

Myös ekomuodin puolustamisesta tunnettu Greenpeacen Kirsten Brodde, toteaa twiitissään, ettei Burberry kunnioita työtä eikä luonnonvaroja, joita vaatteiden valmistamiseen on käytetty.

Britit ovat yleensäkin kyseenalaistaneet Twitterissään muun muassa sen, onko vaatteiden polttamisessa mitään järkeä, jos muun muassa kodittomuus kasvaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?