Monen suomalaisen verkko-ostokset jumiutuivat terminaaliin – taustalla ruotsalais-tanskalaisen yhtiön järjestelmävika

Julkaistu:

Postnord vastaa kasvaneeseen volyymiin palkkaamalla lisää asiakaspalvelijoita, kaupallinen johtaja Kimmo Hyttinen kertoo.
Ruotsin ja Tanskan valtioiden omistama jakeluyhtiö Postnord ajautui alkukesällä ongelmiin, joiden tuloksena monen suomalaiset postilähetykset ovat viivästyneet pahoin.

Muun muassa alkuviikosta Ilta-Sanomiin otti yhteyttä useampi henkilö. He harmittelivat, lähetystensä makaavan päivästä toiseen terminaalissa ilman tarkkaa tietoa perilletulosta.

Postnord kertoo, että toimitukset ruuhkautuivat kesäkuussa järjestelmävikojen takia. Ongelmat koskivat pääosin kotitoimituksia.

Taustalla olivat uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton jälkeen ilmenneet tekniset ongelmat, yhtiö kertoi 15. kesäkuuta julkaisemassaan tiedotteessa. Samalla kerrottiin, että asiakaspalvelu on pahoin ruuhkautunut.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Toiminnanohjausjärjestelmä saatiin vakautettua heinäkuun alussa, mutta asiakaspalvelu on yhä ajoittain ruuhkautunut, Postnordin kaupallinen johtaja Kimmo Hyttinen vahvistaa.

Tilanne on siis selvästi parempi kuin vielä kesäkuun loppupuolella.

– Itse asiassa tilanne on aika hyvä. Olemme päässeet takaisin yli 98 prosentin laatulukemiin. Toki myöhästymisiä tapahtuu yhä, enkä missään nimessä halua aliarvioida kuluttajien kommentteja.

98 prosenttia lähetyksistä pystytään siis toimittamaan kuten pitääkin?
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Kyllä, koko meidän volyymista ja sovitussa aikataulussa.

Kymmeniä tuhansia paketteja päivässä

Yrityksen toimitusjohtaja Jari Rinnekoski kertoi kesäkuussa, että Postnord toimittaa noin 30 000 pakettia päivässä.

Hyttinen kertoo, että tällä hetkellä volyymi on noussut 46 000 pakettiin. Asiakaspalvelu on ruuhkautunut, kun volyymi on kasvanut.

Yrityksen Facebook-seinällä on useita palautteita asiakkailta, jotka kertovat, että paketit eivät ole tulleet perille sovitusti, eikä asiakaspalveluun saa yhteyttä. Osan mukaan asiakaspalvelu ei ole vastannut myöskään Facebook-yksityisviesteihin.

Hyttisen mukaan yritys vastaa Facebookin kautta lähetettyihin viesteihin noin 34 minuutin aikana viestin saapumisesta.

– Kaikkiin viesteihin vastataan. Tässäkään asiassa en halua millään tavoin aliarvioida kuluttajan kokemusta. Jos kuluttajasta tuntuu, että vastaustaika on liian pitkä, silloin se on liian pitkä, Hyttinen kertoo.


Volyymin kasvu vaatii lisävoimia asiakaspalveluun

Puhelinasiakaspalvelu on aika ajoin pahasti ruuhkautunut, vaikka yritys on palkannut kuluvan vuoden aikana noin 15 uutta asiakaspalvelijaa. Yhteensä asiakaspalvelijoita on 40, joten lisäys on merkittävä.

– Emme ole saaneet palkattua työntekijöitä niin nopeasti kuin haluaisimme.

Hyttinen arvioi, että volyymi voi hyvinkin nopeasti kasvaa jopa 60 000 pakettiin päivässä. Uusien asiakaspalvelijoiden rekrytointi jatkuu edelleen.

Vaikka uuden toiminnanohjausjärjestelmän aiheuttamat ongelmat ovat nyt takana, asiakaspalveluun tulee tasaiseen tahtiin palautetta, jonka mukaan lähetykset eivät ole tullee perille.

– Niitä tulee useita, joka päivä. Se on ymmärrettävää, kun määrät ovat näin suuret.

Postnord on yksi Postin yksi kovimmista kilpailijoista esimerkiksi verkkokauppatoimituksissa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Oletko varakkaampi kuin ikäisesi keskimäärin? Katso tästä!

    2. 2

      Sinisilmäinen nainen autteli petollista miesystäväänsä – havahtui todellisuuteen 90 000 euron velkataakan alta

    3. 3

      Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä? Testaa 11 kysymyksellä, kuinka hyvin tunnet kaupunkia

    4. 4

      Radio-ohjattava auto maksoi Seinäjoella 69,95 euroa ja Tampereella 179 euroa – lelukaupan johtaja kertoo, mistä on kyse

    5. 5

      Lähes jokaisessa luokassa on lapsia, joiden kodeissa ei ole varaa lahjoihin – näin voit muistaa köyhän perheen lasta jouluna

    6. 6

      Poliittiset pulmat eivät ole iskeneet euron arvoon

    7. 7

      Kyläkauppias Mauri, 76, myy itsepintaisesti vanhoja elintarvikkeita – Kesko: Toimitukset katkaistiin jo syksyllä

    8. 8

      Autokaupan edustaja sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”

    9. 9

      Näin tienasivat yksityisten terveysfirmojen pomot – jättituloja ja 2,8 miljoonan mätkyt

    10. 10

      OP-pankilla laajoja häiriöitä: Verkkopalveluita alhaalla, pankkikortit eivät välttämättä toimi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä? Testaa 11 kysymyksellä, kuinka hyvin tunnet kaupunkia

    2. 2

      Radio-ohjattava auto maksoi Seinäjoella 69,95 euroa ja Tampereella 179 euroa – lelukaupan johtaja kertoo, mistä on kyse

    3. 3

      Oletko varakkaampi kuin ikäisesi keskimäärin? Katso tästä!

    4. 4

      OP-pankilla laajoja häiriöitä: Verkkopalveluita alhaalla, pankkikortit eivät välttämättä toimi

    5. 5

      Kyläkauppias Mauri, 76, myy itsepintaisesti vanhoja elintarvikkeita – Kesko: Toimitukset katkaistiin jo syksyllä

    6. 6

      Lähes jokaisessa luokassa on lapsia, joiden kodeissa ei ole varaa lahjoihin – näin voit muistaa köyhän perheen lasta jouluna

    7. 7

      Sinisilmäinen nainen autteli petollista miesystäväänsä – havahtui todellisuuteen 90 000 euron velkataakan alta

    8. 8

      Polttoaineen veroruoskassa piilee vaara: ”Ihmiset jättävät ostamatta esimerkiksi lääkkeitä”

    9. 9

      Terveystalon Attendo-yrityskauppa sai hyväksynnän KKV:ltä

    10. 10

      Autokaupan edustaja sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osa Veikon Koneen asiakkaista ei ole saanut tavaroitaan – toimitusjohtaja kertoo, mistä on kyse

    2. 2

      Perheenisä ihmettelee tätä näkyä tavaratalossa: Miten sama lelu voi maksaa Seinäjoella 69 euroa ja Tampereella 179 euroa?

    3. 3

      Kerrostalon asukkaat ärtyivät putoileviin biljardipalloihin ja jukeboxiin – ravintolan häätämisestä tulikin roima lasku

    4. 4

      Tavalliset suomalaiset kertoivat, mihin veronpalautusrahat uppoavat – espoolaiselle Markukselle kilahtaa kunnon potti

    5. 5

      Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä? Testaa 11 kysymyksellä, kuinka hyvin tunnet kaupunkia

    6. 6

      HS: Ruotsin pankkivalvoja lyttää suomalaisten lainanmaksun: ”Taloudellisesta näkökulmasta se ei ehkä ole järkevää”

    7. 7

      Tonttivuokran korotus 11-kertaiseksi koettelee tamperelaisen kerrostalon asukkaita – ”Joudunko vastedes jättämään päivän puuroannoksen syömättä?”

    8. 8

      Perinteiset veron­palautukset tulivat viimeistä kertaa – asian­tuntija kertoo, mitä rahalla kannattaa tehdä

    9. 9

      Onko suomalaisen järkeä kuolla velattomana? Ekonomistit vastaavat – ”Kuuluuko ihmisen jättää jotakin jälkeensä?”

    10. 10

      Radio-ohjattava auto maksoi Seinäjoella 69,95 euroa ja Tampereella 179 euroa – lelukaupan johtaja kertoo, mistä on kyse

    11. Näytä lisää