Monen suomalaisen verkko-ostokset jumiutuivat terminaaliin – taustalla ruotsalais-tanskalaisen yhtiön järjestelmävika

Julkaistu:

Postnord vastaa kasvaneeseen volyymiin palkkaamalla lisää asiakaspalvelijoita, kaupallinen johtaja Kimmo Hyttinen kertoo.
Ruotsin ja Tanskan valtioiden omistama jakeluyhtiö Postnord ajautui alkukesällä ongelmiin, joiden tuloksena monen suomalaiset postilähetykset ovat viivästyneet pahoin.

Muun muassa alkuviikosta Ilta-Sanomiin otti yhteyttä useampi henkilö. He harmittelivat, lähetystensä makaavan päivästä toiseen terminaalissa ilman tarkkaa tietoa perilletulosta.

Postnord kertoo, että toimitukset ruuhkautuivat kesäkuussa järjestelmävikojen takia. Ongelmat koskivat pääosin kotitoimituksia.

Taustalla olivat uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton jälkeen ilmenneet tekniset ongelmat, yhtiö kertoi 15. kesäkuuta julkaisemassaan tiedotteessa. Samalla kerrottiin, että asiakaspalvelu on pahoin ruuhkautunut.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Toiminnanohjausjärjestelmä saatiin vakautettua heinäkuun alussa, mutta asiakaspalvelu on yhä ajoittain ruuhkautunut, Postnordin kaupallinen johtaja Kimmo Hyttinen vahvistaa.

Tilanne on siis selvästi parempi kuin vielä kesäkuun loppupuolella.

– Itse asiassa tilanne on aika hyvä. Olemme päässeet takaisin yli 98 prosentin laatulukemiin. Toki myöhästymisiä tapahtuu yhä, enkä missään nimessä halua aliarvioida kuluttajien kommentteja.

98 prosenttia lähetyksistä pystytään siis toimittamaan kuten pitääkin?

– Kyllä, koko meidän volyymista ja sovitussa aikataulussa.

Kymmeniä tuhansia paketteja päivässä

Yrityksen toimitusjohtaja Jari Rinnekoski kertoi kesäkuussa, että Postnord toimittaa noin 30 000 pakettia päivässä.

Hyttinen kertoo, että tällä hetkellä volyymi on noussut 46 000 pakettiin. Asiakaspalvelu on ruuhkautunut, kun volyymi on kasvanut.

Yrityksen Facebook-seinällä on useita palautteita asiakkailta, jotka kertovat, että paketit eivät ole tulleet perille sovitusti, eikä asiakaspalveluun saa yhteyttä. Osan mukaan asiakaspalvelu ei ole vastannut myöskään Facebook-yksityisviesteihin.

Hyttisen mukaan yritys vastaa Facebookin kautta lähetettyihin viesteihin noin 34 minuutin aikana viestin saapumisesta.

– Kaikkiin viesteihin vastataan. Tässäkään asiassa en halua millään tavoin aliarvioida kuluttajan kokemusta. Jos kuluttajasta tuntuu, että vastaustaika on liian pitkä, silloin se on liian pitkä, Hyttinen kertoo.


Volyymin kasvu vaatii lisävoimia asiakaspalveluun

Puhelinasiakaspalvelu on aika ajoin pahasti ruuhkautunut, vaikka yritys on palkannut kuluvan vuoden aikana noin 15 uutta asiakaspalvelijaa. Yhteensä asiakaspalvelijoita on 40, joten lisäys on merkittävä.

– Emme ole saaneet palkattua työntekijöitä niin nopeasti kuin haluaisimme.

Hyttinen arvioi, että volyymi voi hyvinkin nopeasti kasvaa jopa 60 000 pakettiin päivässä. Uusien asiakaspalvelijoiden rekrytointi jatkuu edelleen.

Vaikka uuden toiminnanohjausjärjestelmän aiheuttamat ongelmat ovat nyt takana, asiakaspalveluun tulee tasaiseen tahtiin palautetta, jonka mukaan lähetykset eivät ole tullee perille.

– Niitä tulee useita, joka päivä. Se on ymmärrettävää, kun määrät ovat näin suuret.

Postnord on yksi Postin yksi kovimmista kilpailijoista esimerkiksi verkkokauppatoimituksissa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Lakko uhkaa jättää lapset ja vanhukset ilman ruokaa – ”Sellaiseenkin äärimmäiseen tilanteeseen on varauduttava”

    2. 2

      Pahaa-aavistamattoman miehen nimiin otettiin 180 000 euroa lainaa vain kahdessa päivässä

    3. 3

      Näin eri liitot vastustavat nyt irtisanomislakia – maanantaina lakkoon 10 000 työntekijää lisää

    4. 4

      Tutkijan kova väite: Miehet haluavat naista kovemmat tulot, jotta nainen ei pettäisi

    5. 5

      Italia jatkaa uhmakkaana EU-kokouksen kynnyksellä –  budjetista ei aiota joustaa

    6. 6

      Mitä taloyhtiön kannattaa tehdä 7,3 miljoonan euron perinnöllä? ”Rikkaalla on rikkaan murheet”

    7. 7

      Super ja Tehy aloittavat vuoronvaihtokiellon ensi viikolla

    8. 8

      Hiljainen signaali Suomen taloudesta: Konttiliikenne nikottelee – ”Selvää hiipumista”

    9. 9

      JHL järjestää kahden päivän lakon irtisanomislain takia – yli 10 000 jäsentä lakkoon

    10. 10

      Danske Bankin ehdokas toimitusjohtajaksi ei kelpaa rahoitusvalvojalle – ei tarpeeksi kokemusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      JHL järjestää kahden päivän lakon irtisanomislain takia – yli 10 000 jäsentä lakkoon

    2. 2

      Pahaa-aavistamattoman miehen nimiin otettiin 180 000 euroa lainaa vain kahdessa päivässä

    3. 3

      Näin eri liitot vastustavat nyt irtisanomislakia – maanantaina lakkoon 10 000 työntekijää lisää

    4. 4

      Mitä taloyhtiön kannattaa tehdä 7,3 miljoonan euron perinnöllä? ”Rikkaalla on rikkaan murheet”

    5. 5

      Tutkijan kova väite: Miehet haluavat naista kovemmat tulot, jotta nainen ei pettäisi

    6. 6

      Kommentti: Brexit voi olla helpoin EU:n pulmista – isompi voima saattaa olla porukka, johon Suomikin kuuluu

    7. 7

      Super ja Tehy aloittavat vuoronvaihtokiellon ensi viikolla

    8. 8

      Nordea yhdistetty rahanpesuun

    9. 9

      Danske Bankin ehdokas toimitusjohtajaksi ei kelpaa rahoitusvalvojalle – ei tarpeeksi kokemusta

    10. 10

      Hiljainen signaali Suomen taloudesta: Konttiliikenne nikottelee – ”Selvää hiipumista”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asiantuntijat antoivat suomalaisille konkreettiset neuvot jemmarahasta pankkitilillä – keskustelu kävi kuumana: ”Ihan mitätön summa varsinkin perheelliselle”

    2. 2

      Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa yli 5 000 e/kk – ”Juuri kenelläkään ei ole varaa maksaa tuloistaan”

    3. 3

      Suomalaisbroileri kuohuttaa Ruotsissa: ”Kuin isku kasvoille”

    4. 4

      Irtisanottu työntekijä sai 40 000 euron korvaukset – liitto: ”Henkilökemiat menivät ristiin”

    5. 5

      Korkmanilta suorat sanat irtisanomiskiistasta HS:ssä: ”Jupakka jää historiaan esimerkkinä jääräpäisyydestä ja kollektiivisesta tyhmyydestä”

    6. 6

      JHL järjestää kahden päivän lakon irtisanomislain takia – yli 10 000 jäsentä lakkoon

    7. 7

      Pahaa-aavistamattoman miehen nimiin otettiin 180 000 euroa lainaa vain kahdessa päivässä

    8. 8

      Hoitokotien hinnat hämmästyttävät: ”Raha kelpaa, mutta asukkaita kohdellaan kuin roskaa”

    9. 9

      Riita 5 700 eurosta vei osakkaat oikeuteen ja taloyhtiön konkurssiin – ”Jos olet ostamassa paritaloa, älä ihmeessä osta sitä ennen kuin...”

    10. 10

      Alice, 20, haki työpaikkaa: kohtelu muuttui oudoksi, kun ihonväri selvisi – yrittäjä vertaa Elovena-ryynien myymiseen

    11. Näytä lisää