10 000 euron nosto ei onnistunut noin vain – HS: 83-vuotias nainen hämmästyi pankissa asioidessaan - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

10 000 euron nosto ei onnistunut noin vain – HS: 83-vuotias nainen hämmästyi pankissa asioidessaan

Kysymykset nostojen ja talletusten syistä saattavat yllättää pankissa asioivan ihmisen. Pankin on tunnettava asiakkaansa, periaate kuuluu.

11.7.2018 13:17 | Päivitetty 11.7.2018 14:37

Pankkiin ei kannata sännätä suin päin, jos vaikkapa iskee välitön tarve nostaa kymppitonni käteisenä.

Tämän sai todeta 83-vuotias nainen ja hänen tyttärensä Osuuspankin konttorissa Helsingissä.

Tytär kertoo Helsingin Sanomien mielipideosastolla, että nostoyritys törmäsi ensialkuun pankin käteisvaroihin: 5 000 euroa enempää ei saanut käteisenä, ellei rahaa ollut tilannut etukäteen.

83-vuotiaalla naisella ei ollut pankkikorttia, joten hänellä oli siksi tapana nostaa tarvitsemansa rahat aina käteisenä. Tällä asiointikerralla kyse oli tavallista suuremmasta nostosta, sillä nainen oli luvannut antaa lastenlapsilleen rahaa kesää varten.

Osuuspankin konttorissa naiselle annettiin kaksi vaihtoehtoa. Joko hän nostaisi toiset 5 000 euroa toisesta konttorista tai sitten hän tilaisi rahat. Tilaamisessa olisi kestänyt viikko.

Tytär kertoo mielipidekirjoituksessaan, että asioinnin yhteydessä hänen äidiltään kysyttiin myös kysymyksiä. Pankkivirkailija esimerkiksi tiedusteli, mihin tarkoitukseen 83-vuotias aikoo rahat käyttää.

Helsingin Osuuspankin aluejohtaja Lassi Toivonen kertoo, miten tällaisessa asiakastilanteessa toimitaan Finanssivalvonnan antamien sääntöjen puitteissa. Pankin on tunnettava asiakkaansa.

– Laissa on säädetty, että pankkivirkailijan kuuluu tarvittaessa kysyä nostoa tai talletusta tekevältä asiakkaalta niin rahojen käyttötarkoituksesta kuin alkuperästä.

Toivonen sanoo, ettei ole tarkkaa rajaa, minkä suuruisten summien kohdalla kysymyksiä aletaan esittää.

– Se on aina tapauskohtaista. Jos nostettava tai talletettava summa esimerkiksi poikkeaa merkittävästi asiakkaan aiemmista nostoista tai talletuksista, niin silloin useimmiten esitetään kysymyksiä tai lisäselvityksiä.

83-vuotiaan naisen tytärtä myös ihmetytti, miksi rahat laskettiin ääneen muiden asiakkaiden kuulleen.

– Tällä toimenpiteellä on tarkoitus varmistaa, että asiakas ja pankkivirkailija ovat yhtä mieltä nostotoimenpiteestä. Asiakkaan kanssa voidaan sopia, että laskenta tehdään syrjemmässä jos tilanne sen vaatii, Toivonen selittää.

Päivitetty klo 14:34: Tarkennettu sitaattien sisältöä.

Oletko sinä joutunut erikoisiin tilanteisiin pankissa asioidessasi? Vastaa kommenttikenttään!

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?