Kohuyhtiön pomo ihmettelee Kela-taksikritiikkiä: ”Väittämässä jonkin verran tarkoitushakuisuutta”

Julkaistu:

Pro-Keskus Oy:n toimitusjohtaja Jari Tenhunen kertoo, kuinka paljon keskuksella on Kela-takseja liikenteessä.
Sunnuntain taksiuudistuksen yhteydessä siirryttiin myös uuteen Kela-kyytien välitysjärjestelmään.

Peräti viiden maakunnan, Etelä-Savon, Keski-Suomen, Lapin, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon Kela-kuljetuksista vastaava Pro-Keskus Oy ehti jo ennen sunnuntaita saada paljon kritiikkiä osakseen.

Pro-Keskuksen toimitusjohtaja Jari Tenhunen kertoi Taloussanomille tiistaina, että taksiuudistuksen ensimmäiset päivät ovat sujuneet kyytien suureen määrään nähden kaikin puolin hyvin.

– Tiedän, että joitakin kyytejä on jäänyt ajamatta. Meillä on tällä hetkellä käsittelyssämme kaksi tai kolme asiakasreklamaatiota, Tenhunen sanoi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tenhusen mukaan yritykselle tulee päivittäin 6-7 uutta sopimushakemusta. Kela-taksittomia kuntia on siitä huolimatta edelleen esimerkiksi Pohjois-Karjalassa. Autovajetta on paikattu ainakin Joensuussa.

– Sinne on ohjattu kymmenkunta autoa muilta paikkakunnilta paikkaamaan sopimusautoliikennettä, Tenhunen kertoo.

Etelä-Savossakin on muutama yksittäinen kunta, joissa sopimustakseja ei vielä ole. Maakunnassa on Tenhusen mukaan kuitenkin autoja yli Pro-Keskuksen tavoitemäärän.

– Lapissa taas on tilanne, että sopimusautoja kyllä on, mutta läheskään kaikki eivät ole vielä saaneet teknisiä laitteita toimimaan. Kyydit sujuvat sielläkin pääsääntöisesti hyvin. Joitakin asiakasperuutuksia alueella on ollut, mutta määrää en vielä tiedä tarkkaan, hän kertoi.

 

Tällä hetkellä liikenteessä on hieman yli 700 autoa.

Yksi Pro-Keskuksen saamista asiakasreklamaatioista on suoraan liittynyt pitkäksi venyneeseen odotusaikaan: Keski-Suomessa asuva asiakas reklamoi siitä, että Kela-taksin saapuminen kesti 45 minuuttia, kun se oli aiemmin kestänyt vain viisi minuuttia.

Samaan reklamaatioon liittyi meno-paluujärjestelmän poistuminen. Asiakas olisi halunnut, että kotimatka olisi tehty samalla autolla kuin menomatkakin.

Yksittäinen kyyti oli viivästynyt myös Pohjois-Savossa. Viiveen takia asiakas oli joutunut perumaan oman vastaanottoaikansa terveydenhuollon yksikössä.

Tenhusen mukaan Pro-Keskuksen autojen määrä elää jatkuvasti.

– Tällä hetkellä liikenteessä on hieman yli 700 autoa. Kaikki autot eivät ole liikenteessä.

Tarjous on ”kohtuuton”

Yle julkaisi kesäkuussa jutun, jossa nimettöminä haastatellut taksiautoilijat kertoivat, että sopimus Pro-Keskuksen kanssa laskisi yrittäjien tuloja jopa 20-30 prosenttia laskutavasta riippuen.

Taloussanomat haastatteli viime perjantaina pienellä paikkakunnalla toimivan taksiyrittäjän, joka ei myöskään halunnut nimeään julki. Yrittäjän mukaan Pro-Keskuksen provisiot ovat ”kohtuuttomat”.

– Autoja tarvittaisiin ainakin kymmenen. Pelkään pahinta, katastrofi on edessä. Mielestäni vastuu on Kelalla, joka on hyväksynyt palveluntarjoajat ja tietää tilanteen, yrittäjä kertoi.


Tenhunen kertoi olevansa hieman jäävi vastaamaan palkkakritiikkiin.

– Niiden tietojen valossa, jotka itse näen, tuotoissa ei tällaista kehitystä tapahdu. Väittämässä on mielestäni jonkin verran tarkoitushakuisuutta. Ihmettelen, minkä vuoksi meidän kanssamme tehdään jatkuvasti sopimuksia, jos tilanne on niin huono kuin väitetään.

Taksilain uudistuksen jälkeinen tilanne on hänen mukaansa autoilijan näkökulmasta uudenlainen.

– Nyt on kyettävä itse laskemaan yrittäjäkohtaisesti, onko liikenne kannattavaa. Toisaalta myös se, miten kannattavaa liikenne autoilijan kannalta on, vaihtelee paljon.

Tenhunen ihmettelee keskustelua

Kannattavuuteen vaikuttaa muun muassa se, kuinka paljon Kela-kyytejä autoilija ajaa.

– Kaupungeissa pääosin ajavalla Kela-kyytien merkitys voi olla hyvin pieni, vain joitakin satoja euroja kuukaudessa. Silloin se ei välttämättä ole autoilijalle kovin kannattavaa. Sen sijaan sellaiselle, jonka liikevaihdosta Kela-liikenne on vaikkapa 70 prosenttia, se on kannattavaa. Myös kiinteät kulut jäävät siihen nähden vähäisiksi, hän kertoi.

Tenhusen mukaan keskustelussa on toinenkin erikoinen sivujuonne.

– On jokseenkin kummallista kritisoida autoilijoiden maksamia palkkioita ja provisioita. Taksiautoilijathan ovat tähänkin asti niitä maksaneet, hän sanoi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Viisi vuotta kyläkauppiaina riitti Turusille: ”Viime talvessa oli tarpeeksi kestämistä”

    2. 2

      Varustelekan perustaja: ”Yrittäjille kelpaa vain työntekijä, jolla on yliluonnollinen kyky suoriutua vaikeista tehtävistä”

    3. 3

      HS: Risto Siilasmaa avautuu Jorma Ollilan raivokohtauksista: ”Elop kyyneleet silmissä, pelon ilmapiiri edesauttoi Nokian tuhoa...”

    4. 4

      Siilasmaa kertoi Jorma Ollilan raivokohtauksista HS:lle – jatkaa keskustelua Twitterissä: ”Siihen syyllistymme me kaikki vuorollamme”

    5. 5

      Lopettavan Ajattaren toimitusjohtaja: ”Olen itkenyt yhden Atlantin verran”

    6. 6

      Kommentti: Superkuusikko kiskoo vielä osakkeita ennätykseen, korkokäyrästä näkyy vakava varoitus

    7. 7

      Sipilä irtisanomissuojan heikennyksestä: ”Tiedän kipukohdat ja arviot, miten sitä pitäisi muuttaa”

    8. 8

      Näistä osaajista on kova pula ja keskitienestit noin 4 000 e/kk – ”Työpaikoissa, jotka eivät täyty, on jotain erikoista”

    9. 9

      PAMin Selin Ylellä: Kompromissi yrityksen koosta ei kelpaa irtisanomissuoja-asiassa

    10. 10

      Mira Kasslin kertoo, millaista kiinteistönvälittäjän arki on: ”Bisnes on äärimmäisen raakaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varustelekan perustaja: ”Yrittäjille kelpaa vain työntekijä, jolla on yliluonnollinen kyky suoriutua vaikeista tehtävistä”

    2. 2

      Viisi vuotta kyläkauppiaina riitti Turusille: ”Viime talvessa oli tarpeeksi kestämistä”

    3. 3

      HS: Risto Siilasmaa avautuu Jorma Ollilan raivokohtauksista: ”Elop kyyneleet silmissä, pelon ilmapiiri edesauttoi Nokian tuhoa...”

    4. 4

      Lopettavan Ajattaren toimitusjohtaja: ”Olen itkenyt yhden Atlantin verran”

    5. 5

      Kommentti: Superkuusikko kiskoo vielä osakkeita ennätykseen, korkokäyrästä näkyy vakava varoitus

    6. 6

      Näistä osaajista on kova pula ja keskitienestit noin 4 000 e/kk – ”Työpaikoissa, jotka eivät täyty, on jotain erikoista”

    7. 7

      Sipilä irtisanomissuojan heikennyksestä: ”Tiedän kipukohdat ja arviot, miten sitä pitäisi muuttaa”

    8. 8

      Siilasmaa kertoi Jorma Ollilan raivokohtauksista HS:lle – jatkaa keskustelua Twitterissä: ”Siihen syyllistymme me kaikki vuorollamme”

    9. 9

      PAMin Selin Ylellä: Kompromissi yrityksen koosta ei kelpaa irtisanomissuoja-asiassa

    10. 10

      Venäjän öljyntuottajilla menee nyt paremmin kuin koskaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nelihenkinen perhe muutti Saarijärvelle askeettiseen mökkiin täysin keskelle korpea – rahaa menee vain 800 €/kk

    2. 2

      Järjestyksenvalvoja Jaakko kertoo humalaisen naisen rivosta tempusta ravintolassa – ”Tuumasin, että ei tämä kuule niin toimi”

    3. 3

      Näillä aloilla on nyt huutava pula työntekijöistä – katso missä sinulle on töitä

    4. 4

      Kerrostaloasukkaat saivat karun kirjeen: tontin vuokra nousee yli 800 % – ”Sitä ei ollut todeksi uskoa”

    5. 5

      Massiivinen kauppakeskus Redi avautuu torstaina – Kuvat: tältä sisällä näyttää vuorokausi ennen avajaisia

    6. 6

      10 000 euroa vuodessa säästänyt Julia kertoo, miten hän käyttää rahaa ja mikä häntä nolottaa

    7. 7

      Varustelekan perustaja: ”Yrittäjille kelpaa vain työntekijä, jolla on yliluonnollinen kyky suoriutua vaikeista tehtävistä”

    8. 8

      Viisi vuotta kyläkauppiaina riitti Turusille: ”Viime talvessa oli tarpeeksi kestämistä”

    9. 9

      Yhdestä sähköautosta nousi myrsky taloyhtiössä – näin kiista lopulta ratkesi

    10. 10

      Näistä osaajista on kova pula ja keskitienestit noin 4 000 e/kk – ”Työpaikoissa, jotka eivät täyty, on jotain erikoista”

    11. Näytä lisää