Kohuyhtiön pomo ihmettelee Kela-taksikritiikkiä: ”Väittämässä jonkin verran tarkoitushakuisuutta”

Julkaistu:

Pro-Keskus Oy:n toimitusjohtaja Jari Tenhunen kertoo, kuinka paljon keskuksella on Kela-takseja liikenteessä.
Sunnuntain taksiuudistuksen yhteydessä siirryttiin myös uuteen Kela-kyytien välitysjärjestelmään.

Peräti viiden maakunnan, Etelä-Savon, Keski-Suomen, Lapin, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon Kela-kuljetuksista vastaava Pro-Keskus Oy ehti jo ennen sunnuntaita saada paljon kritiikkiä osakseen.

Pro-Keskuksen toimitusjohtaja Jari Tenhunen kertoi Taloussanomille tiistaina, että taksiuudistuksen ensimmäiset päivät ovat sujuneet kyytien suureen määrään nähden kaikin puolin hyvin.

– Tiedän, että joitakin kyytejä on jäänyt ajamatta. Meillä on tällä hetkellä käsittelyssämme kaksi tai kolme asiakasreklamaatiota, Tenhunen sanoi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tenhusen mukaan yritykselle tulee päivittäin 6-7 uutta sopimushakemusta. Kela-taksittomia kuntia on siitä huolimatta edelleen esimerkiksi Pohjois-Karjalassa. Autovajetta on paikattu ainakin Joensuussa.

– Sinne on ohjattu kymmenkunta autoa muilta paikkakunnilta paikkaamaan sopimusautoliikennettä, Tenhunen kertoo.

Etelä-Savossakin on muutama yksittäinen kunta, joissa sopimustakseja ei vielä ole. Maakunnassa on Tenhusen mukaan kuitenkin autoja yli Pro-Keskuksen tavoitemäärän.

– Lapissa taas on tilanne, että sopimusautoja kyllä on, mutta läheskään kaikki eivät ole vielä saaneet teknisiä laitteita toimimaan. Kyydit sujuvat sielläkin pääsääntöisesti hyvin. Joitakin asiakasperuutuksia alueella on ollut, mutta määrää en vielä tiedä tarkkaan, hän kertoi.

 

Tällä hetkellä liikenteessä on hieman yli 700 autoa.

Yksi Pro-Keskuksen saamista asiakasreklamaatioista on suoraan liittynyt pitkäksi venyneeseen odotusaikaan: Keski-Suomessa asuva asiakas reklamoi siitä, että Kela-taksin saapuminen kesti 45 minuuttia, kun se oli aiemmin kestänyt vain viisi minuuttia.

Samaan reklamaatioon liittyi meno-paluujärjestelmän poistuminen. Asiakas olisi halunnut, että kotimatka olisi tehty samalla autolla kuin menomatkakin.

Yksittäinen kyyti oli viivästynyt myös Pohjois-Savossa. Viiveen takia asiakas oli joutunut perumaan oman vastaanottoaikansa terveydenhuollon yksikössä.

Tenhusen mukaan Pro-Keskuksen autojen määrä elää jatkuvasti.

– Tällä hetkellä liikenteessä on hieman yli 700 autoa. Kaikki autot eivät ole liikenteessä.

Tarjous on ”kohtuuton”

Yle julkaisi kesäkuussa jutun, jossa nimettöminä haastatellut taksiautoilijat kertoivat, että sopimus Pro-Keskuksen kanssa laskisi yrittäjien tuloja jopa 20-30 prosenttia laskutavasta riippuen.

Taloussanomat haastatteli viime perjantaina pienellä paikkakunnalla toimivan taksiyrittäjän, joka ei myöskään halunnut nimeään julki. Yrittäjän mukaan Pro-Keskuksen provisiot ovat ”kohtuuttomat”.

– Autoja tarvittaisiin ainakin kymmenen. Pelkään pahinta, katastrofi on edessä. Mielestäni vastuu on Kelalla, joka on hyväksynyt palveluntarjoajat ja tietää tilanteen, yrittäjä kertoi.


Tenhunen kertoi olevansa hieman jäävi vastaamaan palkkakritiikkiin.

– Niiden tietojen valossa, jotka itse näen, tuotoissa ei tällaista kehitystä tapahdu. Väittämässä on mielestäni jonkin verran tarkoitushakuisuutta. Ihmettelen, minkä vuoksi meidän kanssamme tehdään jatkuvasti sopimuksia, jos tilanne on niin huono kuin väitetään.

Taksilain uudistuksen jälkeinen tilanne on hänen mukaansa autoilijan näkökulmasta uudenlainen.

– Nyt on kyettävä itse laskemaan yrittäjäkohtaisesti, onko liikenne kannattavaa. Toisaalta myös se, miten kannattavaa liikenne autoilijan kannalta on, vaihtelee paljon.

Tenhunen ihmettelee keskustelua

Kannattavuuteen vaikuttaa muun muassa se, kuinka paljon Kela-kyytejä autoilija ajaa.

– Kaupungeissa pääosin ajavalla Kela-kyytien merkitys voi olla hyvin pieni, vain joitakin satoja euroja kuukaudessa. Silloin se ei välttämättä ole autoilijalle kovin kannattavaa. Sen sijaan sellaiselle, jonka liikevaihdosta Kela-liikenne on vaikkapa 70 prosenttia, se on kannattavaa. Myös kiinteät kulut jäävät siihen nähden vähäisiksi, hän kertoi.

Tenhusen mukaan keskustelussa on toinenkin erikoinen sivujuonne.

– On jokseenkin kummallista kritisoida autoilijoiden maksamia palkkioita ja provisioita. Taksiautoilijathan ovat tähänkin asti niitä maksaneet, hän sanoi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Valtava koneisto vyöryy Suomeen: Katso tästä hurjat luvut Trumpin ja Putinin tapaamisen takana

    2. 2

      Helsinki-Vantaan veden hinta herätti närkästystä – IS:n lukijat: ”Espanjassa saisi 16 1,5 litran vesipulloa”

    3. 3

      Turunen varoittaa ulkomaisesta kaivoshankkeesta: ”Koko Saimaa on uhattuna”

    4. 4

      Kuluttajaliitto tympääntyi: Jatkuville alennusmyynneille on tultava loppu – ”Meneillään on kissa-hiiri -leikki”

    5. 5

      Isännöitsijä teki poikkeuksellisen rötöksen usean taloyhtiön tileillä – kaksi ja puoli vuotta ehdotonta vankeutta

    6. 6

      Onko piensijoittajalla mahdollisuuksia olla markkinaa fiksumpi?

    7. 7

      Kaivosyhtiö tähtää lupahakuun ensi vuonna: Saimaan tuhopuheet ”eivät perustu minkäänlaiseen ympäristövaikutusten arviointiin”

    8. 8

      Näin suurella osalla asuntosijoittajista on vaarallisen suuri velkavipu: ”Ilmeisiä riskejä”

    9. 9

      HS-lukija hiiltyi Helsinki-Vantaalla: ”Miksi vesi maksaa kahvilassa maltaita?” Finavia: Näin matkalainen saa ilmaista vettä

    10. 10

      Löytyikö ullakolta romu vai keräilyhitti? Klassikkolamppu 130 000 euroa, Muumi-lelu 500 dollaria

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Valtava koneisto vyöryy Suomeen: Katso tästä hurjat luvut Trumpin ja Putinin tapaamisen takana

    2. 2

      Kuluttajaliitto tympääntyi: Jatkuville alennusmyynneille on tultava loppu – ”Meneillään on kissa-hiiri -leikki”

    3. 3

      Isännöitsijä teki poikkeuksellisen rötöksen usean taloyhtiön tileillä – kaksi ja puoli vuotta ehdotonta vankeutta

    4. 4

      Helsinki-Vantaan veden hinta herätti närkästystä – IS:n lukijat: ”Espanjassa saisi 16 1,5 litran vesipulloa”

    5. 5

      Turunen varoittaa ulkomaisesta kaivoshankkeesta: ”Koko Saimaa on uhattuna”

    6. 6

      Löytyikö ullakolta romu vai keräilyhitti? Klassikkolamppu 130 000 euroa, Muumi-lelu 500 dollaria

    7. 7

      Onko piensijoittajalla mahdollisuuksia olla markkinaa fiksumpi?

    8. 8

      Korvaako matkavakuutus vatsataudin tai ylibuukkauksen vuoksi pilalle menneen loman? Nämä asiat ovat suomalaisille epäselviä

    9. 9

      Kaivosyhtiö tähtää lupahakuun ensi vuonna: Saimaan tuhopuheet ”eivät perustu minkäänlaiseen ympäristövaikutusten arviointiin”

    10. 10

      Näin suurella osalla asuntosijoittajista on vaarallisen suuri velkavipu: ”Ilmeisiä riskejä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS-lukija hiiltyi Helsinki-Vantaalla: ”Miksi vesi maksaa kahvilassa maltaita?” Finavia: Näin matkalainen saa ilmaista vettä

    2. 2

      Vuokraisännän ja vuokralaisen suhde muuttui intiimiksi – 36 vuoden ikäero alkoi ahdistaa ja poiki rajun riidan

    3. 3

      10 000 euron nosto ei onnistunut noin vain – HS: 83-vuotias nainen hämmästyi pankissa asioidessaan

    4. 4

      Listeriavaara piinaa yhä kauppoja – Lidliltä laaja ilmoitus takaisinvedettävistä tuotteista

    5. 5

      Valtava koneisto vyöryy Suomeen: Katso tästä hurjat luvut Trumpin ja Putinin tapaamisen takana

    6. 6

      MT: Sanna Kiisken muumikahvilasta tehtiin Ruotsissa rikosilmoitus – omistajat ilmiriidassa keskenään

    7. 7

      Epämääräisen muotoisesta parkkiruudusta koitui valtava riita – ostajan niskaan jättikulut

    8. 8

      Löytyikö ullakolta romu vai keräilyhitti? Klassikkolamppu 130 000 euroa, Muumi-lelu 500 dollaria

    9. 9

      Onko Lauri Salovaaran miljoonapotti höttöä? ”Totta kai noinkin vanhakantaisesti voi ajatella”

    10. 10

      Veikkaus: Tällaisia ovat suomalaiset noutaessaan jättipottia

    11. Näytä lisää