Kohuyhtiön pomo ihmettelee Kela-taksikritiikkiä: ”Väittämässä jonkin verran tarkoitushakuisuutta”

Julkaistu:

Pro-Keskus Oy:n toimitusjohtaja Jari Tenhunen kertoo, kuinka paljon keskuksella on Kela-takseja liikenteessä.
Sunnuntain taksiuudistuksen yhteydessä siirryttiin myös uuteen Kela-kyytien välitysjärjestelmään.

Peräti viiden maakunnan, Etelä-Savon, Keski-Suomen, Lapin, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon Kela-kuljetuksista vastaava Pro-Keskus Oy ehti jo ennen sunnuntaita saada paljon kritiikkiä osakseen.

Pro-Keskuksen toimitusjohtaja Jari Tenhunen kertoi Taloussanomille tiistaina, että taksiuudistuksen ensimmäiset päivät ovat sujuneet kyytien suureen määrään nähden kaikin puolin hyvin.

– Tiedän, että joitakin kyytejä on jäänyt ajamatta. Meillä on tällä hetkellä käsittelyssämme kaksi tai kolme asiakasreklamaatiota, Tenhunen sanoi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tenhusen mukaan yritykselle tulee päivittäin 6-7 uutta sopimushakemusta. Kela-taksittomia kuntia on siitä huolimatta edelleen esimerkiksi Pohjois-Karjalassa. Autovajetta on paikattu ainakin Joensuussa.

– Sinne on ohjattu kymmenkunta autoa muilta paikkakunnilta paikkaamaan sopimusautoliikennettä, Tenhunen kertoo.

Etelä-Savossakin on muutama yksittäinen kunta, joissa sopimustakseja ei vielä ole. Maakunnassa on Tenhusen mukaan kuitenkin autoja yli Pro-Keskuksen tavoitemäärän.

– Lapissa taas on tilanne, että sopimusautoja kyllä on, mutta läheskään kaikki eivät ole vielä saaneet teknisiä laitteita toimimaan. Kyydit sujuvat sielläkin pääsääntöisesti hyvin. Joitakin asiakasperuutuksia alueella on ollut, mutta määrää en vielä tiedä tarkkaan, hän kertoi.

 

Tällä hetkellä liikenteessä on hieman yli 700 autoa.

Yksi Pro-Keskuksen saamista asiakasreklamaatioista on suoraan liittynyt pitkäksi venyneeseen odotusaikaan: Keski-Suomessa asuva asiakas reklamoi siitä, että Kela-taksin saapuminen kesti 45 minuuttia, kun se oli aiemmin kestänyt vain viisi minuuttia.

Samaan reklamaatioon liittyi meno-paluujärjestelmän poistuminen. Asiakas olisi halunnut, että kotimatka olisi tehty samalla autolla kuin menomatkakin.

Yksittäinen kyyti oli viivästynyt myös Pohjois-Savossa. Viiveen takia asiakas oli joutunut perumaan oman vastaanottoaikansa terveydenhuollon yksikössä.

Tenhusen mukaan Pro-Keskuksen autojen määrä elää jatkuvasti.

– Tällä hetkellä liikenteessä on hieman yli 700 autoa. Kaikki autot eivät ole liikenteessä.

Tarjous on ”kohtuuton”

Yle julkaisi kesäkuussa jutun, jossa nimettöminä haastatellut taksiautoilijat kertoivat, että sopimus Pro-Keskuksen kanssa laskisi yrittäjien tuloja jopa 20-30 prosenttia laskutavasta riippuen.

Taloussanomat haastatteli viime perjantaina pienellä paikkakunnalla toimivan taksiyrittäjän, joka ei myöskään halunnut nimeään julki. Yrittäjän mukaan Pro-Keskuksen provisiot ovat ”kohtuuttomat”.

– Autoja tarvittaisiin ainakin kymmenen. Pelkään pahinta, katastrofi on edessä. Mielestäni vastuu on Kelalla, joka on hyväksynyt palveluntarjoajat ja tietää tilanteen, yrittäjä kertoi.


Tenhunen kertoi olevansa hieman jäävi vastaamaan palkkakritiikkiin.

– Niiden tietojen valossa, jotka itse näen, tuotoissa ei tällaista kehitystä tapahdu. Väittämässä on mielestäni jonkin verran tarkoitushakuisuutta. Ihmettelen, minkä vuoksi meidän kanssamme tehdään jatkuvasti sopimuksia, jos tilanne on niin huono kuin väitetään.

Taksilain uudistuksen jälkeinen tilanne on hänen mukaansa autoilijan näkökulmasta uudenlainen.

– Nyt on kyettävä itse laskemaan yrittäjäkohtaisesti, onko liikenne kannattavaa. Toisaalta myös se, miten kannattavaa liikenne autoilijan kannalta on, vaihtelee paljon.

Tenhunen ihmettelee keskustelua

Kannattavuuteen vaikuttaa muun muassa se, kuinka paljon Kela-kyytejä autoilija ajaa.

– Kaupungeissa pääosin ajavalla Kela-kyytien merkitys voi olla hyvin pieni, vain joitakin satoja euroja kuukaudessa. Silloin se ei välttämättä ole autoilijalle kovin kannattavaa. Sen sijaan sellaiselle, jonka liikevaihdosta Kela-liikenne on vaikkapa 70 prosenttia, se on kannattavaa. Myös kiinteät kulut jäävät siihen nähden vähäisiksi, hän kertoi.

Tenhusen mukaan keskustelussa on toinenkin erikoinen sivujuonne.

– On jokseenkin kummallista kritisoida autoilijoiden maksamia palkkioita ja provisioita. Taksiautoilijathan ovat tähänkin asti niitä maksaneet, hän sanoi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Italia ei taivu EU:n tahtoon –  varapääministeri ilmoitti, ettei budjetti muutu

    2. 2

      Näillä paikkakunnilla tinkaaminen kannattaa asuntokaupoilla

    3. 3

      Venäläinen hakukoneyhtiö perusti suuren datakeskuksen Mäntsälään – toimii vain 17 työntekijän voimin

    4. 4

      Yandexin data­keskuksen hukka­lämpö lämmittää Mäntsälää – kauko­lämpö­asiakkaiden lasku pieneni merkittävästi

    5. 5

      Jos dieselvero poistetaan, niin täällä se eniten vaikuttaa – katso, kuinka moni ajaa sinun kotiseudullasi dieselillä

    6. 6

      Budjettikapinaan noussut Italia näytti uhmaavan EU:ta viimeiseen asti

    7. 7

      Yrittäjä ajoi ravintolansa konkurssiin nostamalla 9 500 euron palkkaa – tuomio lyheni hovioikeudessa

    8. 8

      Jan Hurrin näkökulma: Pettymyksistä kumpuava protestipolitiikka ei ole syy kansalaisten ongelmiin – se on oire

    9. 9

      POP Pankissa väärinkäytösepäily: Pankkiliiton hallituksen puheenjohtajalle potkut

    10. 10

      Jamilla Heiskanen, 24, kokoaa laajaa sijoitussalkkua – näihin hän pistää rahansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jos dieselvero poistetaan, niin täällä se eniten vaikuttaa – katso, kuinka moni ajaa sinun kotiseudullasi dieselillä

    2. 2

      Yrittäjä ajoi ravintolansa konkurssiin nostamalla 9 500 euron palkkaa – tuomio lyheni hovioikeudessa

    3. 3

      Näillä paikkakunnilla tinkaaminen kannattaa asuntokaupoilla

    4. 4

      Dieselveron poistamisesta kansalaisaloitteen tehnyt Tuulikki mykistyi ideansa suosiosta: ”Tämä on aivan uskomatonta”

    5. 5

      Dieselautoilijoiden mitta täyttyi: ”Onko tässä enää mitään järkeä?”

    6. 6

      ”Firman piikkiin!” – Kuuluuko alkoholi pikkujouluihin?

    7. 7

      POP Pankissa väärinkäytösepäily: Pankkiliiton hallituksen puheenjohtajalle potkut

    8. 8

      OP:n yt-neuvottelut ohi – 700 tehtävää katoaa, yli 1000 syntyy

    9. 9

      Diesel­veron poistamisesta tehty kansalais­aloite rikkoi 50 000 alle­kirjoituksen rajan

    10. 10

      Jan Hurrin näkökulma: Pettymyksistä kumpuava protestipolitiikka ei ole syy kansalaisten ongelmiin – se on oire

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tällaisia eläkkeet ovat eri puolilla Suomea – katso, mikä on kuntasi keskieläke

    2. 2

      Asukas tuhosi vuokrayksiön teippaamalla ikkunat muovilla

    3. 3

      Juha ei ollut uskoa silmiään kun ajoi huoltoasemalle Kirkkonummella – bensan ja dieselin hinnassa näkyy nyt harvinainen ilmiö

    4. 4

      Dieselautoilijoiden mitta täyttyi: ”Onko tässä enää mitään järkeä?”

    5. 5

      Padasjokelaisen omakotitalon hinnalla saisi 13 neliötä Helsingin kalliilta alueelta – ”On mahdotonta hyväksyä, ettei löydy ostajaa”

    6. 6

      Näillä alueilla asuntoja myydään pitkään – ei pelkkiä syrjäseutuja

    7. 7

      Hommia tarjolla heti ilman koulutusta – muuttaisitko 517 kilometrin päähän saadaksesi töitä?

    8. 8

      Halkaisiko räjäytystyö uuden talon rungon? Osakkeenomistajat vaativat rakennuttajalta reiluja korvauksia

    9. 9

      Näin tienasivat eläkeläiset maailmalla – Pekka, 71, Portugalin eläkkeistä: ”Kuva on erilainen, kun vuorineuvosten eläkkeet irrotetaan”

    10. 10

      Dieselveron poistamisesta kansalaisaloitteen tehnyt Tuulikki mykistyi ideansa suosiosta: ”Tämä on aivan uskomatonta”

    11. Näytä lisää