Taksiautoilija pelkää katastrofia Kela-kyydeissä – Kela kertoo, kuka vastaa, jos kyytiä ei pian saakaan - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Taksiautoilija pelkää katastrofia Kela-kyydeissä – Kela kertoo, kuka vastaa, jos kyytiä ei pian saakaan

Kela-taksien saatavuus osassa Suomea on kysymysmerkki, kun aikaa uuteen palvelumalliin on enää muutama päivä.

29.6.2018 12:05

Sunnuntaista alkaen Kela-korvattava taksimatka esimerkiksi sairaalaan tai terveyskeskukseen tilataan alueellisesta kuljetuspalvelukeskuksesta.

Se välittää kyydin Kela-rinkiinsä kuuluvalle taksille.

Kun päiviä oli enää kolme taksilakiuudistuksen tuloon, kuskivajetta oli yhä ainakin Satakunnassa ja paikoin Itä-Suomessa.

Alalla puhuttaa Pro-Keskus Oy:n kuljettajatilanne. Pro-Keskus vastaa Kela-kuljetuksista Etelä-Savon, Keski-Suomen, Lapin, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakunnissa.

– Kiuruvedellä yksi on tehnyt Kela-sopimuksen, eikä kyseessä ole edes inva-auto. Autoja on täällä 26, sanoo eräs taksiyrittäjä, joka ei halua nimeään julki.

– Täällä on tehty omia johtopäätöksiä Pro-Keskuksen tarjousten perusteella. Provisiot ovat kohtuuttomat, kun vielä uudet mittaritkin pitää laittaa. Kustannusrakenne on sellainen, että ei siinä ole mitään järkeä, hän sanoo.

– Autoja tarvittaisiin ainakin kymmenen. Pelkään pahinta, katastrofi on edessä. Mielestäni vastuu on Kelalla, joka on hyväksynyt palveluntarjoajat ja tietää tilanteen.

Taksiliiton Itä-Suomen alueyhdistyksen toiminnanjohtaja Satu Härkönen kertoo, että Pohjois-Savon lisäksi Pohjois-Karjalassa on vielä vajetta automäärissä. Etelä-Savon tilanne on hänen käsityksenä mukaan melko hyvä.

Kela-taksipuutteesta uutisoi ensimmäisenä Iltalehti. Satakunnassa on lehden mukaan 60 taksiautoilijaa lähdössä Lounais-Suomen Taksidatan Kela-rinkiin, kun aiemmin Kela-ajoja on tehnyt 326 autoa. Karvialla ja Jämijärvellä ei ole yhtään Kela-taksia.

Lue lisää: Vesilahtelainen taksikuski Juha lataa suorat sanat taksilaista: Yöllä voi jäädä ilman kyytiä

Kelan mukaan laajempaa ongelmaa ei ole

Kuljetuspalvelukeskuksia eli tilausvälitysyhtiöitä syntyi Kelan kilpailutuksella yksitoista 17 maakunnan alueelle Manner-Suomeen.

Kuljetuksille on iso kysyntä, sillä viime vuonna Kela korvasi 3,3 miljoonaa taksimatkaa 361 000 henkilölle.

– Autoilijoita on liittynyt riittävästi ja jopa yli tarpeen osassa maakuntia, osaamiskeskuksen päällikkö Reija Jääskeläinen Kelasta sanoi.

Kelasta ei haluttu antaa tuoreita lukuja palvelukeskusten tai maakuntien Kela-kyytitilanteesta. Perusteena oli, että tilanne muuttuu koko ajan. Kelasta myönnetään, että Pohjois-Karjalassa ja Satakunnassa ”autoilijasopimuksia vielä tehdään”.

Jos kokonaan Kela-autottomia kuntia on, kuljetuspalvelukeskus on vastuussa niidenkin palvelun järjestämisestä, Jääskeläinen sanoo.

– Sitten se auto tulee pidemmältä hoitamaan keikan.

Kuka korvaa, jos Kela-kyytiä ei siltikään saa?

Jääskeläisen mukaan palveluntuottajilla on Kelaan nähden kokonaisvastuu: Ne vastaavat tilauksista, kuljettamisista ja laskutuksista ja laadun raportoinnista. Palvelun voi järjestää miten haluaa, omalla kalustolla tai tilata taksiautoilijoilta.

– Siinä tätä kapinahenkeä on vähän näkynyt, että kaikki autoilijat eivät halua enää ajaa ajoa ja sehän on heidän oikeutensa.

– Meillä on sopimuksissa aika tiukat sanktiot. Jos kävisi niin hullusti, että ei saa autoa ja vaikka myöhästyy hoidosta tai joutuu hankkimaan kyydin vaikkapa vapaalla markkinataksilla, kuljetuspalvelukeskus on velvollinen maksamaan matkan täysimääräisesti, Jääskeläinen sanoo.

Lue lisää: Taksimyllerrys epäilyttää Liisaa, 72 – taksamittari puhutti: ”Kuulostaa aika erikoiselta”

Jääskeläinen korostaa, että kilpailutuksessa taksiyhtiöt ja uudempi Pro-keskus täyttivät Kelan tiukat laatuvaatimukset.

– Meille on tärkeää, että sairaat ja vanhukset pääsevät hoitoon ja tutkimuksiin luotettavasti kuten sairausvakuutuslaissa edellytetään.

Asiakas edellä

Taksiliiton I puheenjohtaja Kai Andersson sanoo, että Pro-Keskuksen tilanne puhuttaa.

Anderssonin mukaan Kela-diili tuo tiukan palvelulupauksen kullekin taksiyhtiölle, vaikka viime kädessä Kela on vastuussa järjestelmän toimivuudesta.

– Ajatellaan, että jos vaikka Helsingin-Uudenmaan Taksit olisi ongelmissa ja Hankoon ei saataisi taksia, se pitää toimittaa sinne sitten vaikka Helsingistä.

Lue lisää: Taksilla ajo mullistuu pian – lue 11 tärkeää kysymystä

Aikoinaan Andersson teki kaupungin kanssa sopimuksen ateriakuljetuksista vanhuksille.

– Jos tuli joku kokkare, auto hajosi tai kuljettaja sairastui, muistan että tilasin itselleni taksin, istuin kyydissä ja jaoin aterioita takakontista yksityiskuljettajan avulla.

Taloussanomat ei eilen tai tänään tavoittanut yhtiön toimitusjohtajaa Jari Tenhusta kertomaan kuskitilanteesta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?