Yrittäjä sai hämmentävän laskun – verottaja kertoo, mistä on kyse

Helsinkiläinen yrittäjä sai verottajalta oudon laskun. Siitä seurasi hämmentävä ruljanssi, jonka maksajaksi yrittäjä uskoo nyt joutuvansa.

Verottajan lähettämä lasku sai helsinkiläisen Juha Natusen ymmälleen. Verottaja arvelee, että yrittäjän tekemä ilmoitus arvonlisävelvollisuuden lopettamisesta ei ollut kirjautunut järjestelmään kuten sen olisi pitänyt.

9.6.2018 8:15

Helsinkiläinen Juha Natunen ilmoitti vuodenvaihteessa verottajalle, että lopettaa arvonlisävelvollisuutensa. Hänellä oli toiminimi, mutta yritystoiminta oli jo tovin ollut telakalla. Jokin ilmoituksessa meni kuitenkin pieleen, sillä verottaja lähetti Natuselle keväällä hämmentävän laskun, jossa maksettavaa oli nolla euroa.

– Koska lasku oli nolla euroa, en reagoinut siihen mitenkään. Mutta sitten verottajalta tulikin minulle perintäkirje, jossa maksettavaa oli jo 30 euroa, Natunen kertoo.

Natunen on edelleen ymmällään, mistä koko nollan euron lasku ylipäätään oli peräisin. Hän ei ollut aikoihin laskuttanut toiminimensä kautta ketään tai mitään. Osto- tai myyntitapahtumia ei ollut. Natusen mielestä laskulle ei yksinkertaisesti ollut mitään selitystä – 30 euron seuraamusmaksusta puhumattakaan.

– Otin maaliskuussa yhteyttä verottajaan selvittääkseni asian. Verottaja epäili, ettei ilmoitus arvonlisävelvollisuuden lopettamisesta ollut kirjautunut järjestelmään. Minua neuvottiin tekemään uusi ilmoitus ja asia olisi sillä selvä.

Natunen toimi verottajan ohjeiden mukaan. Tästä huolimatta hän sai edelleen seuraamusmaksua koskevia muistutuksia postiinsa.

– Jouduin ottamaan uudelleen yhteyttä verottajaan. Selitin, että olin tehnyt jo kahdesti ilmoituksen arvonlisävelvollisuuden lopettamisesta. Minulla ei ollut mitään syytä maksaa 30 euron viivästysmaksua nollan euron laskusta, Natunen sanoo.

Verottajan selitys oli Natusen mukaan seuraavanlainen: Koska ensimmäinen ilmoitus arvonlisävelvollisuuden lopettamisesta ei ollut mennyt järjestelmään, Natunen ei oikeastaan ollut edes tehnyt sitä. Näin ollen viivästysmaksu oli perusteltu, koska maaliskuussa tehty toinen ilmoitus oli jo auttamattomasti myöhässä.

Verohallinnon viestintäsuunnittelijan Heini Salovaaran mukaan verottaja ei kommentoi yksittäisten henkilöiden asioita.

– Yleisesti ottaen asiakkaalla on mahdollisuus hakea oikaisua. Jos ilmoittamiseen liittyy esimerkiksi tekninen häiriö eikä verohallinto onnistu vastaanottamaan ilmoitusta, sanktio voidaan toki poistaa perimättäjättämispäätöksellä, Salovaara sanoo.

Natunen kuitenkin arvelee, ettei hänellä ole muuta mahdollisuutta kuin maksaa 30 euron seuraamusmaksu ja siihen päälle vielä 10 sentin korot.

– Tein ilmoituksen ajoissa, mutta siitä ei ole mitään jälkeä verottajan tiedoissa. Niinpä en pysty todistamaan, että tein ilmoituksen ajoissa. Todennäköisesti minun pitää jatkossa itse tallentaa kaikki toimintani Omaverossa ja ottaa kuvakaappauksia joka kohdasta. On käsittämätöntä, että mahdollinen häiriö tai virhe järjestelmässä koituu nyt minun maksettavakseni, Natunen toteaa.

Korjaus: Kuten jutussa todetaan, kyseessä ei ollut 30,10 euron perintäkirje vaan viivästysmaksu, koska aiemmin tehty ilmoitus oli myöhässä. Artikkelin otsikkoa ja kuvatekstiä korjattu 10.6. klo 13.42.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?