Taksikilpailu vapautuu pian, kysymys­merkkejä riittää: ”Jos asiakas ei voi luottaa siihen, että hinta on aina sama...” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Taksikilpailu vapautuu pian, kysymys­merkkejä riittää: ”Jos asiakas ei voi luottaa siihen, että hinta on aina sama...”

Taksikilpailu vapautuu heinäkuussa. Moni asia on vielä levällään.

6.6.2018 6:06

Taksikilpailu vapautuu heinäkuun alussa. Ajatuksena on, että kuluttaja voi ryhtyä kilpailuttamaan taksikyytejä. Hinnoittelu vapautuu, eikä taksamittarikaan ole enää pakollinen.

Taksitolpalla kilpailu toimii niin, että kyydin tarvitsija kyselee hintoja ja valitsee sitten vuokra-auton.

Tilanne mutkistuu, jos taksikyydin tilaa puhelimella.

  • Otsikon alla olevalla videolla taksikuskit kertovat ajatuksiaan pian tapahtuvista muutoksista.

Miten kuluttaja voi tietää, mitä kyyti tulee maksamaan?

– Tästä käydään parhaillaan vääntöä. Täytyyhän kuluttajalla olla oikeus tietää autoa tilatessa, minkähintainen auto sieltä tulee, Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson muistuttaa.

Andersson uskoo, että isot ja perinteiset keskukset jatkavat taksien välitystä entiseen tapaan, eivätkä ryhdy sooloilemaan hinnoittelussa.

– Tilausvälityskeskuksella ei ole minkäänlaista mahdollisuutta ruveta käymään huutokauppaa taksitilauksen aikana.

– Käykö asiakas kysymässä jokaiselta, mitä kyyti maksaa, Kari Juurinen ihmettelee muutoksia.­

Helsingissä suurin osa takseista kuuluu yhteiseen tilausvälitysjärjestelmään, Taksi Helsinkiin.

Helsinkiläiset taksit ovat suunnitelleet sopivansa yhteisistä hinnoista niin, että asiakkailla on tilausta tehdessään tieto taksoista. Taksi Helsinki aikoo kertoa taksikyytien hinnoista nettisivuilla ja Facebookissa.

Iäkkäille asiakkaille tästä voi koitua ongelmia. Heistä kaikki eivät ole tottuneet käyttämään nettipalveluita tai sovelluksia.

– Olemme suunnittelemassa sellaista palvelua, että tänne soitetaan ja meidän keskus voi kertoa hinnoista, Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen paljastaa.

 Olemme suunnittelemassa sellaista palvelua, että tänne soitetaan ja meidän keskus voi kertoa hinnoista.

Ismael Farah kertoo osallistuneensa koulutuksiin, mutta on silti epätietoinen, miten hänen käytännössä pitää heinäkuussa toimia.­

Hinnoittelun haasteena on kilpailulainsäädäntö. Suurin osa Taksi Helsinki -brändin alla toimivista takseista on yksityisiä yrittäjiä, ja kilpailulainsäädäntö kieltää samalla alalla toimivia yrittäjiä sopimasta keskenään hinnoista.

Yhtiön hinnoittelun perustaksi tulee Kantosen mukaan se, että organisoituminen on kilpailuoikeudellisesti kestävällä pohjalla.

– Sitä yhtiömme tavoittelee pikavauhdilla, hän sanoo.

Miikka Kouvonen ei ole toistaiseksi saanut tietoa muutoksista.­

Helsingin Taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Anssi Roitto sanoo, että moni keskeinen asia on levällään.

– Jos asiakas ei voi luottaa siihen, että saman brändin alla toimivilla yrittäjillä hinta on aina sama, pikkusen hankalaksi käy elämä.

 Jos asiakas ei voi luottaa siihen, että saman brändin alla toimivilla yrittäjillä hinta on aina sama, pikkusen hankalaksi käy elämä.

Roitto valittelee, että joissakin määräyksissä ohjeet muuttuvat viikon välein. Kevään aikana muuttui kolme kertaa ohje, pitääkö auton katolla olla taksikyltti. Uusimman tiedon mukaan kylttiä ei tarvita.

Pekka Haltia uskoo, että järjestelmästä tulee kirjava.­

Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen uskoo, että taksinvälityspalveluiden määrä lisääntyy.

– Useat uudet toimijat ovat jo ilmoittautuneet tulevansa välitystoimintaan mukaan, kun markkinat heinäkuun alussa avautuvat. Se antaa kuluttajalle lisää mahdollisuuksia, mikä on toki hyvä asia.

Samalla palvelu myös pirstaloituu, Pentikäinen huomauttaa.

– Kun hinnoittelu vapautuu, kuluttajan on tiedostettava aiempaa paremmin, mistä hän palvelunsa milloinkin hankkii. Eri palveluntuottajat tarjoavat palveluita eri hinnoilla, hän sanoo.

 Kun hinnoittelu vapautuu, kuluttajan on tiedostettava aiempaa paremmin, mistä hän palvelunsa milloinkin hankkii.

Taksi Helsingin Kantonen arvioi, että taksimatkojen hinnat pysyvät pitkälti nykyisellä tasollaan.

– Esimerkiksi Taksi Helsinki -tilaussovelluksen käytöstä saaduista tiedoista ilmenee, että kiinteähintaiset kyydit ovat jo lisääntyneet, Kantonen sanoo.

Sovelluksen etuna on Kantosen mukaan etenkin se, että käyttäjä tietää jo taksimatkansa alussa matkan lopullisen hinnan.

– Valmiit hinnat ovat sekä kuluttajien että yritysasiakkaiden etu. Silloin ei tarvitse autoon astuessa arpoa, mitä matka maksaa. Hinta on joko kilometrihinta tai kiinteä hinta, Kantonen kertoo.

Jyrki Karkkulainen ajaa normaalilla taksalla ainakin toistaiseksi.­

Useita kilpailevia sovelluksia

Taksiliikenteen vapautuminen heinäkuussa tuo Uberin takaisin Suomeen. Markkinoille on kuitenkin aikomassa myös muita kyytipalveluyrityksiä.

Esimerkiksi virolainen Taxify kertoi jo keväällä suunnitelmistaan laajentaa Suomeen. Tosin vielä ei ole tiedossa, milloin Taxify suunnitelmansa toteuttaa.

Uberin tapaan myös Taxify rantautui Suomeen ensimmäisen kerran vuonna 2014, mutta vetäytyi sittemmin pois täkäläisen taksisääntelyn takia.

Ei kuitenkaan kahta ilman kolmatta. Onnibusin perustaja Pekka Möttö kertoo, että hänen luotsaamansa Kyyti karauttaa markkinoille alkusyksystä.

– Huhut kuolemastamme ovat vahvasti liioiteltuja. Aiomme tulla markkinoille isosti, Möttö sanoo.

Mötön mukaan Kyyti tarjoaa varteenotettavan välityspalvelun Uberin rinnalle.

– Olemme tehneet paljon kehitystyötä kulissien takana. Tarkemmat yksityiskohdat selviävät myöhemmin. Lähestymme markkinoita siitä kulmasta, että asiakas ja kuljettaja voivat kummatkin hyvin.

Kyytipalveluyritykset kilpailevat paitsi asiakkaista myös kuskeista. Uber avasi pelin tiistaina, kun se perusti Helsingin Kamppiin kuljettajaksi haluaville tarkoitetun neuvontapisteen.

Kuljettajien kannalta ratkaisevaa on, kuinka suuren siivun kyytipalveluyritys leikkaa matkan hinnasta. Uberin siivu on 25 prosenttia.

– Sillä on merkitystä, sillä kilpaillaan, Möttö sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?