Tiesitkö, että voit saada valtiolta 200 euroa tekemällä muutoksen autoosi? - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tiesitkö, että voit saada valtiolta 200 euroa tekemällä muutoksen autoosi?

Hyvinkääläinen perheenisä Mikko kertoo tehneensä muutostyöt omistamaansa vuosimallia 2003 olevaan Saab 95:een.

Julkaistu: 20.5.2018 8:15

Jo yli 400 auton omistajaa on tänä vuonna hakenut tukea muutokseen, jolla bensiinikäyttöinen auto saadaan kulkemaan etanolilla.

Vanhan auton omistaja voi saada 200 euroa valtiolta, jos hän on muuttanut bensiinikäyttöisen autonsa kulkemaan etanolilla. Etu otettiin käyttöön vuodenvaihteessa ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi käsittelee hakemukset.

Trafin johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo, että kevään aikana on jätetty vähän yli 400 hakemusta.

– Määrä on huomattava ja varmasti moni miettii tätä vaihtoehtoa, hän sanoo.

Mahdollisuus on voimassa marraskuun 2021 loppuun tai siihen asti, kun tukeen varattuja rahoja riittää. Lahden mukaan on vaikea arvioida, miten paljon kiinnostusta asia vielä herättää.

Muutos voidaan tehdä helposti ennen vuotta 2007 käyttöön otettuihin bensiiniautoihin. Toimeen kannustaa kaksi asiaa: raha ja ympäristöystävällisyys.

Mikko teki Saabistaan E85-auton

Hyvinkääläinen perheenisä Mikko kertoo Taloussanomille tehneensä muutostyöt omistamaansa vuosimallia 2003 olevaan Saab 95:een.

– Tähän autoon projekti oli tolkuttoman halpa.

Vielä Mikko ei ole vielä hakenut muuntotukea Trafilta.

Mikko teki muutokset tuttavansa pajalla. Eniten aikaa meni moottoripesuun, jossa öljy-diesel-sekoituksella moottoria käytettiin kolme kertaa 30 minuuttia. Autoon vaihdettiin muun muassa öljynsuodatin, joka olisi pitänyt öljynvaihdon yhteydessä joka tapauksessa vaihtaa.

Mikko arvioi töihin menneen noin 200 euroa. Ajaessa eron vanhaan huomaa kulutuksessa.

– Ennen kulutus oli matka-ajossa noin 8,5 litraa sadalla kilometrillä. Nyt se on noin 10 litraa, hän laskee.

Kaupunkiajossa Saabin E85-kulutus kuitenkin nousee noin 1,5-kertaiseksi bensan kulutukseen verrattuna. Siitä huolimatta Mikko on luottavainen.

– Tuntuu siltä, että edullisemmaksi tulee.

Satoja euroja vuodessa

Vanhempi asiantuntija Vesa Peltola Motivasta kertoo, että teknisesti muutos on aika yksinkertainen ja halpa. Muutossarjojen hinnat vaihtelevat, mutta esimerkiksi eFlexfuel mainostaa 1–8-sylinterisille autoille sopivan laitteen maksavan 349 euroa.

Muuntotuen osuus kustannuksista on merkittävä. Autosta ja ajomääristä riippuen autoilija voi saada takaisin loputkin kustannukset alle vuodessa.

E85-polttoaine on nimittäin paljon halvempaa kuin bensiini. Sen hinta liikkuu yhden euron paikkeilla, kun 95 E10-bensiini maksaa monin paikoin yli 1,50 euroa litralta. Hyöty ei kuitenkaan ole näin suuri, sillä kuten Mikkokin kertoi, etanolipolttoainetta menee enemmän kuin bensiiniä.

ABC:n ja eFlexfuelin verkkosivuilla on laskurit, joiden avulla voi arvioida muutoksen vaikutuksia suurin piirtein. Jos Mikko ajaa vuodessa 18 000 kilometriä, edellä mainituilla polttoaineen hinnoilla hän säästää vuodessa polttoainekuluissa 337 euroa ja hiilidioksidipäästöissä 2 664 kiloa.

E85-polttoaineesta 85 prosenttia on etanolia ja loput bensiiniä. Sitä myydään St1- ja Shell- sekä ABC-asemilla. Jollei kyseistä polttoainetta ole tarjolla, autoon voidaan muutoksesta huolimatta tankata myös tavallista bensiiniä.

Hyviä ja huonoja puolia

St1:n ja Shellin E85 valmistetaan kotimaisesta jätteestä, ja ABC:n polttoaineeseen käytetään muun muassa S-ryhmän kauppojen hävikkileipää. Tällaisen polttoaineen päästökerroin on lähellä nollaa.

– Kasvihuonekaasupäästöt ovat olennaisesti pienempiä kuin normaalilla bensiinimoottorilla, Peltola sanoo.

– On vaikea antaa yksiselitteistä vastausta, mikä on parasta ympäristön kannalta, Lahti arvioi silti.

Hiilijalanjälki on E85:llä pienempi, mutta haitalliset lähipäästöt suuremmat kuin bensiiniautolla. E85:n kylmäkäynnistyvyys on huonompi, minkä takia sitä käytettäessä moottori on hyvä esilämmittää talvella. Etanoli on myös syövyttävämpää, mutta vaikutus on usein vähäinen.

– Muutokset tehdään autoihin, joilla on jo yli puolet elinkaarestaan takana. Etanolimuutoksen vaikutuksia mahdollisiin vikoihin on vaikea selvittää, koska kulumista ja vikoja tulee muutenkin, Lahti sanoo.

Verkkokeskusteluissa puhutaan, että polttoaineen vaihto parantaisi kiihtyvyyttä.

– E85-muutoksella ei yleensä ole käytännön vaikutusta tehoon, mikä ratkaisee kiihtyvyyden, Lahti huomauttaa.

E85:n myynti on kasvanut nopeasti

Muutos on tehty jo tuhansiin autoihin, mikä näkyy polttoaineen myynnissä. ST1:n myyntijohtaja Mikko Reinekari kertoo, että edellisen kahdentoista kuukauden aikana Suomessa myytiin E85:ttä noin 11,6 miljoonaa litraa, missä oli kasvua 8,1 prosenttia. Mukana on kaikki Suomen öljy-yhtiöt.

Ketjujohtaja Tiina Vehmala-Viksten SOK:n ABC-ketjuohjauksesta sanoo, että heidän osuutensa oli vajaa kuusi miljoonaa litraa.

– Myyntimäärät kasvoivat yli viidenneksen edellisvuodesta, hän lisää.

Reinekarin mukaan heillä tuotteen kulutus suurenee jatkuvasti noin kymmenen prosentin tahtia.

Kokonaismyynnistä osuus on kuitenkin pieni: Moottoribensiiniä tankattiin viime vuonna 1,9 miljardia ja dieselöljyä 3,1 miljardia litraa.

Vaikka Suomessa etanoliautoilu on lähtenyt hyvään vauhtiin, muualla ei niinkään. Flexifuelien kulta-aika oli Motivan Vesa Peltolan mukaan 2010-luvun alussa, mutta sittemmin valmistajat ovat luopuneet niistä yksi toisensa jälkeen.

Tämä hankaloittaa muutoksen etenemistä.

– Nyt flexifuelien tie näyttää aika kuoppaiselta ja kapenevalta, hän sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?