Bensiinin hinta kiipeää taas – 1,60 euron raja on jo lähellä rikkoutumistaan - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Bensiinin hinta kiipeää taas – 1,60 euron raja on jo lähellä rikkoutumistaan

–Suomalaisen kuluttajan kannalta on hyvä, jos euro vahvistuu. Silloin pumppuhinnat laskevat, Öljy- ja biopolttoalan varatoimitusjohtaja Pekka Huttula sanoo.

Julkaistu: 15.5.2018 12:01

Bensiinin hinta on noussut kevään aikana. Oulussa ja Kauhavalla 95 E10 hipoo jo 1,60 euroa.

Bensiinin 95 E10-laadun hinta on Öljy- ja biopolttoainealan hintaseurannan mukaan noussut maaliskuusta huhtikuuhun 4,2 senttiä litralta. Dieselöljyn hinta sen sijaan on laskenut samaan aikaan yhden sentin litralta.

Öljy- ja biopolttoaineala kerää joka kuukauden 15. päivä polttoaineidenkuluttajahintatiedot kuudesta kaupungista ympäri maata. Toukokuun tiedot on määrä julkistaa ensi viikolla.

Hinnat vaihtelevat paljon paikkakunnittain ja asemittain. Polttoaine.netin mukaan sunnuntaina 95 E10 -bensiinin keskihinta oli 1,498 euroa litralta.

Sivuston hintoja päivitetään autoilijoiden ja muiden asiasta kiinnostuneiden ilmoittamien tietojen perusteella. Niiden perusteella maanantaina 95 E10 maksoi maanantaina halvimmillaan 1,434 euroa litralta Espoon Ysi5:ssä. Diesel oli sunnuntaina halvinta Tammisaaressa Raaseporin St1:ssä ja maksoi 1,254 euroa.

Kalleinta bensiini oli Oulun Nesteellä ja maksoi 1,599 euroa litralta. Kauhavan Shellillä sitä myytiin sunnuntaina samaan hintaan. Samaiselta Shelliltä on myös kovin dieselbongaus: 1,459 euroa litralta.

Polttoainealan asiantuntijat eivät lähde arvioimaan, mihin suuntaan hinnat kehittyvät vastaisuudessa. SOK:n ABC-ketjun ketjujohtaja Antti Heikkinen kertoo, että he eivät anna indikaatioita markkinaliikkeistä.

– Paine tulee maailmanmarkkinoilta. Minulla ei ole kristallipalloa, josta näkisin, mitä muualla tapahtuu, sanoo ST1:n myyntijohtaja Mikko Reinekari.

Öljy- ja biopolttoalan varatoimitusjohtaja Pekka Huttula sanoo, että mitään dramaattisia hintaheilahteluita aiheuttavia tekijöitä ei ole näköpiirissä.

Öljy on kallistunut kolmanneksen vuodessa

Hyvin usein bensiini kallistuu ja diesel halpenee kesää kohti. Tämä johtuu kysynnän muutoksista. Dieselin ja sitä vastaavien tuotteiden kysyntä kasvaa talvella, koska niitä käytetään lämmitykseen. Lisäksi autojen talvidiesel on kalliimpaa kuin kesälaatu.

Lomakausi lisää kysyntää etenkin Yhdysvalloissa, mikä osaltaan nostaa bensiinin maailmanmarkkinahintaa. Kesällä Suomessa käytettävä bensiini on Huttulan mukaan puolestaan talviversiota kalliimpaa.

Aina bensiini ei ole kallistunut ja diesel halventunut kesää kohti mentäessä. Esimerkiksi vuoden 2016 tammikuussa raakaöljyn hinta vajosi 28 dollariin tynnyriltä. Korkeimmillaan se kävi vuoden 2008 heinäkuussa. Tuolloin hinta oli 147 dollaria tynnyriltä.

– Öljyn hinta vaikuttaa bensiinin hintaan eniten, Reinekari sanoo.

Raakaöljyn hinta on liikkunut viime aikoina korkeimmillaan kolmeen vuoteen sen jälkeen, kun Yhdysvallat päätti vetäytyä Iranin ydinsopimuksesta ja presidentti Donald Trump päätti ottaa Iran-pakotteet uudelleen käyttöön. Viime päivinä öljyn tynnyrihinta on liikkunut 75 dollarissa, kun vuosi sitten se maksoi noin 50 dollaria.

– On vaikea ennustaa, mihin suuntaan raakaöljyn hinta on menossa, Heikkinen huomauttaa.

Euron vahvistuminen halventaa hintaa

Vaikka raakaöljyn hinta on noussut noin kolmanneksen, bensiinin hinta ei ole. Päinvastoin – vielä huhtikuussa sitä sai jopa viimevuotista halvemmalla. Öljy- ja biopolttoainealan seurannan mukaan 95 E10 maksoi vuosi sitten huhtikuussa 1,471 euroa, kun kuukausi sitten hinta oli 1,447 euroa.

Jos vuodentakaista hintaa vertaa Polttoaine.netin eiliseen keskihintaan, bensiini on kallistunut, mutta vain pari prosenttia.

Asiantuntijat painottavat, että toinen keskeinen hinnan heiluttaja on valuuttakurssi, sillä öljykauppaa tehdään dollareissa.

– Suomalaisen kuluttajan kannalta on hyvä, jos euro vahvistuu. Silloin pumppuhinnat laskevat, kertoo Huttula.

Paikallinen kilpailu vaikuttaa

Verotus tasaa heilahteluita merkittävästi.

– Verotuksen ansiosta öljyn maailmanmarkkinan hinnat eivät näy prosentuaalisesti läheskään yhtä suurina bensiinin hinnassa, Reinekari sanoo.

Esimerkiksi 95 E10-bensiinin hinnasta 66 prosenttia 0,953 euroa oli veroja. Dieselöljyssä verojen osuus oli 58 prosenttia.

Huttula muistuttaa, että näiden lisäksi on vielä yksi tärkeä hintaan vaikuttava tekijä: paikallinen kilpailu.

– Tämä on vapaa markkina ja kauppiaat kilpailevat keskenään hinnoilla, hän muistuttaa.

Huoltoasemilla hinnat vaihtelevat paljon. Milloin ja missä kannattaisi tankata?

– Läheisellä huoltoasemalla, kun auton valo alkaa palaa. Säästö hupenee äkkiä, jos lähtee etsimään halvinta polttoainetta. Yksi sentti 50 litran tankissa on 50 senttiä laskussa, Reinekari sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?