Kaksi kuukautta taksimullistukseen: kuskit yhä epätietoisia – ”Hinnat varmaan muodostuvat röyhkeyden mukaan”

Julkaistu:

Uusi taksilaki tulee voimaan kahden kuukauden päästä. Kuluttajan kannalta yksi kiinnostavimmista kysymyksistä on matkan hinta. Hinnoittelupolitiikka on kuitenkin vielä täysin auki.
Pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla toimivan tilausvälitysyhtiö Lähitaksin yrittäjä kertoo havainnollistavan esimerkin siitä, miten kiire voi tulla kalliiksi, kun uusi taksilaki astuu voimaan heinäkuun alussa.

Nimettömänä pysyttelevän yrittäjän mukaan esimerkiksi Tuusulan Hyrylästä lentokentälle maksaa yöaikaan nyt noin 33 euroa. Entä mikä hinta voisi olla heinäkuun alusta alkaen, kun yrittäjä saa suoraan puhelun asiakkaalta aamuyöstä, jolloin ajo on tilausvälityspalvelun ulkopuolinen ajo?

– Mielelläni ottaisin siitä 50 euroa, yrittäjä sanoo.

Tuusulassa arkiyöt ovat hiljaisia, vaikka kunta sijaitsee vain reilun 30 kilometrin päässä Helsingin keskustasta. Yksittäisen kyydin hinta arkiyönä saattaa nousta paljonkin, kun päivystysvelvollisuus poistuu. Nukkuvaa taksiyrittäjää tuskin kannattaa herättää, vaan kohtuuhintaisen kyydin saanee paremmin tilausvälitysyhtiön kautta.


Helsingin keskustasta matka lentokentälle maksaa puolestaan nyt noin 45 euroa. Taksiyrittäjä Nur Abrirahman arvioi, että vastaisuudessa se voi maksaa 30 euroa tai 100 euroa riippuen kysynnästä ja vuorokaudenajasta. Sata euroa olisi hänestä aivan liikaa.

– En tuntisi oloani kovin hyväksi, jos pyytäisin asiakkaalta sata euroa ja rahastaisin häntä siitä, että hänellä on kiire eikä juuri muita vaihtoehtoja, sanoo myös Lähitaksia ajava yrittäjä Tommi Vesalainen.

– Hinnat varmaan muodostuvat hiljalleen kaikkien röyhkeyden mukaan. Jos joku kehtaa pyytää paljon, varmaan joku toinenkin kehtaa tehdä niin, hän lisää.


Nykyinen hinnoittelujärjestelmä on Abrirahmanin mielestä hyvä, selkeä ja reilu, eikä kukaan voi huijata. Hän ennakoi, että homma vaikeutuu ja voi yllyttää veronkiertoon.

Myös kuljettaja Erik Aska on sitä mieltä, että hintojen olisi hyvä pysytellä suunnilleen ennallaan.

– Alussa meininki voi olla ihan mitä sattuu ja alalle saatetaan tehdä tuhoa. Sitten ihmiset todennäköisesti oppivat tilaamaan taksin tunneltulta kyydinvälittäjältä, hän miettii.


Yrittäjä Timo Taskinen ennakoi, että hinnoittelusta tulee sekava kaikille osapuolille.

– On vähän naurettavaa, jos asiakas tilaa auton Taksi Helsingistä ja neuvottelee sen jälkeen kuljettajan kanssa hinnasta.


Hintaviidakko ei innosta asiakkaitakaan

Vaikka uutta lakia on rummutettu muun muuassa sillä, että hintojen vapautuminen hyödyttäisi kuluttajia, todellisuudessa yksittäiset yrittäjät eivät vastaisuudesssakaan täysin päätä hinnoistaan.

Tilausvälitysyhtiöt haluavat, että heidän väreissään ajavien yrittäjien kyydit hinnoiteltaisiin jotenkin yhdenmukaisesti. Nyt ne pohtivat, miten se tehdään niin, ettei tilausvälitysyhtiö syyllisty hintakartelliin. Hinnoittelun olisi lisäksi oltava dynaaminen ja kilpailukykyinen oli ruuhkaa tai ei.

Miten hinnat sitten määritellään?

– Tämä on hyvä kysymys, sanoo Suomen suurimman tilausvälitysyhtiö Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen.

Hän sanoo, ettei siitä tulisi mitään, jos kaikilla niillä noin 1 300 Taksi Helsingin väreissä ajavalla autolla olisi kokonaan omat hintansa. Hänen mukaansa kuluttajat eivät sitä halua.

– Palaute asiakkailta on täysin yksikantaista. Sen mukaan ei missään tapauksessa. Ja meillä on lisäksi kokemusta maailmalta kuten Ruotsista, jossa huomattiin, että kirjava hinnoittelu on katastrofi.

Kantosen mukaan sama ongelma on pöydällä kaikilla vastaavilla taksiyhteenliittymillä Suomessa. Niitä on yhteensä 23.

Kartellisyytökset vaarana

Taksiautoilijat omistavat alueensa tilausvälitysyhtiön ja istuvat yhtiön hallituksessa. Välitysyhtiöt ovat yhteenliittymiä.

– Siksi tässä on kilpailuoikeudellista problematiikkaa ja nyt me päät sauhuten haemme vaihtoehtoja, jotta voimme toteuttaa jonkinlaisen yhtenäisen hinnoittelun, Kantonen kertoo.

Kantonen arvioi, että todennäköisesti tilausvälitysyhtiö määrittää eri aikoina ja erilaisissa kysyntätilanteissa voimassa olevat enimmäishinnat ja yrittäjät voivat itsenäisesti päättää lopusta.

Kantonen sanoo, että täysin selvää ei vieläkään ole, voidaanko näin toimia.


Digitaalinen näyttö auton ikkunaan

Toinen toistaiseksi ratkaisematon pulma on se, miten eri aikoina kysyntätilanteen mukaan vaihtuvat hinnat voidaan esittää autoissa.

 

Hyvin todennäköisesti hinnat kerrotaan digitaalisella näytöllä.

Vesalainen kertoo nähneensä hinnaston, jossa oli kellonaikoja ja kuntarajoja. Hänestä se näytti erittäin hankalalta.

– Viranomainen (Trafi) ehdotti sekavaa teippisysteemiä autoihin, mutta ei sellainen toimi. Hyvin todennäköisesti hinnat kerrotaan digitaalisella näytöllä, jollaisen pilotoimme kesän aikana. Näyttö tulisi kiinni auton oikeanpuoleiseen takaikkunaan. Yleensä ihmiset lähestyvät taksia sitä kautta, Kantonen kertoo.

Lisäksi hinnat tulevat näkyviin Taksi Helsingin nettisivuilla ja mobiilisovelluksessa.

Uudet yrittäjät lisännevät kilpailua

Yksi hyvä puoli uudessa laissa kuljettajien mielestä on. Se, että vastaisuudessa taksit voivat ottaa kyytiläisiä paikasta ja kunnasta riippumatta. Muuten kuljettajat suhtautuvat siihen hyvin varauksellisesti, varsinkin, kun moni asia on vielä auki.

Muutos helpottaa taksiluvan saamista, mikä lisännee kilpailua. Vesalaisen mukaan yrittäjät eivät pidä automäärien kasvamista kovin hyvänä.Taskinen huomauttaa, että taksiyrittäjyys ei ole mikään kultakaivos.

– Takapuoli puuduksissa pitää tehdä töitä ennen kuin saa normaalin palkan, hän kuvaa.

Jos osa kyydeistä on kilpailun vuoksi hoidettava alle todellisten kustannusten, kuljettajat voivat toimeen tullakseen joutua pyytämään välillä ylihintaa.

Vesalainen ei aio luovuttaa – ainakaan vielä.

– Olen vasta hankkinut uuden auton. Tämäkin pitäisi jollain maksaa.

Taskisella sen sijaan on varasuunnitelma.

– Jos tämä rupeaa menemään liian vaikeaksi, lyön hanskat tiskiin ja lähden eläkkeelle.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Näin lainakatto vaikuttaisi sinuun – katso, millaiseen kotiin tulosi riittäisivät

    2. 2

      Ulkomaille muuttanut luopui perinnöstä, koska se olisi mennyt velkojille – pian iski katumus

    3. 3

      Jopa 10 000 työpaikkaa uhkaa kadota rakennus­alalta – ”Hyvätkin tyypit päästetään menemään”

    4. 4

      Korhoset maksoivat liki 12 000 euroa ”paskalain” vaatimista laitteista – urakoitsijaa ei tahtonut löytyä millään

    5. 5

      Helsinki maksaa jopa 14 000 euron palkkion, jos pitkäaikaistyötön saa oikeita töitä

    6. 6

      Postin työehtokiistassa aika loppumassa kesken – työtaistelu uhkaa

    7. 7

      Grano-konserni vähentää noin sata työntekijää

    8. 8

      Esko Ylisen Halpa-Halli laajeni hurjasti ja suututti kilpailijat – sitten viinaan retkahtanut nuori liike­mies teki täys­käännöksen, joka yllätti kaikki

    9. 9

      Kiistelty ”paskalaki” astuu voimaan kahden viikon päästä – yli 100 000 kiinteistössä muutokset on vielä tekemättä

    10. 10

      Kunnat syyttävät ”paskalain” kapinahengestä myös aggressiivisia yrityksiä: ”Saivat uskomaan, että se olisi kalliimpaa kuin onkaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin lainakatto vaikuttaisi sinuun – katso, millaiseen kotiin tulosi riittäisivät

    2. 2

      Kiistelty ”paskalaki” astuu voimaan kahden viikon päästä – yli 100 000 kiinteistössä muutokset on vielä tekemättä

    3. 3

      Ulkomaille muuttanut luopui perinnöstä, koska se olisi mennyt velkojille – pian iski katumus

    4. 4

      Korhoset maksoivat liki 12 000 euroa ”paskalain” vaatimista laitteista – urakoitsijaa ei tahtonut löytyä millään

    5. 5

      Kunnat syyttävät ”paskalain” kapinahengestä myös aggressiivisia yrityksiä: ”Saivat uskomaan, että se olisi kalliimpaa kuin onkaan”

    6. 6

      Helsinki maksaa jopa 14 000 euron palkkion, jos pitkäaikaistyötön saa oikeita töitä

    7. 7

      140 työntekijää marssi ulos näkki­leipä­tehtaalla Kotkassa

    8. 8

      Jopa 10 000 työpaikkaa uhkaa kadota rakennus­alalta – ”Hyvätkin tyypit päästetään menemään”

    9. 9

      Postin työehtokiistassa aika loppumassa kesken – työtaistelu uhkaa

    10. 10

      Wärtsilän tytär­yhtiön tiloihin tehtiin ratsia – media: FSB:n ”naamio­show” sulki koko rakennuksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lääkäri huomasi kahvihuoneen seinällä omituisen lapun – uskoo, että siihen kiteytyy koko terveydenhuollon jättiongelma

    2. 2

      Esko Ylisen Halpa-Halli laajeni hurjasti ja suututti kilpailijat – sitten viinaan retkahtanut nuori liike­mies teki täys­käännöksen, joka yllätti kaikki

    3. 3

      Juha, 57, teki Kauhukeittiötä, nyt ei saa töitä millään, vaikka on lähettänyt kahden vuoden aikana yli 300 hakemusta

    4. 4

      Näin lainakatto vaikuttaisi sinuun – katso, millaiseen kotiin tulosi riittäisivät

    5. 5

      Toivo Sukari aikoo myydä Seinäjoen Ideaparkin – vain yksi kauppakeskus jää: ”Se on minulle kuin lapsi”

    6. 6

      Tässä ovat 3 mokaa, joilla voit pilata osakesäästötilin hyödyt – vaarana 7 300 euron lasku

    7. 7

      Kiistelty ”paskalaki” astuu voimaan kahden viikon päästä – yli 100 000 kiinteistössä muutokset on vielä tekemättä

    8. 8

      Sara Blakely teki mullistavan alusvaatekeksinnön ja on nyt miljardööri – idea lähti valkoisista housuista

    9. 9

      Makia joutui taas uuden kopiointikohun silmään: logo kuin suoraan shampoopullosta? ”Lakimiehet ottavat yhteyttä”

    10. 10

      Essin, 28, asunnon arvo laskee, mutta osakesalkku paisuu – ”Rahaa jää hyvin säästöön”

    11. Näytä lisää