Risteilyaluksille liki 55 miljoonaa euroa valtiolta – ”Kutsutaan valitettavasti yritystueksi”

Julkaistu:

Valtio tuki viime vuonna yli 50 miljoonalla eurolla viihdebisnestä pyörittäviä matkustaja-aluksia. Perusteena on rahtilogistiikan turvaaminen.
Valtio jakoi kiisteltyä matkustaja-alustukea kymmeniä miljoonia euroja viime vuonna. Tukea sai kuusi matkustajavarustamoa yhteensä 54,9 miljoonaa euroa. Lastialustukea valtio jakoi 27 varustamolle yhteensä 34,3 miljoonaa euroa.

Tiedot käyvät ilmi Taloussanomien työ- ja elinkeinoministeriöltä tilaamista yrityskohtaisista tukitilastoista viime vuodelta.

Alustuet myöntää vuosittain Liikennevirasto valtion talousarvion määrärahoista. Perusteena on miehistökustannusten kilpailukyvyn parantaminen. Tuen saaminen edellyttää, että alus purjehtii Suomen lipun alla.

Viking Linelle eniten rahaa

Suurimman potin sai suomalainen pörssiyhtiö Viking Line, jolle valtio myönsi 26,4 miljoonaa euroa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tallink Siljalle rahaa tuli 15,9 miljoonaa. Yhtiö on osa virolaista pörssiyhtiötä AS Tallink Gruppia. Finnlinesin tukien osuus oli 13,7 (kun mukaan lasketaan lastialustuki) ja Eckerö Linen 4,2 miljoonaa euroa.

Yksittäisistä aluksista yli 0,5 miljoonaa euroa tukea saivat saivat Eckerön Finlandia, Tallink Siljan Baltic Princess ja Silja Serenade sekä Viking Linen Amorella, Gabriella, Mariella, Rosella ja Viking Grace.

Muita tuen saajia olivat NLC Ferry ja Saimaa Travel. Lastialustuen saajien kärjessä oli Finnlines, ja muita isoja tuen saajia rahtialuksissa olivat muun muassa ESL Shipping ja Bore. (Katso listat lastialus- ja matkustaja-alustukien saajista alta.)



Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Tukien tavoitteena palkata työntekijät omista maista

Suomi ja muut EU-merenkulkuvaltiot tukevat laivoja palauttamalla työnantajan maksamia sosiaalivakuutus- ja eläkemaksuja työnantajalle.

– Viking Line Suomen suurimpana merityönantajana on tästä syystä listalla kärjessä. Palautusjärjestelmää kutsutaan valitettavasti Suomessa yritystueksi. Muissa Euroopan maissa tätä ei lasketa yritystueksi, Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström huomauttaa.

Varustamoiden mukaan kyseessä ei ole tuki vaan palautusjärjestelmä. Boijer-Svahnströmin mukaan palautuksilla pienennetään varustamoiden henkilöstökustannuksia, jotta ne pystyvät palkkaamaan väkeä omista maistaan.

Järjestelmästä säädetään EU:n merenkulun valtiontuen suuntaviivoissa.

Tukia perustellaan myös kuljetusten huoltovarmuudella ja sillä, että merikuljetukset ovat niin tärkeitä ulkomaankaupasta elävälle syrjäiselle Suomelle. Tähän tapaan valtio totesi viime vuoden talousarviossa.

Matkustaja-autolautoilla kulkee iso osa Suomen ja Ruotsin ja Suomen ja Viron välisestä tavaraliikenteestä.

Majoitus- ja ravintola-alan mielestä tuet vääristävät kilpailua

Tuet eivät silti ole ongelmattomia. Nykyhallitus tarkasteli paisunutta yritystukijärjestelmää, mutta huhtikuussa kansanedustaja Mauri Pekkarisen (kesk) vetämä työryhmä ilmoitti, että ei pääse sopuun leikkauksista tai uudelleenkohdennuksista.

Pellervon taloustutkimus (PTT) puolsi selvityksessään pari vuotta sitten varustamotukia tarpeellisina.

Majoitus- ja ravintola-ala on toistuvasti arvostellut tukia sillä perusteella, että ne vääristävät kilpailua. Matkustajalaivat eivät maksa anniskelusta eivätkä tuotemyynnistä arvonlisäveroa tai valmisteveroa. Kun veroedut ja löyhempi sääntely lasketaan mukaan, matkustaja-alukset saavat vuosittain 241–255 miljoonan euron valtiontuet.

MaRan mukaan ne heikentävät kotimaisten matkailu- ja ravintolayritysten asemaa.

Luku on peräisin MaRan Tampereen yliopistolla teettämästä selvityksestä.

Matkailuyritysten mukaan ei ole reilua, että tavaraliikenteen tuen avulla aluksilla pyörii myös hotelli- ja ravintolabisnes, jonka pitäisi toimia markkinaehtoisesti.

Maran mukaan tukien avulla varustamot pitävät laivalippujen hinnat alhaalla ja tekevät katteensa myynnillä.


Boijer-Svahnström ei niele arvostelua. Hänen mukaansa matkustajalaivojen matkustajat tuovat Suomen kaupalle ja ravintola-alalle 900 miljoonaa euroa vuodessa.

– Tämä on merkittävä luku. Viking Line kuljettaa myös paljon rahtia. Koska meillä on sekä reittimatkustajia, rahtia, automatkustajia ja risteilijöitä, tämä kombinaatio vaikuttaa siihen että toiminta on kannattavaa. Joka osa hyötyy toisesta, ja se näkyy hinnoissa.

Valtio tukee suomalaisia yrityksiä monin tavoin. Taloussanomat kertoi torstaina yritysten saamista energiaverohuojennuksista ja yritysten tutkimukseen ja kehitykseen saamista avustuksista ja lainoista.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Ex-hoitaja pärjää eläkkeellään Portugalissa – syö ravintolassa liki päivittäin, silti rahaa jää säästöön

    2. 2

      Asuntosijoittaja Tellervo Uotilalla on lähes 20 sijoitusasuntoa – erityisesti yksi niistä tuottaa loistavasti

    3. 3

      Sama raha riittää pidempään Portugalissa – katso, mistä joudut pulittamaan enemmän Suomessa

    4. 4

      Ilkka Herlin povaa vaikeita aikoja suomalaisille: ”Kasvun rajat on saavutettu”

    5. 5

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    6. 6

      Kommentti: Britannian talous on pian pulassa, mutta syy ei ole brexit

    7. 7

      Näin tienasivat eläkeläiset maailmalla – Pekka, 71, Portugalin eläkkeistä: ”Kuva on erilainen, kun vuorineuvosten eläkkeet irrotetaan”

    8. 8

      Taksijohtaja varoittaa uudesta ilmiöstä: lyhyt pikkujoulumatka saattaa sisältää ison hintalapun – ”Kannattaa skarpata hiukan”

    9. 9

      Orpo tyrmäsi Ykkösaamussa eläkeläisten lisärahat: "Minä en sellaista lupausta voi antaa"

    10. 10

      Jamilla Heiskanen, 24, kokoaa laajaa sijoitussalkkua – näihin hän pistää rahansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-hoitaja pärjää eläkkeellään Portugalissa – syö ravintolassa liki päivittäin, silti rahaa jää säästöön

    2. 2

      Asuntosijoittaja Tellervo Uotilalla on lähes 20 sijoitusasuntoa – erityisesti yksi niistä tuottaa loistavasti

    3. 3

      Sama raha riittää pidempään Portugalissa – katso, mistä joudut pulittamaan enemmän Suomessa

    4. 4

      Kommentti: Britannian talous on pian pulassa, mutta syy ei ole brexit

    5. 5

      Orpo tyrmäsi Ykkösaamussa eläkeläisten lisärahat: "Minä en sellaista lupausta voi antaa"

    6. 6

      Ilkka Herlin povaa vaikeita aikoja suomalaisille: ”Kasvun rajat on saavutettu”

    7. 7

      Taksijohtaja varoittaa uudesta ilmiöstä: lyhyt pikkujoulumatka saattaa sisältää ison hintalapun – ”Kannattaa skarpata hiukan”

    8. 8

      ”Olin aluksi liian varovainen” – naissijoittajat kehottavat aloittamaan sijoittamisen pelosta huolimatta

    9. 9

      Poliittinen epävarmuus laskee korkoja varsinkin Saksassa

    10. 10

      ”Tyydyttäväkuntoinen” mökki olikin umpilaho – kauppakirjan yksi merkintä tuli ostajalle todella kalliiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen tyrmistyi, kun kylpyhuoneeseen ilmestyi putkiremontissa 16 sentin kynnys – nyt taloyhtiötä odottaa kallis lasku

    2. 2

      Dieselautoilijoiden mitta täyttyi: ”Onko tässä enää mitään järkeä?”

    3. 3

      Välittäjä vaati kauppakirjaan ratkaisevan ehdon – mökkiseikkailu maksoi ostajalle 200 000 euroa

    4. 4

      Tässä on Suomen pienin eläke – pärjäisitkö tällä summalla?

    5. 5

      ”Tyydyttäväkuntoinen” mökki olikin umpilaho – kauppakirjan yksi merkintä tuli ostajalle todella kalliiksi

    6. 6

      Padasjokelaisen omakotitalon hinnalla saisi 13 neliötä Helsingin kalliilta alueelta – ”On mahdotonta hyväksyä, ettei löydy ostajaa”

    7. 7

      Yksin asuvan menoihin riittää 1130 e/kk pk-seudun ulkopuolella – katso, paljonko eri kotitaloudet tarvitsevat rahaa elämiseen

    8. 8

      Trokarit iskivät Fazerin uutuuteen – laatikollisesta suklaata pyydetään 299 euroa

    9. 9

      Jos dieselvero poistetaan, niin täällä se eniten vaikuttaa – katso, kuinka moni ajaa sinun kotiseudullasi dieselillä

    10. 10

      Ensin joensuulaisfirmaan ei soittanut kukaan, sitten soitti pankinjohtaja – konttorissa istui huijari tyhjentämässä yhtiön tiliä

    11. Näytä lisää