Risteilyaluksille liki 55 miljoonaa euroa valtiolta – ”Kutsutaan valitettavasti yritystueksi”

Julkaistu:

Valtio tuki viime vuonna yli 50 miljoonalla eurolla viihdebisnestä pyörittäviä matkustaja-aluksia. Perusteena on rahtilogistiikan turvaaminen.
Valtio jakoi kiisteltyä matkustaja-alustukea kymmeniä miljoonia euroja viime vuonna. Tukea sai kuusi matkustajavarustamoa yhteensä 54,9 miljoonaa euroa. Lastialustukea valtio jakoi 27 varustamolle yhteensä 34,3 miljoonaa euroa.

Tiedot käyvät ilmi Taloussanomien työ- ja elinkeinoministeriöltä tilaamista yrityskohtaisista tukitilastoista viime vuodelta.

Alustuet myöntää vuosittain Liikennevirasto valtion talousarvion määrärahoista. Perusteena on miehistökustannusten kilpailukyvyn parantaminen. Tuen saaminen edellyttää, että alus purjehtii Suomen lipun alla.

Viking Linelle eniten rahaa

Suurimman potin sai suomalainen pörssiyhtiö Viking Line, jolle valtio myönsi 26,4 miljoonaa euroa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tallink Siljalle rahaa tuli 15,9 miljoonaa. Yhtiö on osa virolaista pörssiyhtiötä AS Tallink Gruppia. Finnlinesin tukien osuus oli 13,7 (kun mukaan lasketaan lastialustuki) ja Eckerö Linen 4,2 miljoonaa euroa.

Yksittäisistä aluksista yli 0,5 miljoonaa euroa tukea saivat saivat Eckerön Finlandia, Tallink Siljan Baltic Princess ja Silja Serenade sekä Viking Linen Amorella, Gabriella, Mariella, Rosella ja Viking Grace.

Muita tuen saajia olivat NLC Ferry ja Saimaa Travel. Lastialustuen saajien kärjessä oli Finnlines, ja muita isoja tuen saajia rahtialuksissa olivat muun muassa ESL Shipping ja Bore. (Katso listat lastialus- ja matkustaja-alustukien saajista alta.)



Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Tukien tavoitteena palkata työntekijät omista maista

Suomi ja muut EU-merenkulkuvaltiot tukevat laivoja palauttamalla työnantajan maksamia sosiaalivakuutus- ja eläkemaksuja työnantajalle.

– Viking Line Suomen suurimpana merityönantajana on tästä syystä listalla kärjessä. Palautusjärjestelmää kutsutaan valitettavasti Suomessa yritystueksi. Muissa Euroopan maissa tätä ei lasketa yritystueksi, Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström huomauttaa.

Varustamoiden mukaan kyseessä ei ole tuki vaan palautusjärjestelmä. Boijer-Svahnströmin mukaan palautuksilla pienennetään varustamoiden henkilöstökustannuksia, jotta ne pystyvät palkkaamaan väkeä omista maistaan.

Järjestelmästä säädetään EU:n merenkulun valtiontuen suuntaviivoissa.

Tukia perustellaan myös kuljetusten huoltovarmuudella ja sillä, että merikuljetukset ovat niin tärkeitä ulkomaankaupasta elävälle syrjäiselle Suomelle. Tähän tapaan valtio totesi viime vuoden talousarviossa.

Matkustaja-autolautoilla kulkee iso osa Suomen ja Ruotsin ja Suomen ja Viron välisestä tavaraliikenteestä.

Majoitus- ja ravintola-alan mielestä tuet vääristävät kilpailua

Tuet eivät silti ole ongelmattomia. Nykyhallitus tarkasteli paisunutta yritystukijärjestelmää, mutta huhtikuussa kansanedustaja Mauri Pekkarisen (kesk) vetämä työryhmä ilmoitti, että ei pääse sopuun leikkauksista tai uudelleenkohdennuksista.

Pellervon taloustutkimus (PTT) puolsi selvityksessään pari vuotta sitten varustamotukia tarpeellisina.

Majoitus- ja ravintola-ala on toistuvasti arvostellut tukia sillä perusteella, että ne vääristävät kilpailua. Matkustajalaivat eivät maksa anniskelusta eivätkä tuotemyynnistä arvonlisäveroa tai valmisteveroa. Kun veroedut ja löyhempi sääntely lasketaan mukaan, matkustaja-alukset saavat vuosittain 241–255 miljoonan euron valtiontuet.

MaRan mukaan ne heikentävät kotimaisten matkailu- ja ravintolayritysten asemaa.

Luku on peräisin MaRan Tampereen yliopistolla teettämästä selvityksestä.

Matkailuyritysten mukaan ei ole reilua, että tavaraliikenteen tuen avulla aluksilla pyörii myös hotelli- ja ravintolabisnes, jonka pitäisi toimia markkinaehtoisesti.

Maran mukaan tukien avulla varustamot pitävät laivalippujen hinnat alhaalla ja tekevät katteensa myynnillä.


Boijer-Svahnström ei niele arvostelua. Hänen mukaansa matkustajalaivojen matkustajat tuovat Suomen kaupalle ja ravintola-alalle 900 miljoonaa euroa vuodessa.

– Tämä on merkittävä luku. Viking Line kuljettaa myös paljon rahtia. Koska meillä on sekä reittimatkustajia, rahtia, automatkustajia ja risteilijöitä, tämä kombinaatio vaikuttaa siihen että toiminta on kannattavaa. Joka osa hyötyy toisesta, ja se näkyy hinnoissa.

Valtio tukee suomalaisia yrityksiä monin tavoin. Taloussanomat kertoi torstaina yritysten saamista energiaverohuojennuksista ja yritysten tutkimukseen ja kehitykseen saamista avustuksista ja lainoista.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Työllisyyden kovin kasvu hiipumassa – ”Ei mitään erityisen yllättävää”

    2. 2

      Uusi työaikalaki tuo tällaisia muutoksia – esitys menossa eduskuntaan

    3. 3

      Talo maalattiin ja rapattiin vähän sinne päin, sitten yrittäjän kepulikonsti paljastui ja maalarit katosivat kuin turaus Saharaan

    4. 4

      Yksinkertainen laskelma osoittaa, milloin omistusasunto ei kannata

    5. 5

      Työttömyysasteen trendi 8 prosenttia, työllisyysasteen 71 prosenttia

    6. 6

      Yrittäjä ”kohensi” olohuoneen parketin karmeaan kuntoon Keski-Suomessa – remontista puhkesi iso riita

    7. 7

      Avainapteekit ja YTA yhdistyvät Suomen suurimmaksi apteekkiketjuksi

    8. 8

      Fiva: Taloyhtiölainoissa yhä enemmän riskejä

    9. 9

      Uusi tuulivoimapuisto Iihin – yhtiön mukaan ilman yhteiskunnan tukea

    10. 10

      Nuoripari luuli ostavansa 93 000 euron asunnon – ei ymmärtänyt yhtä kohtaa kauppakirjassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertainen laskelma osoittaa, milloin omistusasunto ei kannata

    2. 2

      Yrittäjä ”kohensi” olohuoneen parketin karmeaan kuntoon Keski-Suomessa – remontista puhkesi iso riita

    3. 3

      Talo maalattiin ja rapattiin vähän sinne päin, sitten yrittäjän kepulikonsti paljastui ja maalarit katosivat kuin turaus Saharaan

    4. 4

      Kartta paljastaa: Tänne aktiivimalli iski rajuimmin Suomessa

    5. 5

      Nordeassa häiriö: Otto-automaateista ei saanut rahaa – vika nyt korjattu

    6. 6

      Erkki Liikanen talousvaliokunnalle: Talouden riskit ovat nyt poliittisia

    7. 7

      Teollisuusliiton Aalto ei sulje pois toimia hallituksen työelämäesityksiä vastaan

    8. 8

      Korko täysin tai lähes nolla – yhä useampi siirtää rahojaan tileiltä tuottavampiin kohteisiin

    9. 9

      Suomeen saattaa syntyä uusi valtakunnallinen sähköyhtiö – heti 250 000 asiakasta

    10. 10

      Nuoripari luuli ostavansa 93 000 euron asunnon – ei ymmärtänyt yhtä kohtaa kauppakirjassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nuoripari luuli ostavansa 93 000 euron asunnon – ei ymmärtänyt yhtä kohtaa kauppakirjassa

    2. 2

      Yksinkertainen laskelma osoittaa, milloin omistusasunto ei kannata

    3. 3

      Onko tässä Suomen kallein oluttuoppi?

    4. 4

      Liki 3 000 eläkeläistä saa iloisen puhelun Kelalta: rahaa tulossa yllätyksenä ja reippaasti

    5. 5

      Asunnonostaja, älä keskity tapettiin tai kodinkoneisiin – näin vältät kohtalokkaat sudenkuopat

    6. 6

      Tiesitkö, että voit saada valtiolta 200 euroa tekemällä muutoksen autoosi?

    7. 7

      Yrittäjä ”kohensi” olohuoneen parketin karmeaan kuntoon Keski-Suomessa – remontista puhkesi iso riita

    8. 8

      Talo maalattiin ja rapattiin vähän sinne päin, sitten yrittäjän kepulikonsti paljastui ja maalarit katosivat kuin turaus Saharaan

    9. 9

      EU-komissio suunnittelee uutta 30 miljardin tukijärjestelmää – joutuuko Suomi taas maksumieheksi?

    10. 10

      Syöpä sai Satun luomaan uuden tuotteen: ”Toivon sydämestäni, ettei kukaan tarvitse tätä”

    11. Näytä lisää