Valtava risteilijä Mein Schiff 1 jätti Turun telakan taakseen – katso kuvat ja video laivalta - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Valtava risteilijä Mein Schiff 1 jätti Turun telakan taakseen – katso kuvat ja video laivalta

Julkaistu: 26.4.2018 7:00, Päivitetty 26.4.2018 9:33

Keskiviikkona Meyer Turun telakalla luovutettu risteilyalus Mein Schiff 1 on suomalaisen laivanrakennuksen taidonnäyte.

Meyer Turun telakalla vietettiin keskiviikkona jälleen juhlapäivää. TUI Cruises varustamo vastaanotti laivastoonsa, sopivasti kymmenvuotisjuhliensa kunniaksi, viidennen Turussa rakennetun risteilyaluksen.

Kyseessä on Mein Schiff -sarjan alus. Hämäävästi numeroltaan 1, vaikka maailman meriä seilaa jo numero kuutonenkin.

Numeroasiassa on kyse siitä, että alkuperäinen Mein Schiff 1 on jo iäkäs. Samoin kuin sisarlaivaansa Mein Schiff 2:sta, sitäkään ei ole rakennettu Turussa. TUI Cruises haluaa, että kaikki varustamon laivat ovat turkulaista laatutyötä.

Uuden Mein Schiff 2:n rakentaminen on sekin pitkällä. Alus valmistuu ensi vuonna. Lisäksi suunnittelupöydällä on jo Mein Schiff 7, jonka pitäisi olla valmis vuonna 2023.

– Alkuperäinen Mein Schiff 1 on jo myyty. Vanhasta kakkosesta luovumme kunhan uusi Mein Schiff 2 valmistuu, TUI Cruisesin toimitusjohtaja Wybcke Meier kertoo.

– Risteilijöille on edelleen tilausta, sillä risteilyt kiinnostavat saksalaisia. Mein Schiff 1 merkitsee alkusysäystä uuden sukupolven risteilyaluksille.

 Mein Schiff 1 merkitsee alkusysäystä uuden sukupolven risteilyaluksille.

Uuden Mein Schiff 2 valmistuttua kaikki TUI-risteilijät on rakennettu Meyer Turun telakalla.

Kannelle on mahdutettu 380 metrin juoksurata

Laivojen suunnittelussa ja rakentamisessa on tapahtunut jatkuvaa kehitystä. Uusin risteilijä on 20 metriä aiempia sarjan aluksia pidempi. Mittaa laivalla on huimat 315,7 ja leveyttä 35,8 metriä.

Kantta kiertää 380 metriä pitkä juoksurata, jonka uloin takakaarre nuolee laivan ääriviivoja niin, että tuntuu kuin rata kulkisi meren yläpuolella.

Edellisessä Mein Schiff -aluksessa oli kannelle sijoitettu koripallokenttä. Uusimmassa kenttä sijaitsee sisätiloissa. Kentän laidalla on kiipeilyseinä.

Ylipäätään risteilijällä korostuu kuntoilu ja hyvinvointi. Hyvät kuntoilutilat mahdollistavat toiminnallisen risteilyloman. Isoista yläkannen kuntosaleista on huimat merinäkymät.

Ennen vanhaan vastaaviin tiloihin olisi sijoitettu näköalabaari, mutta nyt siellä siis kuntoillaan.

Risteilijässä on monipuoliset liikuntamahdollisuudet.

TUI -varustamossa on havaittu, että hyvinvointi kiinnostaa. Heillä on oma wellness-konsepti, joka inspiroi terveelliseen lomailuun. Sport & Gesundheit (urheilu ja terveys) lukee kuntosalin aulan seinässä.

Laivan tekniikassa energiatehokkuus korostuu entisestään. Uusi risteilijä on suunniteltu 10 prosenttia edellistä, Mein Schiff 6-alusta energiatehokkaammaksi. Aluksessa on omat katalysaattorit sekä pää- että lisämoottoreissa.

Risteilijässä on 1 447 matkustaja- sekä 635 miehistöhyttiä. Aluksen 38 sviitin sisustuksen on suunnitellut kuuluisa italialainen suunnittelutoimisto Patricia Urquiola.

– Nämä sviitit olivat rakennusvaiheessa oma erillinen miniprojektinsa, sisustussuunnittelun vetäjä Patrik Terranova toteaa.

Vaikka ulkomaista apua on käytetty, risteilijän suomalaisuusaste on noin 80 prosenttia.

Suomalainen ”Timantti” erikoisuutena

Yksi risteilijän erikoisuuksista, ja suomalaisen huippuosaamisen esimerkeistä, on 50 metriä leveä Timantti-nimeä kantava peräpuolen lasia ja terästä yhdistävä ikkunaratkaisu.

Vastaavaa ei maapallon meriltä toista löydy.

Rakenteen tulee sekä kantaa että joustaa. Sen toteuttamiseen on tarvittu maailman parasta osaamista.

– Meillä on panostettu paljon tietotekniikkaan ja laskuosaamiseen. Telakalla on töissä kymmenen lujuuslaskijaa, joista kolme tekee väitöskirjaa. En tiedä, että kukaan pystyisi tekemään nämä asiat paremmin kuin me, lujuuslaskentainsinööri Aleksi Laakso kehaisee tiimiään.

– Timantti on hyvä esimerkki siitä miten yhdistämme arkkitehtuurisuunnittelua insinööriosaamiseemme tehokkaiden ja hienostuneiden tietokonemallinnusten avulla, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer sanoo.

Mein Schiff 1 -aluksen keskiviikkona alkava ensimmäinen matka suuntautuu Kieliin ja Hampuriin. Sieltä se lähtee Välimerelle, josta syksyllä suuntaa Kanarialle. Hurrikaanikauden jälkeen Mein Schiff 1 seilaa Karibialla.

Mein Schiff 1 oli pitkään tuttu näky Meyer Turku Oy:n telakalla. Nyt se on lipunut pois.

Uusi Mein Schiff 1 on noin 316 metriä pitkä, 20 metriä pidempi kuin edellinen saman sarjan alus.

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?