S-bonuskortin käyttäjät luokitellaan ”ylätasolla” – tietosuojadirektiivi ei muuta oleellisesti toimintaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

S-bonuskortin käyttäjät luokitellaan ”ylätasolla” – tietosuojadirektiivi ei muuta oleellisesti toimintaa

Loppukesästä S-ryhmän kanta-asiakkaat pääsevät katsomaan paremmin visualisoitua ostosdataansa verkosta.

S-bonuskortin tiedot voi käydä katsomassa joko kirjautumalla S-kanavaan tai pyytämällä ne asiakaspalvelupisteestä, jolloin ne lähetetään postitse.

20.4.2018 17:18

Taloussanomat kertoi tänään Kauri Tervashongasta, joka oli löytänyt yllätyksiä tilattuaan kaiken K-ryhmän Plussa-kortin hänestä keräämän datan. SOK:n asiakkuusjohtaja Pekka Malmirakeen mukaan S-Bonuskorttia vinguttaneille edessä ei pitäisi olla yllätyksiä.

– Keräämme ostodataa, jotta voimme maksaa bonuksia. Marketkaupasta, Sokos-tavarataloista, Emotion-myymälöistä, ABC-huoltoasemilta, Kodin Terrasta sekä Sokoksen, Prisman ja Kodin Terran verkkokaupoista keräämme dataa tuotteittain, hotelleista ja ravintoloista kuitin loppusumman tarkkuudella, Malmirae kertoo Taloussanomille.

Tärkein datan käyttötapaus on Malmirakeen mukaan juurikin bonusten maksaminen. Lisäksi dataa käytetään yleisellä tasolla valikoiman ja palvelujen kehittämiseen. Tällä hetkellä saatavilla on esimerkiksi sähköinen kassakuittipalvelu, joka löytyy S-mobiilista ja S-kanavalta.

Toisin kuin K-ryhmä, S-ryhmä ei juuri luokittele asiakkaitaan.

– Luokittelu on hyvin ylätasolla, luokittelemme asiakkaat yleisen ostokäyttäytymisen perusteella, eli esimerkiksi satunnaisiin ja aktiivisiin. Luokitus näkyy asiakkaan rekisteriotteella, Malmirae kertoo.

Lisäksi markkinointiviestintää varten poimitaan tietyntyyppisiä asiakkaita tietokannasta tapauskohtaisesti.

Jatkossakaan S-ryhmän asiakasdatan hyödyntäminen ei keskity asiakkaiden luokitteluun, vaan se haluaa tarjota asiakkailleen paremman näkyvyyden omaan ostodataansa.

– Jos asiakas haluaa esimerkiksi vähentää sokerinkäyttöä tai tukea paikallisia tuotteita, voimme auttaa häntä siinä.

Ovatko asiakkaat sitten toivoneet S-ryhmältä parempia palveluita, sillä kun on jo valtava määrä asiakasdataa?

– Tällaista palautetta saadaan. Loppukesästä julkaisemmekin paremmin visualisoidun palvelun, jossa pääsee seuraamaan ostokäyttäytymistään. Tämän vuoden aikana tulee lisää palveluita, Malmirae lupaa.

Toukokuun 25. päivä voimaan tuleva EU:n tietosuojadirektiivi ei oleellisesti muuta S-ryhmän toimintaan, sillä sen bonuskorttitiedot ovat jo nyt asiakkaiden saatavissa. Ne voi käydä katsomassa joko kirjautumalla S-kanavaan tai pyytämällä ne asiakaspalvelupisteestä, jolloin ne lähetetään postitse.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?