Kauri, 30, pyysi tiedot Plussa-kortistaan – oli luokiteltu ostostensa perusteella kuukauden ajan sinkuksi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kauri, 30, pyysi tiedot Plussa-kortistaan – oli luokiteltu ostostensa perusteella kuukauden ajan sinkuksi

Runsaan kuukauden päästä omia tietojaan pääsee katsomaan Keskon tietosuojaportaalissa.

Keskon tietosuojaportaali tulee käyttöön 25. toukokuuta eli samana päivänä kun tietosuojadirektiivi astuu voimaan. Portaaliin pääsee Tupas-tunnistautumisella, eli esimerkiksi pankkitunnuksilla. Kuvan rekisteritiedot ovat peräisin Kaurilta.

20.4.2018 7:10

Oululainen Kauri Tervashonka, 30, halusi tietää, mitä tietoja K-ryhmällä hänestä on hänen ostokäyttäytymisensä perusteella. Kolmen kuukauden odottelun jälkeen postitse saapui 80-sivuinen nivaska, joka sisälsi myös yllätyksiä.

Tervashongan mukaan ajatus omien tietojen pyytämisestä lähti siitä, kun hän oli saanut K-ryhmän markkinointia ja mietti, mitä markkinoinnin kohdentamisen taustalla oli.

– Ostodata oli sivutuote, mutta se oli mielenkiintoista katsoa läpi, Tervashonka kertoo Taloussanomille.

Tietojen saaminen oli pitkä prosessi. Hän lähetti pyynnön kirjeitse tammikuun puolivälissä ja nouti paketin postista keskiviikkona.

– Paperia oli noin 70–80 sivua. Mukana oli ostohistoria, kauppakohtaista dataa, vastaanotettuja sähköposteja ja luokittelua, Tervashonka kertoo.

Keskon K-Plussasta ja datalähtöisestä markkinoinnista vastaava johtaja Outi Nylund kertoo, että vielä reilun kuukauden ajan Kesko tosiaan toimittaa asiakastiedot paperilla. Kirjepostin lisäksi ne voi tilata myös puhelimitse Plussan asiakaspalvelusta. Oma Plussa -verkkopalvelusta löytyy myös osa tiedoista.

– GDPR-tietosuojadirektiivin tultua voimaan tiedot saa helposti sähköisenä tietosuojaportaalista, Nylund kertoo.

Keskon tietosuojaportaali tulee käyttöön 25. toukokuuta, eli samana päivänä kun direktiivi astuu voimaan. Portaaliin pääsee Tupas-tunnistautumisella, eli esimerkiksi pankkitunnuksilla.

Tähän mennessä omia tietoja on kyselty tai tietojen keräämistä kielletty vain hyvin vähän. Nylund uskoo, että tietosuojaportaalin avautumisen jälkeen kiinnostus varmasti lisääntyy.

– On varauduttu siihen, että pystymme toimittamaan kaikille tiedot, Nylund sanoo.

Kuukausi sinkkuna

Yllättävin papereista ilmennyt tieto oli elämänvaiheluokitus, jossa Tervashonka oli yllättäen muuttunut yhden kuukauden ajaksi pariskunnan puolikkaasta sinkuksi.

Tervashonka kertoi saamastaan paperinivaskasta Twitterissä, jossa häneltä kysyttiin, mitä tuona kuukautena syyskuussa 2016 tapahtui.

– En tiedä. Ostanut kaljaa ja pakastepizzaa normaalia enemmän? hän pohti.

Tervashonka kertoo tilanneensa tietonsa kiinnostuksen vuoksi, eikä hän ole varsinaisesti huolestunut siitä, mitä tietoja K-ryhmällä hänestä on.

– Jos en haluaisi, että saavat dataa, en käyttäisi Plussa-korttia.

Jatkossa tietojen käyttöä voisi kuitenkin hänen mielestään kehittää.

– Toivoisin tarkempaa markkinointia ja että suositukset toimisivat paremmin. Plussa oli arvioinut myös esimerkiksi ruokavaliota, sen perusteella voisi saada parempaa suosittelua juuri minulle, Tervashonka sanoo.

Tämä on myös Keskon suunnitelma. Nylundin mukaan yhtiössä kehitetään palveluja koko ajan niin, että asiakkaat saisivat entistä relevantimpaa markkinointia, kauppojen valikoimat olisivat sopivampia ja palvelut räätälöityjä.

Datan kanssa on kuitenkin edettävä hitaasti.

– Vie aikaa, että muutos tuntuu ja asiakas kokee oikeasti saavansa parempaa palvelua, Nylund sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?