Fortum Venäjällä levinneistä väitteistä: ”Masinoitu useita tarkoituksellisen virheellisiä lokajuttuja” – syyt kaupallisia - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Fortum Venäjällä levinneistä väitteistä: ”Masinoitu useita tarkoituksellisen virheellisiä lokajuttuja” – syyt kaupallisia

Fortumin pääkonttori sijaitsee Espoossa. Suomalaisyhtiö omistaa Venäjällä mm. Tjumenin voima-alueen Länsi-Siperiassa.

Julkaistu: 17.4.2018 12:22

Fortumista on levitetty venäläisissä epävirallisissa nettijulkaisuissa räikeän virheellistä tietoa. Fortumin mukaan näitä väittämiä valtion mediassa julkaistussa kirjoituksessa toistanut venäläisekonomisti on lähestynyt yhtiötä sähköpostiviestillä.

Venäläisissä maksullista sisältöä julkaisevissa nettijulkaisuissa on muun muassa väitetty, että Fortumin hallituksen puheenjohtajana toimisi puolustusministeri. Fortum on kertonut ryhtyvänsä oikeustoimiin väittämien oikaisemiseksi näissä julkaisuissa.

Fortumin viestintäjohtaja Pauliina Vuosio kertoo Ilta-Sanomille yhtiön tiedostavan, että oikeusprosessista virheellisten väittämien oikomiseksi tulee pitkä.

– Tulkintamme mukaan Venäjällä on masinoitu useita tarkoituksellisen virheellisiä lokajuttuja, jotka ovat ilmestyneet epävirallisissa verkkojulkaisuissa kuluneen parin viikon aikana. Olemme yrittäneet saada jutut oikaistua ilman tulosta. Sen takia lähdemme oikeusteitse hakemaan faktojen korjausta tai sisällön poistamista, Vuosio sanoo.

Vuosio kertoo, että jo yhtiön maineenkin takia nettijulkaisuissa levitettyihin juttuihin on puututtava.

– Oman toimintamme jatkuvuuden ja maineemme takia tällaiseen on puututtava. Ihan miten vain ei yhtiöstä voi kirjoittaa.

Vuosio painottaa, että oikeustoimet kohdistuvat väittämiä levittäneisiin venäläisiin epävirallisiin nettijulkaisuihin, joiden sisältö on maksullista, eikä tavanomaista toimituksellista sisältöä. Virheellistä tietoa on levitetty myös Venäjän hallituksen virallisessa Rossijskaja Gazeta -lehdessä julkaistussa mielipidekirjoituksessa, mutta kyseiseen lehteen tai kirjoituksen laatineeseen ekonomisti Mihail Deljaginiin oikeustoimet eivät kohdistu.

Deljagin ehti jo myöhään maanantai-iltana julkaista uuden kirjoituksen, jossa hän pyytää anteeksi joitakin kirjoituksessaan olleita virheitä.

Otti yhteyttä Fortumiin

Vuosion mukaan Deljagin on ottanut myös Fortumiin yhteyttä sähköpostitse kirjoitukseensa liittyen. Vuosion mukaan Deljagin kiistää olevansa Putinin tai kenenkään muunkaan Venäjän hallintoon kuuluvan henkilön talousneuvonantaja.

– Hän on kertonut, että kirjoitus on hänen yksityisajatteluaan ja että kukaan Venäjän johdossa ei jaa hänen mielipiteitään, Vuosio kertoo.

Perusteluja virheellisten väittämien toistamiselle hallituksen virallisessa mediassa julkaistussa kirjoituksessa Fortum ei ole Deljaginilta kysellyt.

Vuosio huomauttaa, että tämä olisi helposti voinut tarkistaa faktat Fortumin nettisivuilta.

– Emme näe kuitenkaan järkevänä, että lähtisimme käymään tällaisen yksityishenkilön kanssa poliittista keskustelua. Sanotaanko että hänellä on hyvin värikkäät näkemykset siitä, miten yhtiöiden pitäisi saada Venäjällä toimia, Vuosio muotoilee.

 Emme näe järkevänä, että lähtisimme käymään tällaisen yksityishenkilön kanssa poliittista keskustelua

Vuosion mukaan Fortum ei usko, että epävirallisissa nettijulkaisuissa levitettyjen perättömien väitteiden taustalla vaikuttaisivat poliittiset syyt ja Venäjän ja lännen väliset erimielisyydet. Fortum ei tiedä, kuka on kirjoitusten alullepanija.

– Olemme päätelleet artikkeleiden sisältöön ja ajoitukseen perustuen, että väitteiden levittäminen liittyy käynnissä olevaan Uniper-yrityskauppajärjestelyyn, joka vaatii virnaomaishyväksynnän Venäjällä. Motivaatio on se, että joku haluaa laittaa kapuloita rattaisiin. Näemme, että taustalla on kaupalliset syyt.

Fortumilla on käynnissä saksalaisen energiayhtiö Uniperin hankinta. Uniperilla on useita voimalaitoksia Venäjällä.

Fortum ei halua arvailla, kuka kirjoitusten alullepanija mahdollisesti voisi olla. Uniper on julkisesti itse vastustanut järjestelyjä.