Värillä on väliä: ostaisitko intiimivoidetta sinisessä pakkauksessa vai punaisessa tuubissa?

Julkaistu:
Yhdysvaltojen Mississipin osavaltion yliopistossa tehdyssä tutkimuksissa havaittiinhttps://www.sciencedaily.com/releases/2018/03/180305111505.htm, että ostajan kannalta kiusallisten tuotteiden tapauksessa pakkausten muoto, väri ja sijainti kaupassa vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin. Tutkijat havaitsivat myös, että alennuskampanjat saattavat rohkaista ihmisiä näiden tuotteiden ostamiseen.
Yhdessä testissä 44 koehenkilöä laitettiin vr-lasit päässä virtuaalitodellisuuteen mallinnettuun apteekkiin, jossa heidän täytyi etsiä käsiinsä peräpukamavoidetta. Liiketilaan oli sijoitettu myös muita asiakkaita. Hyllyllä oli peräpukamavoidetta kahdessa erilaisessa pakkauksessa: sininen laatikko ja punainen tuubi. Kaksi kolmasosaa testihenkilöistä valitsi sinisen laatikon punaisen tuubin sijaan.
Tutkimuksen lopputulos on varsin yksinkertainen: kiusalliseksi koettujen tuotteiden kohdalla on vältettävä huomiota herättäviä pakkauksia. Kaupassa ne kannattaa sijoittaa hyllyille, jotka eivät ole liiketilan vilkkaimmilla paikoilla.