5 keinoa, joilla pidät mielenterveytesi kunnossa työelämässä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

5 keinoa, joilla pidät mielenterveytesi kunnossa työelämässä

Jos työssä jaksamisesi horjuu, puhu asiasta työterveyshuollossa ja työpaikalla. Moni uupumus voidaan ehkäistä.

Pidä huoli, että saat riittävästi unta.

12.4.2018 8:00

Noin joka neljäs Kelan korvaamista sairauspäivistä johtuu mielenterveyden häiriöstä. Joka viides kokee masennuksen elämänsä aikana. Monen masennus uusiutuu.

– Tämä on iso haaste työelämässä, tutkimusprofessori Marianna Virtanen sanoi Työterveyslaitoksen tiedotustilaisuudessa.

Usein vakava uupumus ja muut mielenterveysongelmat ovat monen syyn summa, mutta työelämä vaikuttaa niihin olennaisesti.

Vuosien yt-neuvottelukierrosten ja tehostusten tuloksena työn määrä on monella lisääntynyt. Työterveyslaitoksen erityisasiantuntija Pauliina Mattila-Holappa kertoo, että kuormitusta työstä voi aiheuttaa esimerkiksi liika työmäärä, huono organisointi, työn ennakoimattomuus tai joskus osaamisen puute.

Moni tekee perustehtävänsä lisäksi esimerkiksi aiemmin sihteereille tai muilla ammattilaisille aiemmin kuuluneita töitä kuten tuntikirjauksia tai matkalaskuja.

Hallitsemattomuuden tunne horjuttaa käsitystä omasta ammattitaidosta. Stressiä lisää, jos asiat pitäisi vain osata, eikä keneltäkään voi kysyä. Ennakoimattomat ja monimutkaiset tilanteet tai esiintymistä tai vuorovaikutusta vaativat tehtävät pelottavat monia. Häly ja työn jatkuva keskeytyminen rassaavat.

Kehno työilmapiiri rassaa ja vaikkapa kiusaaminen on erittäin uuvuttavaa. Myös arvoristiriita voi kuormittaa.

– Voi olla, että työntekijällä ei ole mahdollisuutta tehdä työtään kunnolla, Holappa huomauttaa.

Hän on paneutunut työn muokkauksen keinoihin silloin, kun mielenterveyden häiriö vaikuttaa työkykyyn.

– Mitä varhaisemmin ylikuormittumiseen oireisiin puututaan, sitä paremmin pystytään estämään uupumusta ja siitä johtuvia sairauslomia.

Hän kertoo viisi keinoa, mitä työntekijä voi tehdä ehkäistäkseen vaikeuksia.

1) Pidä työaika kohtuullisena

Pitkä työaika lisää masennuksen riskiä. Seurantatutkimuksen mukaan yli 55-tuntista työviikkoa tehneillä oli 11 prosenttia suurempi vaara sairastua kuin normaalia työaikaa tekevillä. Työaika venyy yleensä eniten yrittäjillä ja asiantuntijoilla.

Tauoista ja syömisestä ei kannattaisi lipsua ainakaan kovin usein, sillä ne tukevat vireyttä.

Palautuminen on tärkeää. Sitä auttavat hyvät ja tarpeeksi pitkät yöunet, terveellinen ruoka ja liikunta.

2) Pyri tasapainoiseen elämään

Työ ei saisi olla sen ainoa sisältö. Jaksamista tukee tasapainoinen elämä ja mielekäs tekeminen vapaa-aikana.

3) Tunnista uupumisen syyt

Jos sinua stressaa, mieti, mistä se johtuu. Liittyvätkö asiat työhön, muuhun elämään vai molempiin? Työ ei välttämättä ole ainoa tekijä. Jatkuva ja ylenpalttinen suorittaminen vapaa-aikanakin voi pitkän päälle osoittautua liian raskaaksi.

Jaksamista voi koetella paitsi työ, myös esimerkiksi avioero, urheilu-ura, vastuu pienistä lapsista, iäkkäistä vanhemmista tai sairaasta perheenjäsenestä.

Jos voi käytökselläsi vaikuttaa tilanteeseesi, tee konkreettisia muutoksia.

4) Kerro, miltä sinusta tuntuu

Puhu jaksamispulmistasi työterveyshuollossa ja töissä. Älä vähättele tai häpeile.

Kerro esimiehellesi, jos vaatimukset tuntuvat kohtuuttomilta tai työaika ei yksinkertaisesti riitä. Työpaikan ongelmat tulee hoitaa työpaikalla.

Esimiesten pitäisi hyväksyä, että työkyvyn vaihtelu kuuluu elämään. Vaikka jaksamisongelmat johtuisivat kotielämän paineista, ne ovat todellisia. Elämää voidaan usein keventää vaikkapa lyhentämällä työaikaa tai vaihtamalla tehtäviä vähemmän vaativiksi. Kumpikin voi luonnollisesti vaikuttaa palkkaan.

5) Vaihda työpaikkaa

Jaksamista tukevat keinot pitäisi olla kirjattuna henkilöstöhallinnon prosesseihin. Tällöin omien vaikeuksien esille ottaminen ei jää niin helposti yksittäisen ihmisen rohkeuskysymykseksi. Pienetkin työn muokkaukset voivat tukea jaksamista.

Keskustele työkavereittesi kanssa. Jos muutkin ovat samaa mieltä, ottakaa yhdessä asia esille.

– Jos työpaikalla moni oireilee, työoloissa on todennäköisesti ongelmia, Holappa sanoo.

Joskus ihminen ja työ eivät sovi yhteen. Esimerkiksi jatkuvaa vuorovaikutusta vaativa työ tai asiakastyö ei sovi kaikille. Tällöin kannattaa katsella uutta työpaikkaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?