Nordea houkuttelee verkkopankin käyttäjiä siirtymään mobiiliin – porkkana on tietysti raha - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nordea houkuttelee verkkopankin käyttäjiä siirtymään mobiiliin – porkkana on tietysti raha

Nordea pisti verkkoasioinnin hinnastonsa uusiksi.

Julkaistu: 10.4.2018 6:42

Pian Nordean verkkopankin käyttäjä joutuu maksamaan vuosittain kymmeniä euroja enemmän kuin pankin mobiiliasiakas. Uudet hinnat tulevat voimaan heinäkuun alussa.

Nordea kaitsee asiakkaitaan yhä voimakkaammin mobiilipankin käyttäjiksi. Työkaluna on tietysti raha.

Vastaisuudessa halvimmalla pääsee asiakas, joka käyttää Nordean mobiilipankkia ja jolla on asuntolainaa. Pelkkää verkkopankkia käyttävä taas joutuu maksamaan peruspalveluistakin kymmeniä euroja mobiiliasiakasta enemmän vuodessa.

Pankin nykyinen etuohjelma alennushintoineen puolestaan poistuu käytöstä kokonaan.

Ei kai tämä ole vain yksi Nordean keino saada lisää tuloja asiakkailtaan – nyt kun korotkin ovat matalalla?

– Tämä muutos ei tuo meille lisätuottoja, vaan haemme asiakaskokemuksen parantumisen kautta parempaa asiakastyytyväisyyttä ja sitä kautta parempaa asiakasuskollisuutta, vakuuttelee liiketoimintajohtaja Sari Tempakka Nordeasta.

– Suurimmalla osalla asiakkaistamme hinnat joko pysyvät tässä yhteydessä ennallaan tai voivat laskea, jos he siirtyvät mobiilikäyttäjiksi.

Tempakka arvioi, että pankkipalvelujen hinnat voisivat nousta luultavasti vain niillä etuohjelmassa olevilla asiakkailla, jotka jostain syystä kieltäytyisivät ottamasta vastaan kumpaakaan palvelupakettia ja haluaisivat poimia jokaisen tuotteen hinnastosta yksitellen ja maksaa listahintojen mukaan.

Hänen mukaansa mobiilipankki sujuvoittaa pankkiasioiden hoitoa huomattavasti verrattuna tietokoneen verkkopankkiin. Tutkimustenkin mukaan mobiilipankkiin kirjaudutaan jopa seitsemän kertaa useammin kuin verkkopankkiin. Aina kännykässä mukana kulkeva käyttöliittymä helpottaa myös asiakkaan ja pankin yhteydenpitoa.

Uusi malli on vanhaa helpompi ymmärtää

Hinnoittelu-uudistuksen tavoite on selkeys. Nordean nykyinen etuohjelma perustuu kokonaiseen joukkoon ehtoja siitä, millaisia pankin palveluita asiakas käyttää, kuinka paljon hän käyttää niitä ja kuinka paljon hän keskittää asiointiaan Nordeaan.

– Se ei ole ollut niin selkeää ja läpinäkyvää kuin uusi mallimme, Tempakka sanoo.

Nyt Nordea lanseeraa päivittäisiin pankkiasioihin palvelupaketteja kolmessa eri hintakategoriassa. Halvimmalla pääsevät asuntolaina-asiakkaat sekä asiakkaat, joilla on tietty määrä säästöjä Nordeassa. Heille mobiilipalvelut ovat ilmaisia.

Muuten palvelut maksavat joko 4 euroa tai 7,5 euroa kuukaudessa. Paketit sisältävät käyttötilin, 1–2 korttia ja pankkitunnusten kuukausimaksut. Lisäpalveluja tarvittaessa katsotaan aina listahintoja.

Nordean asiakkaat saavat yksilöllisen viestin, josta heille tarjottava hinta selviää. Lähtökohtana on, että mikäli asiakas ei kuulu ilmaisen mobiilipankkipalvelun piiriin, se maksaa 4 euroa kuukaudessa. Pelkkää verkkopankkia käyttävät asiakkaat maksavat kuukausittain 7,5 euroa – tosin jos he ovat asuntolaina-asiakkaita tai heillä on runsaasti säästöjä, verkkopankki maksaa 4 euroa.

Mobiiliasiakas pääsee myös verkkopankkiin

Mobiili- ja verkkopankkiasiakkaan raja on selvä: mobiiliasiakkuuteen ja sen halvempiin hintoihin riittää, että ottaa älylaitteella käyttöön Nordean mobiilipankin.

– Tämähän ei suinkaan tarkoita, etteikö asiakas voisi käyttää edelleen myös verkkopankkia niin halutessaan, Tempakka korostaa.

Näin ollen pankin mobiiliasiakkaillakin on edelleen pääsy myös perinteisessä nettipankissa oleviin sähköisiin palkkatodistuksiin ja muihin palveluihin, joita mobiilipankkiin ei vielä ole lisätty. Tempakan mukaan mobiilipankkikin on kuitenkin kehittymässä kattamaan asiakkaiden tarpeet aiempaa paremmin.

– Kaikki kehityspanoksemme on jo jonkin aikaa käytetty tässä suhteessa nimenomaan mobiilipankin kehittämiseen.

Asiakkaiden tiedottaminen alkanut

Pankkikonserni on ilmoittanut ottavansa uudet hinnastot käyttöönsä heinäkuun alusta alkaen.

– Asiakasviestintämme asiasta on jo käynnistynyt, ja huhtikuun aikana jokainen asiakas saa tästä tiedon, joka menee joko verkkopankkiin tai paperikirjeenä riippuen aikaisemmasta asiointitavasta. Kaikki kirjeet on räätälöity asiakaskohtaisesti, eli kukin asiakas saa tietää, kuinka juuri hänen hinnoittelunsa muuttuu ja kuinka tämä koskettaa juuri häntä, Tempakka lupaa.

Kesällä Nordea on lopettamassa myös uusien paperisten tunnuslukukorttien toimittamisen asiakkailleen. Muutoksen takana on tulossa oleva yhteiseurooppalainen lainsäädäntö, jolla lisätään tunnistautumisen ja maksamisen turvallisuutta.

Uusi laki kieltää tunnuslukukorttien kaltaiset tunnistautumisvälineet, jotka ovat kopioitavissa. Ne korvautuvat älypuhelinten tunnuslukusovelluksilla ja pankkien tarjoamilla tunnuslukulaitteilla.

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?