Palvelut testissä: Näin ruokaostokset tulevat kotiovellesi – eroja kalavalikoimassa ja toimitusmaksuissa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Palvelut testissä: Näin ruokaostokset tulevat kotiovellesi – eroja kalavalikoimassa ja toimitusmaksuissa

Hanna Kähkönen keräili asiakkaiden verkko-ostoksia Eastonin K-Citymarketissa. Tunnissa kärryyn ehtii lastata keskimäärin yli sata tuotetta.

Hanna Kähkönen keräili asiakkaiden verkko-ostoksia Eastonin K-Citymarketissa. Tunnissa kärryyn ehtii lastata keskimäärin yli sata tuotetta.

Julkaistu: 8.4.2018 10:34

Aika kortilla? Et ehdi, jaksa tai halua lähteä ruokaostoksille töiden jälkeen? Onneksi on olemassa palveluita, jotka voivat tehdä sen puolestasi.

S-ryhmä ja Kesko tarjoavat kauppakassipalveluita kaupunkilaisille, jotka ovat valmiita maksamaan siitä, että joku toinen kerää tavarat hyllyiltä ja toinen kuskaa ne kotiovelle.

S-ryhmä tarjoaa palvelua pääkaupunkiseudulla ja seitsemässä muussa kaupungissa. K-ryhmän kuljetuspalvelu laajenee keväällä pääkaupunkiseudulta Keravalle, Turkuun, Tampereelle ja Ouluun.

Alepan kauppakassin kotiinkuljetuksen ruoat kerätään Vantaan Kartanonkoskelta, jonka valikoimassa on runsaat 5 000 tuotetta. K-Citymarketissa Helsingin Itäkeskuksen Eastonissa verkkoasiakkaat voivat valita 14 000 tuotteesta.

Kauppakassipalveluista on monenlaisia mielikuvia. Kallis, suppea valikoima, vanhenevaa päiväystä. Kolme Taloussanomien ja Ilta-Sanomien toimittajaa testasi S- ja K-ryhmien palvelut. Yksi koeostos tehtiin myös Kauppahalli24:stä. Mitä lysti maksoi? Tulivatko oikeat tilaukset perille? Entä oliko salaatti nahistunutta? Näin testaajat arvioivat kauppoja.

Prisman kauppakasseja keräily- ja noutopalvelun varastossa helmikuussa 2015.

Prisman kauppakasseja keräily- ja noutopalvelun varastossa helmikuussa 2015.

Foodie (Prisma ja Alepa)

Testaaja 1 (LL): Foodiessa yritin epätoivoisesti valita Prisman, jonka valikoimaan kotiinkuljetus kuuluu, kunnes oli pakko soittaa asiakaspalveluun. Parin minuutin jonotuksen jälkeen ystävällinen asiakaspalvelija kertoi, ettei kotiinkuljetus Prismasta onnistu, vaan tilaus pitää tehdä Kauppakassi-palvelun kautta. Toimitusmaksu oli 9 euroa ja 90 senttiä.

Tilauksessa yllätti 15 prosentin katevarauslisä hintaan, jota ei ilmoituksen mukaan veloiteta, jos punnituksissa ei mennä arviosumman yli. Muovikassi (0,20 euroa) oli pakko ostaa.

Kurkussa oli toimituksen jälkeen oikea hinta, mutta eri kilohinta kuin kuitissa. SOK ei osannut yrityksestä huolimatta selittää kilohinnan eroa tuotteessa ja kuitissa, mutta pahoittelivat asiaa. Hinta siis kuitenkin oli ihan oikein.

Testaaja 2 (ER): Alepan verkkokauppa on kätevä. Tuotteiden lisäily ja poistaminen ostokorissa on helppoa. Chat-palvelu HOK-Elantoon aukeaa ostoksia tehdessä. Asiakaspalvelija vastasi perjantai-iltapäivänä alle minuutissa.

Etuna vuorotyöläisille tai iltakukkujille on, että Alepa Kauppakassi laajensi maaliskuussa toimitusaikaansa iltayhdeksän ja 12 välille. Iltatoimitus maksaa 12,90 ja valitsen kalenterista halvemman ajan, eli seuraavan päivän lauantain kello 12–15 (6,90 tai 5,90 S-Etukortilla). Tilausvahvistus tuli saman tien ja tuotteiden keräämisen vahvistus toimituspäivän aamuna.

Valikoimalla täyttää kaapin perusruokatarvikkeilla. Kalatiskiltä löytyi ainoastaan kuhafileitä pakasteena. Mitään eroja ruuan tuoreuden tai päivämäärämerkintöjen suhteen en havaitse.

Testaaja 3 (MJ): Roihuvuoreen valikoitui Alepa Kauppakassi Vantaalla. Välimatka yllätti. Tilaus sujui melko helposti. Loin tilin nopeasti ja maksaminen sujui verkkopankin kautta. Valikoima oli melko kattava. Lauantain broileripastavuokaan löytyi parsaa ja täysjyväfusillia. Ohjeessa ollutta pippurifraichea ei löytynyt, mutta sen sijaan valitsin valkosipuli & yrtit -fraichen.

Ostin 15 tölkin pakkauksen Coca Cola Zeroa, koska isojen pakkauskokojen tilaaminen kotiinkuljetettuna tuntuu fiksulta. Tilatuille tuotteille on valittu korvausmahdollisuus. Lajittelija korvasi kaksi tuotetta. Suippopaprika vaihtui paprikamixiin ja broilerin fileesuikale minuuttisuikaleisiin.

S:n kuljetuksessa Coca Cola -paketin yhdessä tölkissä oli reikä, ja tölkki valutti sisältöään lattialle. Reikä lienee tullut vasta sisään kannon yhteydessä, sillä juomassa olivat hiilihapot jäljellä.

Olen kuullut, että nettikaupasta ruoan tilaaminen vie aikaa ja käyttöliittymät ovat huonoja. Mielestäni ostokset sujuivat kivuttomasti, samoin maksaminen. S-etukortti tiputti kuljetuksen hintaa noin euron. Tilaus saapui kerrostalon neljänteen kerrokseen toimitettuna kello 20.14.

Kaiken kaikkiaan aika helppo ja onnistunut kokemus. Voisin kuvitella, että myös vähän vanhempi väki osaisi käyttää tilausta. Ehkä vaikeinta oli tuotteiden valikoiminen, kun vertaa normaaliin hylly kerrallaan keräilemiseen.

K Ruoka

Testaaja 1: Sekä S- että K-ryhmän tuotteet olivat erinomaisessa kunnossa ja tulivat juuri ilmoitettuun aikaan. Banaanit olivat ihan vähän vihreitä. Maitotuotteissa ja leivissä päiväystä oli hyvin jäljellä.

K-Ruoka-kaupan tilauksen seurantapalvelu toimituspäivänä oli kätevä: toimitusta pystyi seuraamaan kännykästä reaaliaikaisesti viimeisen vartin ajan ennen toimitusta. Tilaus K-Ruoka-kaupasta oli helpompaa kuin S-ryhmän Foodiesta. Tilauksessa yllätti: kova kuljetusmaksu, 12,90 euroa. K-Ruoka-kaupan tilausta ei maksettu ennakkoon, vaan korttia käyttämällä kotiovella.

Kesko toimittaa tuotteet pahvilaatikossa, josta oli pakko maksaa 0,60 euroa.

Testaaja 2: Saatoin valita, otanko lähikaupan vai kauempana sijaitsevan K-Citymarket Eastonin Itäkeskuksessa, jossa valikoima on laajempi. Eroa kuljetukseen oli pari euroa. Eastonista Plussa-kortilla hinta oli 9,95, ilman 12,90 euroa.

K-verkkokauppaakin on helppo käyttää, mutta Foodien sivusto miellyttää näppituntumalta enemmän. Chat-keskustelua ei Keskolla ole.

K-kaupan kalatiski on paljon Alepaa monipuolisempi, tuoretta kokonaista tai fileoitua kalaa sai lähemmäs kymmentä eri lajia. Valmisruokapuoli jää tuoretiskeistä jälkeen, sillä kotiinkuljetuksella sai vain perunamuusia, jauhelihapihvejä ja kaalikääryleitä.

Keskon pahvilaatikko on muovipussia ympäristöystävällisempi. Kuljettaja neuvoi, että jos haluaa alkaa tilata ruokaa säännöllisemmin, tyhjän pahvilaatikon voi palauttaa uuden toimituksen yhteydessä.

Testaaja 3: Tilauspäivänä laajakaistaoperaattorissani oli häiriöitä, joten testasin mobiilisovellusta. Kirjautuminen meni ongelmattomasti, mutta sen jälkeen nousi seinä vastaan. Applikaation tuotelista muodostuu satunnaiseen järjestykseen ladotuista plussa -suosikkituotteistani. Ehdin jo lyödä hanskat tiskiin ennen kuin tajusin, että muihin tuotteisiin pääsee kiinni painamalla hakukentän viereen hämmentävästi nimettyä 'rajaa'-nappia.

Vihannekset tilataan painon, ei yksikkömäärän mukaan. Tuntuu todella typerältä pohtia, paljonkos yksittäinen kurkku tai paprika painaa. Päädyin yrittämään 300 gramman kurkkua. Paprikassa valitsin lopulta Pirkka-pakkauksen, jossa on kaksi.

Tilaushetkellä tunnelma oli selvästi epätietoisempi kuin Foodien kohdalla. Aikaikkuna oli Foodieta pidempi eli neljä tuntia. Pitää olla kotona kauemmin. Myöhemmin samana iltana tuli tieto, että tilaus on perillä 14.30-15.30. Tilaus tuli lopulta 14.03 eli ennen ilmoitettua tilausaikaa. Kaikki vihannekset olivat tuoreita ja päiväys oli jokaisessa tuotteessa riittävä.

K-kassin kuljettaja ilmoitti, että tilaamaani tankoparsaa ei ollut saatavilla. Kyseinen tuote oli kuitenkin laatikon päällä. Tuotetta ei ollut kuitilla, eikä sitä siis veloitettu.

Kuvituskuva

Kauppahalli24

Testaaja 3: Vaihtelun vuoksi kokeilin myös Kauppahalli24. Sieltä kotiin tilattiin pääsiäiseksi lampaankaretta. Kauppahalli24:ssä on Maaseudun Tulevaisuus -lehden mukaan myynnissä noin 6 000 tuotetta eli keskivertomarketin valikoiman verran.

Yritys on Suomen kolmanneksi suurin ruuan verkkokauppa S- ja K-ketjujen jälkeen.

Rekisteröinti tehdään omilla tunnuksilla. Ostoksille pääsee oman toimitusosoitteen valinnan kautta. Huomionarvoista oli, että kauppa myöntää 5–7 prosentin määräalennusta, kun ostaa useamman tuotteen. Chat-palvelu selvitti nopeasti lihan säilyvyyteen liittyvän kysymyksen. Pari viikkoa tilauksen jälkeen kaupasta soitettiin, ja kerrottiin, että saan uutena tilaajana saan 20 eurolla etukoodeja. Toimitus sujui yhtä mallikkaasti kuin isoilla ketjuilla.

Muita testiryhmän huomioita

Verkkovalikoimassa ei ole alkoholituotteita. Vaikka alkoholilainsäädäntö uudistui, kotiovelle alkoholin toimittaminen ei edelleenkään onnistu, koska kaupan on varmistuttava, ettei alkoholia tai tupakkaa päädy myydä alaikäisille.

Verkkoruokakauppojen reseptipalvelut ovat kiva lisä. Foodiessa (Prisman puolella, vain noutopistepalvelu) ne saa linkattua suoraan ostoslistalle. Keskon reseptit miellyttänevät vaativampaakin kulinaristia. Myös Kauppahalli24:n sivuilla voi täyttää ostoslistaa reseptien aineksilla.

K-Citymarketin keräilijä Hanna Kähkönen kertoo, että verkkokaupan asiakkaille kerätään aina tuoreinta tavaraa – jopa suoraan kuormasta. Tuotteilla pitää olla vähintään neljä päivää myyntiaikaa.

K-Citymarketin keräilijä Hanna Kähkönen kertoo, että verkkokaupan asiakkaille kerätään aina tuoreinta tavaraa – jopa suoraan kuormasta. Tuotteilla pitää olla vähintään neljä päivää myyntiaikaa.

Yhden asiakkaan tavaroiden keruuseen kuluu noin 0,5–1 tuntia, ensi säilykkeet, sitten hevi-tuotteet, maidot ja viimeisenä pakasteet.

Yhden asiakkaan tavaroiden keruuseen kuluu noin 0,5–1 tuntia, ensi säilykkeet, sitten hevi-tuotteet, maidot ja viimeisenä pakasteet.

Tuoreimmat osastosta