Kanadalaisyhtiö kiinnostui esiintymästä Suomessa – metallin hinta noussut rajusti - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kanadalaisyhtiö kiinnostui esiintymästä Suomessa – metallin hinta noussut rajusti

Outokummun kobolttikaivos saatetaan avata uudelleen, vaikka Suomesta rahoitusta ei löytynyt. Rahoitus hankkeen valmisteluun saattaa järjestyä Kanadasta.

Kobolttia tarvitaan esimerkiksi sähköautojen akuissa.­

29.3.2018 6:50

Sähköautojen akuissa tarvittavan koboltin louhinta Suomessa on laajenemassa. Hankkeita on virinnyt viime aikoina eri puolilla maata, kun koboltin kysynnän ennakoidaan lähivuosina jatkavan kasvuaan.

Yksi niistä on Outokummussa, Pohjois-Karjalassa, sijaitseva Hautalammen esiintymä, joka sisältää kuparin ja nikkelin lisäksi myös kobolttia. Hankkeen takana on yksityinen kehitysyhtiö FinnCobalt, jonka on tarkoitus avata kertaalleen suljettu kaivos. Koekairauksia on jo tehty.

Aiemmin kobolttia tuotti alueella Outokumpu, joka on nykyisin keskittynyt ruostumattomaan teräkseen. Yhtiö lopetti Hautalammen kaivosprojektin 1980-luvulla koboltin hinnan laskettua.

FinnCobaltin taustalla olevan Vulcan Hautalammen toimitusjohtajan Vesa-Jussi Penttilän mukaan hankkeen rahoitus näyttäisi nyt järjestyvän.

Sijoittajaksi on tullut kanadalainen kaivosalan yhtiö Explorex Resources, jolta on tulossa hankkeen valmisteluun pari miljoonaa euroa.

– Meillä on tämän rahoituksen järjestämisestä esisopimus, joka ei ole vielä lopullinen sopimus, Penttilä kommentoi uutistoimisto Startelille.

Asiasta kertoi aiemmin Karjalainen.

Penttilä uskoo, että Explorexilta löytyy kiinnostusta myös varsinaisen kaivostoiminnan rahoittamiseen, jos päätös siitä aikanaan tehdään.

Kaivostuotannon aloittamiseen tarvitaan yhteensä jopa sadan miljoonan euron investoinnit. Explorexille tuo rahkeita rahoituskumppani, joka on Kiinan suurin litiumin tuottaja Ganfeng Lithium.

– Yritimme vuoden verran saada rahoitusta Suomesta, mutta se ei onnistunut. Toisten mukaan projekti oli liian pieni ja toisten mukaan taas liian suuri. Finnveran ehdot olivat heikommat kuin pankeilla ja Teollisuussijoitus ei tullut mukaan, Penttilä sanoo.

Muuallekin kuin akkuihin

Koboltin hinta on viime aikoina ollut nousussa, mikä tekee FinnCobaltin mukaan tuotannosta kannattavaa. EU:n jäsenmaista vain Suomessa kaivetaan kobolttia, jonka käyttöalue ulottuu autonrenkaista rehuihin.

Koboltin hinta nelinkertaistunut kahdessa vuodessa, Mining.com-julkaisu kertoi viime viikolla. Maaliskuussa koboltin hinta kipusi kalleimmilleen vuosikymmeneen.

FinnCobaltin kaivos- ja kemikaalitehdas työllistäisi noin 150 henkeä ja toimisi vähintään seitsemän vuotta. Vuotuinen koboltin tuotanto vastaisi jopa 50 000 sähköauton akun tarvetta.

– Pari vuotta menee selvittelyyn ja suunnitteluun, minkä jälkeen tehdään päätös avataanko kaivos vaiko ei. Tätä aletaan miettiä vuonna 2020, Penttilä toteaa.

Kobolttia louhitaan nykyisin Suomessa Kylylahden kaivoksella, joka sijaitsee Polvijärvellä. Kaivos kuuluu ruotsalaiselle kaivosyhtiö Bolidenille ja sen päätuote on kupari.

Kobolttia tuotetaan maailmassa noin 110 000 tonnia vuodessa, josta suurin osa tulee Kongosta.

Euroopan ensimmäinen litiumkaivos suunnitteilla Kaustiselle

Euroopan komissio on ilmaissut huolensa siitä, että litium-akkujen tuotanto on nykyisin keskittynyt Kiinaan, Koreaan ja Japaniin, minkä takia tuotanto Suomessa olisi tervetullutta.

Keliber-yhtiö suunnittelee Kaustiselle Euroopan suurinta litiumkaivosta. Litiumin merkittävimmät tuottajamaat ovat Chile, Australia, Argentiina ja Kiina. Toteutuessaan Kaustisten kaivos olisi Euroopan ensimmäinen litiumkaivos.

Muita akuissa tarvittavia metalleja ovat esimerkiksi nikkeli ja koboltti, jota saadaan etenkin Kongosta. Sieltä sitä kuljetetaan myös maailman suurimpaan kobolttijalostamoon, jota pyörittää Kokkolassa Freeport Cobalt.

Viime vuoden lopulla Talvivaaran kaivosta pyörittävä Terrafame ilmoitti tutkivansa mahdollisuutta tuottaa nikkeli- ja kobolttisulfaatteja autojen akkuihin, jota varten rakennettaisiin akkukemikaalitehdas.

Rahoitus tehtaaseen on jo valmiina ja investointipäätös on tarkoitus tehdä kesäkuun loppuun mennessä. Viime viikolla Terrafame kertoi aloittavansa valmistautumisen akkukemikaalitehtaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyyn eli YVA-menettelyyn.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?