Kommentti: Suomalaisilla lentokentillä on järkyttävän kallista – missä on yrittäjä, joka halpuuttaisi hinnat?

Julkaistu:

Helsinki-Vantaa on maailman mittakaavassa häikäisevän toimiva lentokenttä, mutta yksi ratkaiseva asia siellä mättää, kirjoittaa toimittaja Samuli Launonen.
Rivisuomalainen pingottaa räntäisen arkensa langoissa minkä ehtii. Elämä on pinnistelyä: makeanhimoa ei saa päästää niskan päälle, sipsejä saa syödä vain perjantaisin eikä kahvia parane juoda viiden jälkeen.

Kun loma ulkomailla sitten alkaa, nipotukset lentävät romukoppaan ja kurinalaisesta säännöstelijästä kuoriutuu mässäilevä hedonisti.

Ja vaikka matkan ensimmäinen lentokenttä sijaitsee Suomessa, se on jo yhtä kuin ulkomaa. Sillä hetkellä kun turvatarkastus jää taakse, verenkiertoon on saatava suolaa, kofeiinia, sokeria ja alkoholia.

Siitä lentokenttien yrittäjät ottavat irti kaiken ja vähän ekstraa päälle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Helsinki-Vantaa on lyhyessä ajassa muuttunut poikkeuksellisen toimivaksi lentokentäksi, jossa on aina vain monipuolisempia mahdollisuuksia tyydyttää heti turvatarkastuksen jälkeen käynnistyvä kulutusvimma.

Vaikka tarjonta on monipuolista ja tasokasta, on tarjoajilla yksi yhteinen nimittäjä: tähtitieteelliset hinnat.

Pelkän kahvin ja leivoksen hinnaksi kertyy missä tahansa kahvilassa helposti yli kymppi. Pullo hiilihapotettua vettä päälle, niin liu’utaan jo armotta kohti kahtakymppiä.

Yrityspaikat ja -luvat kentälle myyvä Finavia on puolustanut yrittäjiään sillä, että esimerkiksi toastin ja virvoitusjuoman saattaa saada parhaimmillaan yhteensä noin kympillä ja Alepasta tai vaikkapa Ulappa-ravintolasta saa ruokaa samalla hinnalla kuin kaupungilta.


Kymppi kuulostaa sopuhinnalta lounaasta, mutta oikeasti kahdeksan euroa paahtoleipäpalasesta on suolainen hinta. Lisäksi esimerkiksi Alepa ja Ulappa sijaitsevat saapuvien lentojen aulassa. Turvatarkastuksen läpikäyneelle tai lentoa vaihtavalle niistä ei juuri ole iloa.

Kukaan ei tietenkään pakota matkustajaa säntäämään Oak Barrel -baariin kymmenen euron tuopille tai maksamaan Café Torissa itseään kipeäksi pikarillisesta jogurttia. Markkinataloudessa saa pyytää kuluttajalta juuri niin paljon rahaa kuin haluaa, ja teoriassa hän ratkaisee itse, onko valmis vastaamaan pyyntöön.

Oikeasti kuluttaja ei kuitenkaan ole lentokentällä läheskään aina valitsijan asemassa.

Kiskurihintojen armoille pakotetaan esimerkiksi konetta vaihtavat kaukomatkalaiset. Monen tunnin vaihtoaikana on pakko syödä jotakin. Teoriassa vaihtolentoa monta tuntia odottava voi käväistä syömässä turvatarkastuksen toisella puolella, mutta käytännössä harvalla on siihen aikaa tai viitseliäisyyttä.

Markkinatalouden laki on, että palveluntarjoaja hilaa hintansa niin ylös kuin mahdollista, mutta yleensä kilpailu huolehtii siitä, etteivät hinnat ryöstäydy käsistä.

Helsinki-Vantaalla suurimman osan ravintola- ja kahvilapalveluista tuottaa kaksi yritystä, SSP Finland ja HMSHost. Miksei niiden välinen kilpailu näytä hillitsevän hintoja?

– Kentällä saattaa olla vierekkäin monta kahvilaa, jolloin voisi ajatella että niiden hinnat lähtevät alaspäin. Mutta kontekstissa, jossa yrittäjät tietävät ettei asiakas ole lähdössä alueelta pois, hintataso voidaan pitää korkealla, puntaroi Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling.

 

Kontekstissa, jossa yrittäjät tietävät ettei asiakas ole lähdössä alueelta pois, hintataso voidaan pitää korkealla.

Kilpailuasetelman aitouttakin on epäilty. Beurling toteaa, että hintakartelli olisi kuluttajan kannalta huolestuttava. Pääasiallinen syy koville hinnoille turvatarkastuksen jälkeen lienee kuitenkin se, ettei kuluttajilla ole vaihtoehtoja: ihmiset ovat kerääntyneet rajattuun paikkaan ja heillä on kiire. He ovat valmiita maksamaan, vaikkakin pakolla.

– Tämä on markkinatalouden ydinlogiikka eikä se tunne tasa-arvoa. Meillä on vapaa hinnanmuodostus, eikä hintoja myöskään säännellä kuten joskus.

Beurling toteaa, että hyödykkeiden hinnat yhteiskunnassa kokonaisuutena ovat laskeneet halpuuttamisen seurauksena niin ruokakaupoissa kuin muualla.

– Bisneslogiikka on mennyt siihen, että myydään halpaa massoille.

Hän ei pidä mahdottomana, että Suomenkin lentokentät, tai ainakin Helsinki-Vantaa, astuisivat halpaa massoille -trendin piiriin.

– Halpuutus vaatisi sen, että lentokentälle tulisi toimija joka käyttäisi markkinalogiikkaa: kävele vielä 50 metriä niin saat lattekupin kaksi euroa halvemmalla. Nyt siellä ei ilmeisesti ole tämän tyyppistä yrittäjää.

Eipä tosiaan – missä sellainen yrittäjä luuraa?

Lentokentän tilavuokrat ovat ilmeisen kovat. Kentällä toimiva yrittäjä kertoo, että osin niistä johtuen tuotehinnoittelua ei juuri ole varaa laskea. Lisäksi henkilökunnan pitäminen töissä yötä myöten aiheuttaa kustannuksia, samoin turvallisuusvaatimukset.

Epäilemättä näin on, mutta se ei yksittäistä, kalliiden ja vielä kalliimpien vaihtoehtojen äärelle pakotettua kuluttajaa lohduta.

Vaikka lentokenttien hintataso on korkea kaikkialla maailmassa, kentät eivät ole immuuneja hintakilpailulle. Monilla suurilla saksalaisilla lentokentillä voi syödä tasokasta ruokaa samalla hinnalla kuin kaupungilla. Kun viimeksi vaihdoin konetta Roomassa, nautin yhden elämäni parhaista cappuccinoista halvemmalla kuin vastaavan kupillisen Rooman keskustassa vuotta aiemmin.

Kentällä toimiva yrittäjä ei halua puhua asiasta nimellään. Tähän juttuun osoittautui lähes mahdottomaksi saada kommentteja liikkeenharjoittajilta. Myöskään Finavialta ei vastattu kyselyyn vuokratasosta ja kilpailuttamiskriteereistä.

Helsinki-Vantaan yrittäjille tilat ja toimiluvat myy valtionyhtiö Finavia. Virallisia valintakriteerejä ovat muun muassa ”tuloksellinen toiminta, toimialaosaaminen, yrityksen ja brändin tunnettuus, hyvä maine sekä laadukas asiakaspalvelu”.

Finavian kaupallinen johtaja Elena Stenholm on kertonut, että kentällä toimivien yritysten tärkeimpiä tavoitteita on Suomen brändääminen ulkomaalaisille.

Sillä tiellä ollaankin. Kymmeniä maailman lentokenttiä kolunneena voin sanoa ilman sinivalkoisia silmälaseja, että Helsinki-Vantaa pärjää siisteydessä, toimivuudessa ja monipuolisuudessa mille tahansa maailman suurista kansainvälisistä lentokentistä.

Fort Lauderdalen lentokenttä Floridassa on maailman johtavan markkinatalouden valtava liikennekeskus, mutta sen kolossaalisissa terminaaleissa on vain muutama pieni kahvila ja kioski. Niiden hinnat eivät huimaa päätä, mutta atmosfääri ja kattavuus ovat kuin 1980-luvun Neuvosto-Moskovasta.

Tapoin sateisena kesäpäivänä kuusi tuntia epämukavalla muovituolilla natustaen ison terminaalin ainoasta kahvilasta ostamaani rutikuivaa känttyä ja suklaapatukkaa. Ikävöin Helsinki-Vantaan ylihintaista cappuccinoa. Fort Lauderdale saattaa olla todellinen helmi kaupungiksi, mutta lentokenttä ei sytyttänyt intoa ottaa asiasta selvää.


Elämäni parhaita lentokoneenvaihtoja taas on, kun keinahtelin kiikkustuolissa Charlotten kentällä Pohjois-Carolinassa, mussutin kuohkeaa kanelipullaa elävän pianojazzin hyväillessä korvia ja nautiskelin ikkunasta avautuvasta panoraamasta syvään etelään. Siitä jäi kutina palata paikkaan ajan kanssa.

Moni Helsinki-Vantaalle osuva saa varmasti Suomesta lentokentän perusteella todella dynaamisen vaikutelman. Samalla maabrändiin nivoutuu luotaantyöntävä ominaisuus: tyyriit hinnat.

Halpuuttajan ilmestymistä Helsinki-Vantaalle sopii toivoa, sillä kun lentokenttä saa kaikki palaset – myös hinnan – kohdilleen, turisti on koukussa.

Ja onhan reilua suomalaisellekin, ettei hänen tarvitse hulauttaa ulkomaanmatkansa päiväbudjettia heti kättelyssä kahviin ja pullaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Sunny Car Centerin puuhamies tuomittiin maksamaan miljoonakorvaukset

    2. 2

      Caruna nostaa sähkönsiirron hintaa heinäkuussa – edellinen korotus vuosi sitten

    3. 3

      Orionin osake uppoaa Helsingin pörssissä

    4. 4

      Fortumia ylistetään nyt Venäjän mediassa: ”Suomalaiset ammattimaisia”, ”Työ tekee todellakin vaikutuksen”

    5. 5

      Suomalaisyritys iskee ulkomaille viinakorkeilla: näin vesi muuttuu mojitoksi – ”Ei lainsäädäntö tähän taivu”

    6. 6

      Cargotecin tulos laskussa – tilaukset lähes ennallaan

    7. 7

      Orionin tulos ja liikevaihto laskussa – kehitys jatkuu

    8. 8

      Aktiivimalli viiltää siivun sairauslomalla olevan Sirkan, 62, tuista – ”Seuraavaksi menee varmaan mielenterveys”

    9. 9

      Sammon tytäryhtiön Mandatum Lifen vakuutuskannan myynti Danske Bankille peruuntuu

    10. 10

      Poliisi varoittaa jokakeväisestä riesasta – ikäihmisten on syytä olla tarkkana, kun ovikello soi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaisyritys iskee ulkomaille viinakorkeilla: näin vesi muuttuu mojitoksi – ”Ei lainsäädäntö tähän taivu”

    2. 2

      Aktiivimalli viiltää siivun sairauslomalla olevan Sirkan, 62, tuista – ”Seuraavaksi menee varmaan mielenterveys”

    3. 3

      Salpalinjan rakenteet luovutetaan maanomistajille

    4. 4

      Poliisi varoittaa jokakeväisestä riesasta – ikäihmisten on syytä olla tarkkana, kun ovikello soi

    5. 5

      Finnpulp aloittaa tehtaan suunnittelun Kuopioon –  kiinalainen pehmopaperijätti lähti osakkaaksi

    6. 6

      Rakennusliitolta uusi lakkovaroitus: lakkopäiviä jo kesäkuulle saakka

    7. 7

      Näin sinäkin voit aktivoida työttömän – 2 esimerkkilaskelmaa kuluista

    8. 8

      AL: Pariskunnat kikkailevat asuntokaupoilla ja säästävät tonneja

    9. 9

      Fortumia ylistetään nyt Venäjän mediassa: ”Suomalaiset ammattimaisia”, ”Työ tekee todellakin vaikutuksen”

    10. 10

      Sunny Car Centerin puuhamies tuomittiin maksamaan miljoonakorvaukset

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muurari teki salaojaremontin ennen talonsa myyntiä – sai 330 000 euron laskun salaisen virheen takia

    2. 2

      6 vinkkiä veroilmoituksen täyttämiseen – näin voit säästää rahaa

    3. 3

      Kuusamossa timantteja lapion ulottuvilla: maaperä laajalti samanlaista kuin Etelä-Afrikassa – ”Pienten tulivuorten juuria”

    4. 4

      Tiina, 49, siirtyy palkattomasta työkokeilusta palkkatöihin – te-toimisto uhkasi heti karenssilla

    5. 5

      Kauri, 30, pyysi tiedot Plussa-kortistaan – oli luokiteltu ostostensa perusteella kuukauden ajan sinkuksi

    6. 6

      AL: Pariskunnat kikkailevat asuntokaupoilla ja säästävät tonneja

    7. 7

      Kommentti: Nuoret eivät tee lapsia – ja heitä aiotaan jo rangaista siitä

    8. 8

      Suomalaisyritys iskee ulkomaille viinakorkeilla: näin vesi muuttuu mojitoksi – ”Ei lainsäädäntö tähän taivu”

    9. 9

      Aktiivimalli viiltää siivun sairauslomalla olevan Sirkan, 62, tuista – ”Seuraavaksi menee varmaan mielenterveys”

    10. 10

      Näin Fortumia on loattu Venäjällä - ”Juonii Suur-Suomea, voi katkaista tahallaan lämmöt, toimii Naton apurina...”

    11. Näytä lisää