Näin syntyi Lapin-matkailun iso hitti – Jussilla välähti, kun hän näki innokkaiden turistien epämukavat olot

Julkaistu: , Päivitetty:

REPORTAASI
Turistit tulevat sinne yöpymään lasi-igluihin nähdäkseen aurinkotuulen hiukkasten leikin.
Ulkolämpömittari näyttää -19, ja pakkasen purevuus tuulen kanssa vastaa noin 28:aa miinusastetta. Ympärillä on hyinen ja pimeä maisema. Kaikkialla on hiljaista.

Pieni joukko ihmisiä eri puolilta maailmaa uhmaa kuitenkin kylmyyttä ja ajaa moottorikelkoilla Saariselällä öisen metsän läpi tunturin laelle tarkkailemaan, josko taivaankansi tarjoaisi revontulia ihailtavakseen.

Lapin suurin matkailuvaltti on yhä talvi lumineen ja revontulineen. Revontulet ovat olleet viime aikoina tärkein täky, jolla ihmisiä on houkuteltu lomalle juuri Suomen Lappiin.

Paikallisten yrittäjien välillä käy kuitenkin kova kilpailu siitä, kuka saa minkäkin turistiryhmän omien palveluidensa pariin. Siinä taas tarvitaan luovuutta ja uusia innovaatioita. Ja niitä tuntureista nyt löytyy.

Turisteille yksi matkan tärkeimmistä asioista on majoitus. Joku yöpymispaikka on oltava, joten miksipä yöpymisestä ei tekisi omaa elämystään?

Siinä yksi innovaatio, joka yhdistää luonnonvoiman mystiikan moderniin elämys­ajatteluun: mikäpä sen parempaa kuin nähdä revontulet livenä omasta sängystä peiton alta.


Kiinalainen Zehuan Dong kertoo matkustaneensa Suomen Lappiin oikeastaan ainoastaan revontulien perässä.

– Tulin tänne varta vasten katsomaan tähtiä, taivasta ja revontulia, Pohjois-Kiinasta kotoisin oleva nainen kertoo.

Ystävänsä kanssa matkalla ollut Zehuan toteutti Saariselällä pitkäaikaisen haaveensa osallistumalla yöllä järjestetylle revontuliretkelle.

– Valitettavasti ei näkynyt kuin ihan vähän vihertävää taivaalla, mutta vielä on aikaa. Ja tämä ei jää ainoaksi retkeksi.

Myös naisen matkan kaikki kolme majoituspaikkaa on valittu revontulien perusteella. Jokaisessa paikassa, jossa Zehuan yöpyy, on mahdollista nähdä revontulet myös öisin.

– Se on tärkein osa matkaa ja tahdon todella nähdä revontulia!


Saariselällä sijaitsevaa Kakslauttanen Arctic Resortia pyörittävä Jussi Eiramo oli se rohkea yrittäjä, joka rakennutti maailman ensimmäisen lasi-iglun. Vaikka asia on noussut pinnalle voimakkaasti vasta viime aikoina, innovaatiota ei voi sanoa ihan uudeksi, sillä tämä tapahtui jo vuonna 1999.

– Vuonna 1995 rakensimme ensin lumi-igluja. Ne menivät hyvin kaupaksi. Revontulien syttyessä asiakkaat olivat sisällä lumi-iglussa lämpimässä makuupussissa. Sitten he tulivat sieltä ulos ja alkoivat värkätä kameroidensa kanssa 30 asteen pakkasessa huonoissa kengissä, Eiramo muistelee.

– Puolen tunnin päästä he menivät takaisin sisälle kylmiin pusseihin.

Eiramo mietti, eikö revontulia voisi nähdä lämpimässä paikassa ja sängyssä.

– Siitä se ajatus lähti elämään.

Ideaa ruvettiin pohtimaan toden teolla vuonna 1997.


Nykyään Eiramo pyörittää jättimäistä bisnestä ja investoinnit ovat olleet sen mukaisia. Tällä hetkellä yrityksellä on 135 iglutyyppistä majoituspaikkaa, joihin kuuluu kokonaan lasilla katettuja lasi-igluja, osittain lasikatettuja mökkejä eli keloigluja sekä lumi-igluja. Ei myöskään sovi unohtaa muuta ympärillä olevaa rekvisiittaa iglukappelista joulupukin kotiin ja kullanhuuhtojan majasta näköalaigluun.

Myös Markku Inkilä on tarttunut revontuliin. Inkilä on yksi Saariselän keskustan tuntumassa sijaitsevan revontulikylän Northern Lights Villagen omistajista. Heidän repertuaariinsa kuuluvat erilaiset aktiviteetit ja revontulimökit.

– Idea on kiteytynyt matkan varrella, kun perheessä ollaan aina oltu matkailu­alalla. 15 vuoden kokemuksella tuli ideoitua tällainen ohjelmapalvelu- ja elämysmajoituspaikka, Inkilä kertoo pakkasen paukkuessa ja tuulen tuivertaessa kymmenien revontulimökkien keskellä.

Inkilänkin toiminta alkoi pienestä ja kasvaa koko ajan suuremmaksi.

– Kun avasimme 2016, meillä oli 20 revontulimökkiä. Myöhemmin sille kaudelle valmistui kuusi lisää ja koko ajan oli täyttä. Kysyntä on ollut todella kovaa – kuten kaikki Lapin yrittäjät tietävät – joten joulukuussa meille valmistui vielä 54 mökkiä lisää.

Yhteensä revontulikylässä on siis 80 revontulimökkiä, joiden lasikatto-osiosta avautuu näkymä pohjois-länsi-taivaalle.


Molemmissa yrityksissä ainakin osittain lasista rakennettuja majapaikkoja riittää siisteissä riveissä silmän kantamattomiin. Lähes jokaisen iglun ja revontulimökin sisällä näkyy liikehdintää ja edustalla tönöttää pulkka tai potkuri.

Turistihaalareissa kulkevia ulkomaalai­sia näkyy siellä täällä, mutta suomalaisia ei juuri näy mailla eikä halmeilla.

– 99,8 prosenttia asiakkaista tulee ulkomailta. Suomalaiset ovat täällä yleensä häämatkalla tai viettämässä muuten ”laatuaikaa”, Inkilä kertoo pilke silmäkulmassa.

Eiramo on samoilla linjoilla.

– Meillä on vuosittain noin 50 000 kävijää. Viime vuonna heistä 30 oli suomalaisia, ja tänä vuonna määrä tulee tippumaan.

– On todella hienoa, että kiinnostus revontuliin on niin globaalia.

Elämyksellinen yöpyminen ei ole halpaa lystiä. Helmikuun viimeisellä viikolla kaksi ihmistä ei päässyt yöpymään lasikaton alle Saariselän alueella alle 400 eurolla. Maksimissaan hinta voi nousta yli 800 euroon per yö.

Ainutkertaisesta elämyksestä ollaan valmiita maksamaan, mutta koska luontoäitiä ei voi ohjata mielensä mukaan, jäävät revontulet toisinaan näkemättä. Tämän luulisi harmittavan turisteja, jotka ovat varanneet lomansa jo useita kuukausia etukäteen revontulihaaveet silmissä loimuten.

– Siinähän se toivo on, että asiakkaat tulevat uudestaan. Monet tulevatkin, jos ei revontulia ekalla kerralla näy. Se on niin maaginen luonnonilmiö varsinkin Aasiasta ja muualta idästä tuleville, Eiramo toteaa.

Inkilänkin mukaan todella harmistuneita, saatikka asiasta kimpaantuneita, asiakkaita tapaa harvoin.

– Ihmiset nauttivat lumesta ja hiljaisuudesta ja käyvät esimerkiksi kelkkailemassa ja lumikenkäilemässä. Oheisohjelmaa on niin paljon, että eivät he oikeastaan niin pettyneitä ole.

 

Yöpyjien viipymä on pidentynyt, ja jos kolme-­neljä yötä täällä viettää, niin on ihme, jos ei näe revontulia tavalla tai toisella.”

– Aika harvoin on tilannetta, että he eivät näkisi revontulia lainkaan. Yöpyjien viipymä on pidentynyt sen verran, että jos kolme–neljä yötä täällä viettää, niin on ihme, jos ei näe revontulia tavalla tai toisella.

Elämysmajoituksissa käytetty lasi mukailee elementtinä jäätä, jota oikeissa igluissa käytetään. Mutta myös oikea jää- ja lumirakentaminen ovat melkoisia vetonauloja.


Ylläksen ja Levin välimaastossa Kittilän Lainiossa – paikassa, johon ei varmasti eksy vahingossa – kohoaa jäinen Snow Village -kylä. Se on täynnä jäästä ja lumesta muovattuja elämyksiä, kuten lumihotelli sekä jääravintola ja -kappeli.

Tänä vuonna lumi- ja jääelämys rakennettiin jo 17. kerran. Joka kerta jääkylässä on ollut eri teema ja tänä vuonna se on HBO:n suosikkisarja Game of Thrones.

Paikkaa ei voi olla ihmettelemättä ja ihastelematta, kun Lapland Hotels Snow Villagen kohdepäällikkö Jari Porri esittelee matkailukohdetta. Kaikki on rakennettu lumesta ja jäästä. Kaikkialla on kylmää ja valkoista.

Jättimäinen kokonaisuus rakennettiin kuukaudessa. Sinä aikana jääkimpaleista ja lumikasoista loihdittiin taidokkaita ja todella yksityiskohtaisia luomuksia. Niistä saavat kunnian ammattijäänveistäjät, jotka ovat tulleet Venäjältä, Ukrainasta, Puolasta ja Latviasta.

Rakentamisen jälkeen luomuksia täytyy ylläpitää.

– Täällä pitää ottaa huomioon paljon sellaisia asioita, jotka eivät heti tulisi mieleen. Iglurakennelmat esimerkiksi laskeutuvat jatkuvasti eli oviaukkoja pitää korottaa aika ajoin. Kauden aikana katto tulee jopa pari metriä alas päin, Porri kertoo.

– Ravintolan työtekijöilläkin on melko erikoisia työtehtäviä, sillä jos joku kaataa vaikka punaviiniä jääpöydälle, se pitää hioa pois.

Tavallisena helmikuisena tiistaina ympärillä kuuluva puheensorina on pääsääntöisesti suomea. Vaikka päiväkävijöistä noin 60 prosenttia on suomalaisia, lumihotellin yöpyjät ovat Porrin mukaan pääasiassa ulkomaisia turisteja.

– Yli 90 prosenttia on ulkomailta, mutta on joukossa myös suomalaisia.


Jääkylä on saanut tänä vuonna kehuja erityisesti jääveiston tarkkuudesta ja tietysti Game of Thrones -teemasta. Jälkimmäisestä syystä paikka on niittänyt mainetta myös ulkomailla. Se on noussut otsikoihin The Telegraphissa, CNN:llä, Jakarta Postissa, Daily Starissa, BuzzFeedissä, Peoplessa ja The Economic Timesissa – eikä lista lopu tähän.

– Uutiset meistä ovat saaneet ihan valtavasti jakoja somessa. Miljoonayleisöt ovat nähneet ne ja lukeneet meistä, Porri hehkuttaa.

– Ulkomaisissa kävijöissä tämä näkyy tietysti viiveellä ja vaikuttaa ensi vuoden käynteihin.


Kaikissa kolmessa innovatiivisessa kohteessa vieraillessa huomaa välittömästi yhden yhdistävän tekijän: kävijöiden kamerat laulavat lähes taukoamatta. Turistit ottavat kuvia eräänkin sviitin sänkyä valvovasta White Walkerista ja selfieitä Hall of Facesin edustalla.

Moni pariskunta ja perhe tulee pyytämään, voisinko ottaa heistä yhteiskuvan puhelimella jäätävässä ympäristössä.

Kuvat jaetaan sosiaalisessa mediassa ja koska lomallahan on yleensä aina kivaa ja ihanaa, paikan maine lähtee kiirimään ja kasvamaan lumipallon tavoin. Kaikista kolmesta yrityksestä myönnetään, että asiakkaat tekevät ison osan markkinoinnista ihan pyytämättä.

– Kuvat ovat levinneet todella paljon. Se on jännä ilmiö: kun se lähtee etenemään, se jatkaa etenemistään omalla painollaan, Porri toteaa.

– Me käytämme somekanavista Facebookia, Instagramia ja Twitteriä, Inkilä puolestaan listaa ja jatkaa:

– Sosiaalinen media ei näytä pelkästään kuvia, vaan siellä leviää myös tieto hyvästä asiakaspalvelusta. Tee huonosti, niin ei tule asiakkaita, mutta kun kehutaan, se houkuttelee muitakin kävijöitä.

Eiramo kertoo, että eräänkin heidän asiakkaansa ottama kuva lähti leviämään sosiaalisessa mediassa kulovalkean tavoin.

– On ihan uskomatonta, kuinka yksi kuva on levinnyt eri puolille maailmaa. Ensin sen näkivät muutamat, sitten sadat ja myöhemmin tuhannet ihmiset. Nyt kuvan ovat nähneet miljoonat ihmiset, yrittäjä kertoo.

– Niinhän se on, että kävijät hoitavat markkinointia vähän meidän puolesta, Porri kiteyttää.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helle muuttaa riisipiirakan bakteeripommiksi – Lista: Nämä ruokatavarat pilaantuvat nopeimmin

    2. 2

      Näyttävätkö pihapuusi tältä? Ota heti yhteys Eviraan – tuhoisan kasvitaudin pelätään leviävän Suomeen

    3. 3

      Tutkimus: Täällä ovat asuntosijoittamisen parhaat apajat – pääkaupungilla ei asiaa kärkiviisikkoon

    4. 4

      Näin helle näkyy kaupoissa, tuuletin ei ole enää isoin hitti – Powerin myyntipäällikkö kertoo uudesta trendistä: ”Moni ajattelee asiaa siltä kantilta”

    5. 5

      Tällaiseksi suomalainen köyhyys on muuttunut – Hursti: Avuntarvitsijoiden määrä kymmenkertaistui

    6. 6

      Vertaa omiin tuloihisi: Tämän summan keskimääräinen suomalainen saa käteen

    7. 7

      Läkähdyttävät hellepäivät jatkuvat – Suomalaiset: Näin pidät kotisi viileänä

    8. 8

      Aiotko ottaa lopputilin? Näin teet sen fiksusti

    9. 9

      Analyysi: Asuntoihin sijoittaminen paisui ja pöhöttyi – selvä riski saada takkiinsa

    10. 10

      Cargotecin osakekohtainen tulos romahti 95 prosenttia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helle muuttaa riisipiirakan bakteeripommiksi – Lista: Nämä ruokatavarat pilaantuvat nopeimmin

    2. 2

      Näyttävätkö pihapuusi tältä? Ota heti yhteys Eviraan – tuhoisan kasvitaudin pelätään leviävän Suomeen

    3. 3

      Kommentti: Trump ja Putin yrittävät painaa öljyn hintaa alaspäin – vaikka se voi koitua heidän tappiokseen

    4. 4

      Näin helle näkyy kaupoissa, tuuletin ei ole enää isoin hitti – Powerin myyntipäällikkö kertoo uudesta trendistä: ”Moni ajattelee asiaa siltä kantilta”

    5. 5

      Tutkimus: Täällä ovat asuntosijoittamisen parhaat apajat – pääkaupungilla ei asiaa kärkiviisikkoon

    6. 6

      Tällaiseksi suomalainen köyhyys on muuttunut – Hursti: Avuntarvitsijoiden määrä kymmenkertaistui

    7. 7

      Kauppatorin myyjät joutuivat Trumpin ja Putinin vuoksi pakkolomalle: ”Yhden vapaapäivän pitää ihan mielellään”

    8. 8

      Vertaa omiin tuloihisi: Tämän summan keskimääräinen suomalainen saa käteen

    9. 9

      Video: Tutkija teki ajatuksilla ohjattavan elokuvan – sisältää miljardeja erilaisia juonivaihtoehtoja

    10. 10

      Läkähdyttävät hellepäivät jatkuvat – Suomalaiset: Näin pidät kotisi viileänä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin helle näkyy kaupoissa, tuuletin ei ole enää isoin hitti – Powerin myyntipäällikkö kertoo uudesta trendistä: ”Moni ajattelee asiaa siltä kantilta”

    2. 2

      Kuolinpesän myymä talo oli valtava katastrofi – Oikeus purki kaupan, 90 000 euron kulut perillisille

    3. 3

      Kokousvieraat hehkuttivat suomalaisia mansikoita ja herneitä – kesätyöntekijä Emman nopea toiminta ratkaisi kaiken

    4. 4

      Valtava koneisto vyöryy Suomeen: Katso tästä hurjat luvut Trumpin ja Putinin tapaamisen takana

    5. 5

      Helle muuttaa riisipiirakan bakteeripommiksi – Lista: Nämä ruokatavarat pilaantuvat nopeimmin

    6. 6

      Näistä koostuu Helsingin huippukokouksen miljoonalasku – ”Hyvä panos-tuotos-suhde”

    7. 7

      Löytyikö ullakolta romu vai keräilyhitti? Klassikkolamppu 130 000 euroa, Muumi-lelu 500 dollaria

    8. 8

      Kuluttajaliitto tympääntyi: Jatkuville alennusmyynneille on tultava loppu – ”Meneillään on kissa-hiiri -leikki”

    9. 9

      Näyttävätkö pihapuusi tältä? Ota heti yhteys Eviraan – tuhoisan kasvitaudin pelätään leviävän Suomeen

    10. 10

      Helsinki-Vantaan veden hinta herätti närkästystä – IS:n lukijat: ”Espanjassa saisi 16 1,5 litran vesipulloa”

    11. Näytä lisää