Keskiviikkona ruotsalaislehti Dagens Industri kertoi, että verkkokauppa Amazon aikoo laajentua Pohjoismaihin ja on jo aloittanut Ruotsissa rekrytoinnit. Amazon itse ei ole vahvistanut väitteitä.
Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala toteaa, että jos Amazon tulee myös Suomeen kuten lehti väittää, se tietysti kiristää kilpailua, koska Amazon pystyy toimimaan tehokkaasti ja nopeasti.
– Lisäksi se on herätys Suomen päättäjille siitä, että suomalainen kauppa ei ole turvassa ulkomaiselta kilpailulta, vaan täällä pitää huolehtia siitä, että suomalaisen kaupan toimintaedellytykset ovat riittävän hyvät, Pekkala sanoo.
Yksi toimintaedellytyksiä heikentävä tekijä on alle 22 euron arvoisten tuotteiden maahantuonnin verovapaus, joka on näillä näkymin poistumassa vasta vuonna 2021. Kaupan liitto haluaisi sen poistuvan heti. Liitto haluaa eroon myös turhasta alaa koskevasta sääntelystä.
”Voihan olla, että jos Amazon tulee, se on pois verkkokaupoilta eikä välttämättä kivijalkakaupoilta.
Pekkala ei usko, että kivijalkakauppoja alkaa tippua pelistä pois ja kauppakeskuksia tyhjentyä dramaattisesti Amazonin myötä. Suomalaiset kaupat ovat pärjänneet muitakin ulkomaisia jättejä vastaan.
– Kauppa on todella iso toimiala. Yrityksiä on tullut ja mennyt ennenkin. Ja voihan olla, että jos Amazon tulee, se on pois verkkokaupoilta eikä välttämättä kivijalkakaupoilta. Mahdollisesti Amazon ottaa, mikäli se tänne tulee, merkittävän osuuden verkkokaupasta.
Pekkalan mukaan Amazon olisi suomalaiselle kaupalle kuitenkin hyvä kirittäjä.
– Meidän on pakko löytää sellaisia toimintatapoja, että pärjäämme.
Robotit liikuttavat pakettihyllykköjä Amazonin jakelukeskuksessa Espanjan El Prat de Llobregatissa.
Ei niin miellyttävää, mutta halvempaa
Kaupan liiton tuoreesta selvityksessä suomalaisten verkkokauppatottumuksista selvisi, että verkko vahvistuu myyntikanavana edelleen. Myös ulkomainen verkkokauppa kasvaa.
Selvityksen mukaan suomalaisten kuluttajien mielestä ulkomaiset verkkokaupat kuten Amazon eivät kuitenkaan ole parhaasta ja miellyttävimmästä päästä.
– Niiden käyttö perustuu enemmän hintaan ja tuotevalikoimaan. Tämä on kilpailua, johon Suomessakin on hyvä herätä.
Pekkalan mukaan yksi Amazonin kilpailuvalteista on nopeat toimitusajat, jotka voivat toimia myös Suomessa.
– Meillä se on tietysti haasteellisempaa kuin tiheästi asutuissa maissa.
Suureen muutokseen hintatasossa Pekkala ei usko.
– Tämä on kilpailtu markkina jo nyt. Hintakilpailua on meillä ollut jo pitkään ja täällä on jouduttu tsemppaamaan ulkomaisen hintatason kanssa. Se ei sinänsä ole uutta.