Amazonin tulo mullistaisi verkkotilaamisen Suomessa: Toimitusaika 20 minuuttia – näin se tapahtuu - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Amazonin tulo mullistaisi verkkotilaamisen Suomessa: Toimitusaika 20 minuuttia – näin se tapahtuu

Huhujen mukaan verkkokauppajätti Amazon tulossa Suomeen tänä vuonna. Odotettavissa on verkosta tilaamisen mullistus.

Julkaistu: 16.3.2018 8:02

Professori Lasse Mitronen huomauttaa, ettei Amazonin tulo olisi pelkästään kuolemaksi suomalaiselle kaupalle, vaan se loisi monelle myös uusia mahdollisuuksia.

Ruotsalainen Dagens Industri kertoi keskiviikkona, että yhdysvaltalainen verkkokauppajätti Amazon olisi aikeissa valloittaa Pohjoismaat – myös Suomen.

Amazon-verkkokauppaa tutkinut Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun professori Lasse Mitronen pitää mahdollisena, että Amazon-verkkokauppa muuttaa merkittävästi paitsi Suomen kauppaa ja verkkokauppaa myös katukuvaa isoissa kaupungeissa tai vähintäänkin Helsingissä.

Tähän liittyy muun muassa Amazonin lupaus erittäin lyhyestä ja tarkasta toimitusajasta.

– Yksi heidän valttinsa on toimitusajan nopeus. Nopeimmillaan se on pystynyt toimittamaan tilauksen peräti 20 minuutissa tilauksesta toimitukseen. Samoin toimii Rakuten-verkkokauppa Japanissa.

Tämä perustuu Mitrosen mukaan siihen, että yhtiöt ovat miettineet logistiikkansa toimivuuden kokonaan uudella tavalla. Amazon pystyy haastamaan logistiikassa suomalaisille perinteisiä toimintamalleja.

– Ne jakavat sen kolmeen osaa: pitkän matkan logistiikkaan, jossa vaikkapa Kiinasta tuodaan tavaraa satamiin tai lentokenttien lähelle, sen jälkeen he rakentavat pienempiä jakelukeskuksia ja sitten he tekevät pieniä palvelupisteitä pitkin kaupunkia, josta tavara pystytään toimittamaan nopeasti vastaanottajalle, Mitronen kertoo.

Saksan Dortmundissa sijaitsevan Amazonin logistiikkakeskuksen edessä on runsaasti DHL:n kontteja.

Mitrosen mukaan Suomessa ainakin Helsinki olisi kaupunki, jonka katukuvassa tulevaisuudessa näkyisi pieniä Amazonin tai jonkin sen yhteistyökumppanin palvelupisteitä siellä täällä.

– Palvelupisteessä olisi vaikkapa 400 tuotetta, jotka se pystyy toimittamaan asiakkailleen nopeasti, Mitronen tietää.

 He myös työllistävät paikallisia kuljetusyrittäjiä, jotka optimoivat kuljetusta.

– Näin he myös työllistävät paikallisia kuljetusyrittäjiä, jotka optimoivat kuljetusta ja kuljettelevat muidenkin tavaroita, hän jatkaa.

Pienimmillään tavaroita voidaan kuljettaa vaikkapa polkupyörällä tai mopolla.

Muita Amazonin kilpailuvaltteja verkkokaupassa olisi Mitrosen mukaan toimitusten maksuttomuus ja maksamisen helppous.

Amazonin jakelukeskuksessa Espanjan Barcelonan lähellä on vilinää.

”Kauppakeskuksiin jakelupisteitä”

Mitronen sanoo, että Amazon voi tuoda uutta kaupan alan työtä Suomeen, kun nykyisiä työpaikkoja katoaa kiristyvässä kilpailussa.

– Heidän pitää rekrytoida ihmisiä esimerkiksi asiakaspalveluun. Voi olla, että Suomesta tarvitaan myös uusia tavarantoimittajia, jotka voivat päästä Amazonin kautta maailmanmarkkinoille. Tämä voi olla myös positiivinen asia.

Mitronen uskoo, että kilpailukykyisillä suomalaisilla kivijalka- ja verkkokaupoilla ei ole hätää jatkossakaan.

– Yhdysvaltojen ja Britannian kokemuksista päätelleen hyvät säilyvät ja kasvavat, huonot häipyvät. Se ei ole kaikille kuolemaksi. Esimerkiksi hyvät kauppakeskukset, joihin on helppo tulla, vetävät jatkossakin asiakkaita.

– Lisäksi kauppakeskuksista voi muodostua verkkokaupan jakelupisteitä. Ne yritykset, joilla ei ole omaa kivijalkakauppaa, pystyvät hyödyntämään kauppakeskuksia noutopisteinä.

Helsinkiin rakennetaan parhaillaan uusia kauppakeskuksia. Kuvassa Kalasatamaan nousevan Redin työmaa. Mikä on näiden keskusten kohtalo, kun verkkokauppojen suosio kasvaa?

Mitrosen mukaan pitkin maailmaa pyritään nopeiden toimitusaikojen rinnalla sellaiseen toimintamalliin, jossa ihmiset noutavat itse tilaamansa tavarat verkkokauppojen noutopisteistä.

– Samalla asiakkaat pystyvät näkemään, onko tuote hyvä. Asiakkaan ei tarvitse palautella erikseen tuotteita.

Tuote veloituksetta, jos ei miellytä

Asiakastyytyväisyyden takaamiseksi voi Mitrosen mukaan syntyä myös kilpailua Amerikan tyyliin eli esimerkiksi joulukaupassa verkkokauppa antaa jonkin tuotteen asiakkaalleen ilmaiseksi, jos tämä ei ole tuotteeseen tyytyväinen ja lähettää uuden tilalle. Asiakas säästyy palauttamisen vaivalta.

Mikäli suomalaiset verkkokaupat aikovat pärjätä kilpailussa, niillä on oltava lisäksi hyvä hakukonetoiminto sivuillaan.

– Tämä on Amazonin yksi kilpailuvaltti. Heidän hakukoneensa on todella tehokas. Lisäksi tarjonta pitää rakentaa yksilölliseksi, että se tunnistaa tietyn asiakkaan tarpeet ja tavat toimia. Niiden pitää tietää, mistä asiakas pitää ja mistä ei.

Eniten Mitrosen mukaan Suomessa tekemistä on toimitusvarmuudessa.

– Tuotteen pitää tulla silloin kun luvataan, eikä jotenkin sinne päin.

Robotit liikuttelevat pakettilavoja Amazonin varastossa Espanjan El Prat de Llobregatissa.

Ruoan verkkokaupan kasvattaja?

Yhdysvalloissa Amazon myy myös elintarvikkeita AmazonFreshin verkkosivuilla. Hiljattain yhtiö osti Whole Foods -ketjun.

– Tämä tarkoittaa, että he alkavat harjoitella verkkokaupan toimintamallia myös ruokakaupassa. Haasteena tässä on se, että se vaatii kolmenlaisia tuotteita: pakasteita, 5–6 astetta vaativia ja kuivia elintarvikkeita. He selvittävät parasta aikaa, miten he pääsisivät kiinni ruoan verkkokauppaan. Se on isoa kauppaa.

 He selvittävät parasta aikaa, miten he pääsisivät kiinni ruoan verkkokauppaan.

Mitronen pitää mahdollisena, että Amazonista tulee tulevaisuudessa Suomessa ruoan verkkokaupan merkittävä kasvattaja, kun tarjonta kasvaa.

– Suomessa ruoan osuus verkkokaupasta on vain noin 0,2–0,3 prosenttia. Briteissä se on jo 7 prosenttia.

Tulo kestäisi ainakin vuoden

Analyysiyhtiö Inderes arvioi, että mikäli Amazon Suomeen ja muualle Pohjoismaihin tulee, sen pitäisi ensin perustaa tai jopa rakentaa omat logistiikkakeskuksensa. Vasta sen jälkeen se pystyisi palvelemaan asiakkaitaan tehokkaasti ja nopeasti.

– Amazonille tyypillisen suuren Fulfillment-centerin rakentamisen arvioimme vievän aikaa vähintään vuoden, kun rakennusaikaa verrataan Amazonin aiempiin projekteihin, analyysissä todetaan.

Inderes arvioi, että toteutuessaan Amazonin laajentuminen Suomen markkinoille olisi negatiivista muille kaupan alan yhtiöille, etenkin kivijalkakaupoille, mutta myös verkkokauppaan keskittyvälle Verkkokauppa.comille.

Inderesin mukaan vaikutus riippuu kuitenkin siitä, millä tuotealueilla Amazon mahdollisesti pyrkii tulemaan markkinoille.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?