Nordean kokouksessa tunteet kuumina: ”Heti olette valmiita muuttamaan Suomeen” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nordean kokouksessa tunteet kuumina: ”Heti olette valmiita muuttamaan Suomeen”

Pankkikonserni Nordean johto on kuunnellut kipakkaa keskustelua ja arvostelua osakkaiden taholta yhtiökokouksessa Tukholmassa.

Nordean hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroos yhtiökokouksessa torstaina.­

15.3.2018 16:35

Nordean yhtiökokouksessa läsnä on kaikkiaan noin 700 osallistujaa, joukossa myös paljon ilman äänioikeutta olevia, kuten avustajia. Kokous edustaa noin 56 prosenttia osakekannasta, kun viime vuonna paikalla oli noin 54 prosenttia.

Muuttoaihe on nostattanut yhtiökokouksessa useita tulisia puheenvuoroja, joita ei ole maltettu jättää pitkäksi venyvän kokouksen lopulle omalle asiakohdalleen.

Pieni välikohtaus nähtiin heti alussa, kun eräs ruotsalainen osakkeenomistaja ilmaisi mieltään keskeyttämällä kokouksen avausprotokollan. Osakas ehdotti kokouksen keskeyttämistä pääkonttoriesityksen takia vaikka kuvasi taistelua samalla toivottomaksi ja omaa rooliaan ”hyttysen” kaltaiseksi. Yhtiökokous äänesti esityksen nurin.

Eräs teurastajaksi itsensä esitellyt osakas antoi palaa täysillä johtajien moraalittomuudesta, verojen välttelystä Luxemburgissa, roistoille lainatuista verirahoista. Samaan aikaan tavallinen työtä tekevä rehellinen ruotsalainen raataa pienellä palkalla jopa vaarallisissa töissä, viesti kuului.

– Kaiken sen jälkeen teille mainitaan pankkivero, ja olette heti valmiita heti pakkaamaan laukkunne ja muuttamaan Suomeen.

Eräs suomalaispuheenvuoro halusi korjata Nordean eli sen edeltäjäpankkien pelastumisen suomalaisten, ei ruotsalaisten, veronmaksajien ansioksi.

Wahlroos sanoi, että pankkikriisin tukitoimien lopputuloksena maiden kansalaiset hyötyivät aikanaan.

Tanskalainen osakkeenomistaja ja journalisti syytti pankin johtoa Tanskassa velloneesta rahanpesusotkusta. Von Koskullin mukaan yhtiö on tehnyt jo vuosia yhteistyötä ja tutkintaa viranomaisten kanssa. Yksityiskohtia siitä ei voitu kertoa.

Pankkia arvosteltiin myös sitä, että se ei ole riittävästi analysoinut muuton vaikutusta asiakaspakoon.

Spagettisotkusta digitaalipankkiin

Nordean hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroos ja konsernijohtaja Casper von Koskull kertoivat omissa puheenvuoroissaan työstä, jota Nordea on viime vuodet läpikäynyt.

Molemmat kuvasivat vanhoja, fuusioituneiden pankkien jäänteitä sisältäneitä tietojärjestelmiä ja -alustoja ”spagettikasaksi”, jonka yhdenmukaistaminen jatkuu yhä.

Wahlroos kuvaili avauspuheessaan laajalti pankin käynnissä olevia kehitysprojekteja, pääkonttorimuuton lisäksi pankin muuntautumista digitaaliseksi pankiksi. Siihen liittyen pankki käy läpi laajaa tietojärjestelmien ja alustojen selkeyttämistä.

– Jatkossa se on ehkä tagliatelle, mutta ei enää spagetti, Wahlroos sanoi.

Koskullin mukaan Nordea investoi merkittävästi mobiilipankkiin ja -maksamiseen.

– Kaikki mitä teemme Nordeassa, on asiakkaan hyväksi. Meidän pitää olla kaikkialla, kaiken aikaa. Meidän pitää olla turvallinen ja luotettava pankki, von Koskull sanoi teknologisesta murroksesta.

Von Koskull otti esiin myös Nordeaa vaivaavat heikot luvut asiakastyytyväisyydessä.

– Tämä huolestuttaa minua. Asiakastyytyväisyys on meidän pääasiamme, hän sanoi.

Von Koskull huomautti myös, että pankin kymmenestä miljoonasta asiakkaasta neljä miljoonaa on silti palvelutasoon tyytyväinen. Myös yrityspuolella ja yksittäisistä markkinoista Ruotsissa asenteet ovat myönteisempiä. Tyytymättömillä on yleensä yksi pankkitili ja vähän pankkitoimintoja. Heidän tyytyväisyytensä lisääminen on työn alla, von Koskull vakuutti.

Juttua korjattu 16.3.2018 kello 22.25: Toisin kuin jutun viimeisessä kappaleessa ensin kirjoitettiin, pankin kymmenestä miljoonasta asiakkaasta on Von Koskullin mukaan tyytyväisiä neljä miljoonaa asiakasta, ei neljä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?