Rynnivätkö kiinalaiset Finnairin apajille? ”Täytyy olla valppaana, ei tämä ole ikuinen yksinoikeus” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Rynnivätkö kiinalaiset Finnairin apajille? ”Täytyy olla valppaana, ei tämä ole ikuinen yksinoikeus”

Tukholman Arlandan lentokentälle on tulossa maailman kymmenenneksi suurin lentoyhtiö China Eastern.

Tukholman Arlandan lentokentälle on tulossa maailman kymmenenneksi suurin lentoyhtiö China Eastern.

Julkaistu: 16.3.2018 6:55

Kiinalaiset lentoyhtiöt hamuavat markkinoita Pohjolasta. China Eastern aloittaa lennot Tukholmasta

Lentoliikenne Kiinan ja Euroopan välillä kasvaa huimaa vauhtia. Professori Jorma Mäntysen mukaan seuraavien kahdenkymmenen vuoden aikana liikenne yli kaksinkertaistuu noin 4–5 prosentin vuosivauhdilla.

Perinteisesti Kiinan-liikennettä ovat Pohjoismaissa hoitaneet Finnair ja SAS Siperian ylilentosopimustensa turvin, mutta nyt markkinoille on uusia tulijoita.

Tukholman Arlandan lentokentälle on tulossa maailman kymmenenneksi suurin lentoyhtiö China Eastern, joka Ruotsin lentoasemaoperaattori Swedavian mukaan aloittaa kesäkuussa lennot Shanghaihin.

Suomalainen Finavia puolestaan neuvottelee parhaillaan useammankin kiinalaisyhtiön kanssa reittien avaamisesta. Kiinalaisen Lucky Airin piti jo aloittaa lennot Kunmingista ja Chengdusta Helsinkiin, mutta lentojen aloitus on lykkääntynyt.

Norjassa tilanne on luonut jopa jonkinnäköistä kateutta, sillä 1950-luvulla tehty Siperian ylilentosopimus on Norjan, Ruotsin ja Tanskan yhteinen ja koskee vain maiden yhteistä lentoyhtiötä SAS:ia.

Nyt myös Norwegian haluaisi päästä osille Aasian-liikenteestä. Norwegianin kaupallinen johtaja Thomas Ramdahl sanoi alkukeväällä Talouselämän haastattelussa, että ylilentosopimuksesta neuvotellaan jälleen ensi kesänä.

Suomen osalta reittiliikennettä määrittelevät kahdenväliset sopimukset Venäjän ja Kiinan kanssa. Venäjän kanssa tehdyn sopimuksen mukaan Siperian yli saa lentää Suomesta vain suomalainen tai venäläinen lentoyhtiö.

Kiinan kanssa tehty sopimus puolestaan koskee kaikkia suomalaisia ja kiinalaisia lentoyhtiöitä. Periaatteessa Kiinasta siis saa lentää Suomeen mikä tahansa kiinalaisyhtiö, joka täyttää EU:n määräämät normit.

Kiinalaisyhtiöt tervetulleita Helsinki-Vantaalle

Kasvava liikenne Euroopan ja Kiinan välillä näkyy monilla kentillä, arvioi Finavian reittikehityksestä vastaava johtaja Petri Vuori.

– Suurin osa Euroopan pääkaupungeista tulee näkemään lisää lentoja Kiinasta, Vuori sanoo Startelille.

Helsinki-Vantaan Vuori ei usko pääsevän yhtä suureen prosentuaaliseen kasvuun kuin muut eurooppalaiset kentät, sillä Finnairilla on jo iso etumatka muihin eurooppalaisiin lentoyhtiöihin. Hän kuitenkin uskoo, että kiinalaisia lentoyhtiöitä nähdään tulevaisuudessa lisää Helsinki-Vantaalla.

– Kaikista ilmansuunnista mahtuu lentämään. Tulee matkustajille vaihtoehtoja, Vuori sanoo.

Hän arvioi, että China Eastern näki Tukholmassa markkinaraon, sillä sieltä ei ollut lainkaan suoria lentoja Shanghaihin. SAS lentää Tukholmasta päivittäin vain Pekingiin ja viidesti viikossa Hongkongiin.

Helsingistä Finnair lentää kuuteen kohteeseen Kiinassa. Kaiken kaikkiaan Helsinki-Vantaalta pääsee suorilla lennoilla 20 kohteeseen Aasiassa.

WSP-konsulttiyhtiössä työskentelevä Jorma Mäntynen uskoo myös, että Kiinassa riittää jaettavaa.

– Ei ole välitöntä uhkaa Finnairille, että suuret aasialaiset lentoyhtiöt lähtisivät viemään matkustajia, Mäntynen sanoo.

Jossain vaiheessa täytyy kuitenkin ryhtyä kilpailemaan joko hinnalla tai laadulla.

– Täytyy olla valppaana, ei tämä ole ikuinen yksinoikeus.

Maantiede on Suomen puolella

Helsinki-Vantaan maantieteellinen sijoittuminen on erittäin hyvä muihin pohjoismaisiin pääkaupunkeihin verrattuna. Suorin reitti Euroopasta Pohjois-Aasiaan kulkee Helsingin ja Venäjän yli.

Siksi esimerkiksi Oslon olisi Mäntysen mukaan vaikea lähteä viemään markkinaa Helsinki-Vantaalta. Myös Tukholma on tunnin verran lännempänä.

Muita lentoyhtiöitä Helsinkiin kuitenkin saattaa tulla ja tälläkin hetkellä esimerkiksi Japaniin lentää myös Japan Airlines.

Finavian Vuoren mukaan Helsinki-Vantaan puolta pitävät maantieteellisen sijainnin ja hyvien yhteyksien lisäksi myös kiinalaisten matkailijoiden lisääntynyt kiinnostus Suomeen matkakohteena.

Kiinalaisten matkailijoiden määrä Suomeen on ollut viime ajat kasvussa, mutta tammikuussa otettiin takapakkia, kun kiinalaisten majoitusvuorokausien määrä väheni Tilastokeskuksen mukaan 6,9 prosenttia edellisvuodesta.

Tuoreimmat osastosta