Pula osaajista uhkaa, yrittäjiltä ei heru harjoittelupaikkoja – ”Kalliin koneen tuottavuus laskee”

Julkaistu:

Metsäala kaipaa uusia ja motivoituneita metsäkoneenkuljettajia, mutta yritykset ovat haluttomia ottamaan vastaan harjoittelijoita.
Eräs Kuopiossa asuva metsäkoneenkuljettajaksi opiskeleva ajokortillinen nuori etsi opintojensa loppuvaiheessa harjoittelupaikkaa alan yrityksistä. Hän soitti kymmeniin yrityksiin, mutta yksikään ei ottanut häntä harjoitteluun, vaikka työnjälki oli koulussa hyväksi todettu.

Lopulta koulu järjesti paikan yksityisestä yrityksestä. Nyt hän työskentelee koulutuksen osana pienyrittäjälle monta kuukautta saamatta palkkaa.

Yhdeksän tunnin työpäivien päälle tulevat pitkät ajomatkat, jotka venyttävät työpäivät 12-tuntisiksi.

– Välillä ei pakkasten tai konevikojen vuoksi voikaan työskennellä, mutta sitten työtä tehdään vastaavasti viikonloppuna, opiskelijan äiti kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hän ihmettelee, mistä alalle voi riittää motivoituneita osaajia, joita alalle on kuitenkin kaivattu, kun jo harjoittelupaikan saaminen on kiven alla.

Koneyrittäjien liiton toimitusjohtajan Matti Peltolan mukaan on totta, etteivät yrittäjät kovin mieluusti harjoittelijoita ota.

Ammatillisen koulutuksen reformi on yksi hallituksen kärkihankkeista. Siinä on tarkoitus uudistaa koko ammatillinen koulutus. Esimerkiksi työpaikoilla tapahtuvaa oppimista lisätään entistä enemmän. Uudistus istuu huonosti tilanteeseen, jossa yrittäjät eivät halua ottaa harjoittelijoita vastaan.

Peltola kertoo, mistä kiikastaa.

– Me näemme tämän puunkorjuun osalta erittäin isona ongelmana, koska yrittäjälle tulee kustannuksia siitä, että kalliin koneen tuottavuus laskee merkittävästi, kun opiskelijan matkassa joudutaan pitämään opastajaa tai kone seisoo. Ongelma on tuottavuuden lasku.

Hän myöntää, että opiskelijat kehittyvät eri tahtiin ja osaaviakin löytyy, mutta yrittäjän on hyvin vaikea tietää ennalta, kuka osaa ja kuka ei.

Peltolan mukaan tilanne on se, että tuotannonmenetykset ja harjoittelusta aiheutuvat muut ylimääräiset kulut ovat yleensä aina harjoittelijan tuotosta suuremmat.

”Tästä tulee negatiivinen kierre”

Oppimisen siirtäminen työpaikoille ei toimi pienyritys- ja pääomavaltaisella alalla, Peltola sanoo. Koneyrittäjän vinkkelistä hakkuukoneen seistessä koko ”tehdas”, tässä tapauksessa tuotantoketju, seisoo.

– Jos yrittäjällä on vaikkapa jo kolme hyvää kuskia, niin ei hänellä ole motivaatiota lähteä kouluttamaan kilpailijoille tulevaa työvoimaa pelkän yhteiskuntavastuun takia, kun itse joutuisi maksamaan viulut. Tämä on iso ongelma. Jos edellytyksenä valmistua alalle on se, että pitää löytää entistä pitempiaikaisia harjoittelupaikkoja, silloin ei tällaiselle alalle pysty valmistumaan. Tästä tulee negatiivinen kierre, hän sanoo.

Peltolan mielestä pienyritysvaltaisia aloja kohdellaan ammatillisen koulutuksen uudistuksessa epäreilusti.

– Niitä kohdellaan tässä eriarvoisesti verrattuna isoihin firmoihin ja tehtaisiin, joissa työntekijöitä on paljon ja opastusta helpompi järjestää.

– Meillä ongelmaksi tulee vielä se, miten harjoittelijat pääsevät työmaille, jos heillä ei vielä ole ajokorttia. Joskus äidit ja isät kuskaavat heitä, mutta hyvin usein yrittäjän kuljettaja noukkii heitä mukaansa.

Opiskelijoita haalittava useista kunnista

Metsäkoneenkuljettajia kouluttavasta Oulun seudun ammattiopistosta kerrotaan harjoittelupaikkojen niukkuuteen löytyvän monta muutakin syytä.

– Ala on hyvin vuodenaika- ja suhdannesidonnainen. Jos kyse on esimerkiksi talvileimikoista, jotka pitää hakata lyhyessä ajassa, harjoittelijoita on hankala saada sijoittumaan tällaisiin töihin. Opiskelija vie työnantajan koneen tehokasta työskentelyaikaa, koska osaaminen ei vielä ole ammattilaistasolla, kertoo ammattiopiston Taivalkosken yksikön johtaja Jouko Karjalainen.

– Lisäksi oppilaitosten hakualueen pitää olla laaja, jotta opiskelijoita tulee monista kunnista, jotta heillä on mahdollisuus saada oman kunnan yrittäjältä harjoittelupaikka. Jos opiskelijoista tulee kuntakohtaisia keskittymiä, niin kaikille ei harjoittelupaikkaa riitä, hän jatkaa.

Huonosta jäljestä heti palautetta

Myös työnjäljen pitää olla moitteetonta.

– Mitta- ja laatuvaatimukset ovat tiukat. Jäljen pitää olla myyntikelpoista. Jos opiskelijan työnjälki ei ole riittävää, työnantaja saa siitä heti palautetta. Jos hyvä männikköleimikko katkotaan väärin, siitä tulee metsänomistajalle isot tappiot, Karjalainen toteaa.

Jos työnjälki taas on hyvällä tasolla, Karjalaisen mielestä olisi toivottavaa, että opiskelija pääsisi jonkun yrittäjän konetta ajamaan.

Hän on ammatillisen koulutuksen uudistamisen soveltuvuudesta metsäalalle samaa mieltä kuin Koneyrittäjien Peltola.

– Näin se on, ja tämä on henkilökohtainen mielipiteeni. Työpaikoilla tapahtuva oppiminen on hyvä silloin, kun se on mahdollista toteuttaa ja asioita opitaan. Se ei kuitenkaan saisi olla pakko.

Karjalaisen mukaan myös oppilaitosten pitää pystyä antamaan opetusta omilla koneillaan ja työmaillaan. Varsinkin hitaammin oppiville olisi tärkeää, ettei heitä väkisin yritetä työntää yrittäjien koneilla ajamaan.

– Entisenä testikuljettajana tiedän, että siellä pitäisi jotain tapahtuakin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Välittäjä vaati kauppakirjaan ratkaisevan ehdon – mökkiseikkailu maksoi ostajalle 200 000 euroa

    2. 2

      Trokarit iskivät Fazerin uutuuteen – laatikollisesta suklaata pyydetään 299 euroa

    3. 3

      Nainen tyrmistyi, kun kylpyhuoneeseen ilmestyi putkiremontissa 16 sentin kynnys – nyt taloyhtiötä odottaa kallis lasku

    4. 4

      Onko dieselin aika jo ohi? ”Autojen arvoissa voi tapahtua ikäviä muutoksia”

    5. 5

      Kommentti: Yksi kuva kertoo, miksi Italian velka on Suomenkin ongelma

    6. 6

      Danske Bank: Pörssiyhtiöt maksavat ennätysosingot ensi keväänä

    7. 7

      Britannian punta vahvistui brexit-sopimusluonnoksen hyväksymisen jälkeen

    8. 8

      Jamilla Heiskanen, 24, kokoaa laajaa sijoitussalkkua – näihin hän pistää rahansa

    9. 9

      Professori: Dieselin verotusta on uudistettava ennen pitkää

    10. 10

      Suomalaisten yleisin ansio on 2 600 €/kk – riittääkö se elämiseen?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen tyrmistyi, kun kylpyhuoneeseen ilmestyi putkiremontissa 16 sentin kynnys – nyt taloyhtiötä odottaa kallis lasku

    2. 2

      Trokarit iskivät Fazerin uutuuteen – laatikollisesta suklaata pyydetään 299 euroa

    3. 3

      Välittäjä vaati kauppakirjaan ratkaisevan ehdon – mökkiseikkailu maksoi ostajalle 200 000 euroa

    4. 4

      Onko dieselin aika jo ohi? ”Autojen arvoissa voi tapahtua ikäviä muutoksia”

    5. 5

      Kommentti: Yksi kuva kertoo, miksi Italian velka on Suomenkin ongelma

    6. 6

      Jos dieselvero poistetaan, niin täällä se eniten vaikuttaa – katso, kuinka moni ajaa sinun kotiseudullasi dieselillä

    7. 7

      Danske Bank: Pörssiyhtiöt maksavat ennätysosingot ensi keväänä

    8. 8

      Professori: Dieselin verotusta on uudistettava ennen pitkää

    9. 9

      Jamilla Heiskanen, 24, kokoaa laajaa sijoitussalkkua – näihin hän pistää rahansa

    10. 10

      Terveystalon tulos kääntyi voitolliseksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen tyrmistyi, kun kylpyhuoneeseen ilmestyi putkiremontissa 16 sentin kynnys – nyt taloyhtiötä odottaa kallis lasku

    2. 2

      Tällaisia eläkkeet ovat eri puolilla Suomea – katso, mikä on kuntasi keskieläke

    3. 3

      Juha ei ollut uskoa silmiään kun ajoi huoltoasemalle Kirkkonummella – bensan ja dieselin hinnassa näkyy nyt harvinainen ilmiö

    4. 4

      Dieselautoilijoiden mitta täyttyi: ”Onko tässä enää mitään järkeä?”

    5. 5

      Padasjokelaisen omakotitalon hinnalla saisi 13 neliötä Helsingin kalliilta alueelta – ”On mahdotonta hyväksyä, ettei löydy ostajaa”

    6. 6

      Jos dieselvero poistetaan, niin täällä se eniten vaikuttaa – katso, kuinka moni ajaa sinun kotiseudullasi dieselillä

    7. 7

      Hommia tarjolla heti ilman koulutusta – muuttaisitko 517 kilometrin päähän saadaksesi töitä?

    8. 8

      Halkaisiko räjäytystyö uuden talon rungon? Osakkeenomistajat vaativat rakennuttajalta reiluja korvauksia

    9. 9

      Näin tienasivat eläkeläiset maailmalla – Pekka, 71, Portugalin eläkkeistä: ”Kuva on erilainen, kun vuorineuvosten eläkkeet irrotetaan”

    10. 10

      Trokarit iskivät Fazerin uutuuteen – laatikollisesta suklaata pyydetään 299 euroa

    11. Näytä lisää