Kännykällä shoppailu tyssää kesken – kuluttaja pelkää, että jää jostain paitsi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kännykällä shoppailu tyssää kesken – kuluttaja pelkää, että jää jostain paitsi

Kuluttajat selailevat mielellään älypuhelimella tuotteita nettikaupoissa ja täyttävät ostokoria, mutta kun palvelu pyytää jatkamaan maksuosuuteen, pupu menee pöksyyn.

13.1.2018 16:15

Älypuhelimen ruutua selatessaan kuluttaja pelkää herkästi, että ei näe kaikkia tarjouksia tai ostokseen liittyviä ylimääräisiä kuluja. Myös yksityisyyden suojaa ja mobiilimaksamisen turvallisuus huolettavat.

Tuotteet hylätään verkkokaupan ostoskoriin.

Ilmiötä selvitetty ilmi tutkimuksessa, joka tehtiin brittiläisessä Itä-Anglian yliopistossa. Se julkaistiin tiedejulkaisu Journal of Business Researchissa.

Mobiilishoppailun ongelma käy ilmi myös markkinatutkimusyhtiö Criteon tilastosta, jonka mukaan verkkokauppojen mobiilikäytön osuus kasvoi 46 prosenttiin toissa vuoden loppupuoliskolla.

Samaan aikaan älypuhelimilla ja tableteilla varsinaisten ostosten osuus oli 27 prosenttia. Niin kutsuttu konversioprosentti jäi siten mobiilissa selvästi pöytäkonetta alhaisemmaksi.

Konversio-osuus kuvaa sitä, kuinka paljon sivustolla on kävijäliikennettä suhteessa kävijöiden tekemiin ostotapahtumiin.

Yliopiston tutkijoiden mukaan epäsuhta on suuri haaste online-kaupalle, joka investoi voimakkaasti mobiiliin, mutta ei silti pysty saamaan siitä yhtä muhkeita myyntituottoja.

 Tutkimuksemme paljasti paradoksin.

Mobiililaitteiden on oletettu helpottavan ostosprosessia, mutta huoli siitä, tekeekö oikean valinnan tai onko sivusto turvallinen, johtaa tunneperäiseen epävarmuuteen, hän kuvasi. Tämä johtaa siihen, että kuluttaja täyttää ostokoria kännykällä, mutta jättää lopulta ostoksensa maksamatta.

– Tutkimuksemme paljasti paradoksin, tutkija Nikolaos Korfiatis sanoi Science Daily -tiedeuutissivuston mukaan.

Tutkijat selvittivät ilmiötä aineistoilla, jotka olivat peräisin Taiwanista ja Yhdysvalloista. Kuluttajien käyttäytyminen oli molemmissa maissa samansuuntaista eli matkapuhelin toimi enemmänkin tuotetiedon keruun välineenä kuin verkko-ostosten työkaluna.

– Pieni näyttö ja huoli siitä, että jostain tiedoista jää paitsi johtaa paljon suurempaan ristiriitaan ostotapahtuman loppuvaiheessa kuin isoa näyttöruutua katsoessa.

Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna 25 prosenttia suomalaisista oli ostanut internetistä jotain matkapuhelimella.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?