Kaksi toimitusjohtajaa luopui autostaan vuodeksi: Jukka säästi yli 300 e/kk – Jyrkille kävi mahdottomaksi

Julkaistu:

Älykkäät liikennepalvelut pyrkivät korvaamaan yksityisautoilua. ”Autoton elämäntapa on tulevaisuutta, muttei vielä tätä päivää”, arvioi kuitenkin helsinkiläinen toimitusjohtaja, joka luopui menopelistään vuodeksi.
Älykkään liikenteen palvelut yrittävät tehdä läpimurtoa Suomen suurissa kaupungeissa. Ja niin kuin vähitellen kaikki muukin, liikkuminenkin hoidetaan yhä useammin älypuhelinsovellusten avulla.

Vaikkapa Helsingissä toimiva Whim-palvelu älypuhelinapplikaatioineen on esimerkki siitä, mitä älykäs liikenne ja liikenne palveluna tarkoittavat.

Kun palvelusta maksaa ensin kuukausittaisen 49 euron könttäsumman, julkisilla saa matkustaa rajattomasti ja alle viiden kilometrin taksimatkoista tarvitsee maksaa korkeintaan kymmenen euroa. Kuukausimaksun maksanut saa myös vuokra-auton tarjoushintaan.

Kalliimman, 499 euron paketin ostaja saa ajaa taksilla ja vuokra-autollakin maksutta. Yhteiskäyttöautot ja kaupunkipyörät ovat tulossa palvelun piiriin tänä vuonna.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Oulussa, Tampereella ja Turussa puolestaan toimii Kyyti-kimppataksipalvelu, joka yhdistelee eri asiakkaiden matkoja ja säästää siten kustannuksissa. Palvelu on pilotoinut myös Helsingissä, ja siihenkin ollaan kytkemässä julkisen liikenteen palvelut.

Whimin ja Kyydin kaltaisten palveluiden yhtenä kantavana ideana on, ettei tavallisten ihmisten tarvitsisi esimerkiksi omistaa autoa ja maksaa sen kustannuksia, vaan sen sijaan jokainen voisi maksaa liikkumisesta palveluna. Sekä Whim että Kyyti ovat jo astuneet kansainvälisille markkinoille.

Edellytyksenä palveluilla selviämiselle on, että yksityisautolle vaihtoehtoiset kulkumuodot toimivat tarpeeksi sujuvasti.

Onnistuuko yksityisautoilun vaihtaminen kyytipalveluihin siis todella, jos vaikkapa työn vuoksi joutuu liikkumaan paljon?

”Tarjonnassa on isoja puutteita”

Helsinkiläinen toimitusjohtaja ja yrittäjä Jyrki Paavilainen testasi perheensä kanssa autotonta elämäntapaa vuoden ajan marraskuusta 2016 marraskuuhun 2017. Kokeilun aikana Paavilainen kulki jalan, julkisilla sekä yhteiskäyttöautoilla ja kokeili erilaisia liikkumispalveluita.

– Whimiä en hankkinut, koska siihen ei ole mitään taloudellista perustetta ja tarjonnassa on isoja puutteita. Saman saa itse hoitamalla, hän sanoo.

Paavilainen asuu hyvin saavutettavissa olevalla alueella Taka-Töölössä, mutta silti kokeilu kertoi hänelle, ettei pelkkiin julkisiin kulkuvälineisiin ja yhteiskäyttöautoihin nojaaminen soveltunut hänen ja hänen perheensä tarpeisiin.

– Hyppäsin samaan aikaan yrittäjäksi, ja se ei oikein sujunut hyvistä lähtökohtaolettamuksista huolimatta, hän kertoo.

Ongelma ei suinkaan ollut julkisten ja yhteiskäyttöautojen hinta.

– Yrittäjän täytyy minimoida kaikki hukka. Siksi autottomuus kävi mahdottomaksi.

 

Yrittäjän täytyy minimoida kaikki hukka. Siksi autottomuus kävi mahdottomaksi.

Paavilaisen mukaan julkinen liikenne ei vielä toimi tarpeeksi luotettavasti ja nopeasti eikä yhteiskäyttöautojen saatavuutta voi pitää riittävän varmana. Esimerkiksi julkisilla kulkemiseen menee usein enemmän aikaa kuin kiireisellä yrittäjällä on käytettävissä.

Helsingissä vaikeuksia aiheuttaa erityisesti edelleen takkuileva poikittainen liikenne.

– Autoton elämäntapa on tulevaisuutta, muttei vielä tätä päivää, Paavilainen summaa.

Kaverit ihmettelivät autotonta miestä

Toimitusjohtaja Jukka Hakolalla kokemukset autottomana selviytymisestä ovat paljon myönteisemmät, eikä hän ole heti palaamassa yksityisautoilijaksi.

Hän päätyi luopumaan autostaan viime elokuussa laskettuaan, kuinka vähän ajokilometrejä hänellä kertyy vuosittain suhteessa auton kustannuksiin.

– Autoni oli juuri katsastettu. Pelkkä parkkihallipaikka maksoi 150 euroa kuussa, autoon olisi pitänyt hankkia uudet renkaat, ja dieselverokin olisi pitänyt maksaa. Kustannuksia olisi tullut vuoden sisään 1 500–2 000 euroa, Hakola luettelee.

Yli 30 vuotta auton omistanutta Hakolaa muutos kuitenkin pelotti.

– Kaveritkin ihmettelivät, kuinka pärjään ilman autoa.

Auton myyminen on kuitenkin osoittautunut varsin toimivaksi ratkaisuksi. Hakolan mukaan autoton elämäntapa on säästänyt häneltä huomattavia summia, jopa yli 300 euroa kuussa.

Kulkumuotojen yhdistely korvaa auton

Hakola on ammattijohtaja ja yrittäjä, joka muun muassa auttaa muita yrityksiä erilaisissa muutos- ja kehitysprojekteissa. Liikkumista hänellä kertyy paljon jo työssä, mutta tätä nykyä enimmäkseen Helsingin keskustan alueella, missä hän myös asuu.

– Elämäntilanteenikin on nyt sellainen, ettei minun tarvitse esimerkiksi kuskata lapsia harrastuksiin, hän kertoo.

Valtaosin Hakola on voinut kulkea matkansa yhdistelemällä kävelemistä ja julkisia. Kävelyn tuoma liikunta on ollut hänelle tervetullut lisä arkeen, ja junamatkoja hän hyödyntää työskentelemällä. Kiiretilanteissa hän on ottanut alleen kännykällä varattavan yhteiskäyttöauton, jonka hinta määräytyy ajominuuttien perusteella.

Whimiä Hakola ei ole käyttänyt, mutta hän uskoo, että maailma menee kohti sen kaltaisia palveluita ja autojen yhteiskäyttöä.

– Se olisi kyllä erittäin houkutteleva palvelu, jos julkisilla liikkuisi päivittäin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Wärtsilä ei toimita Krimille laivamoottoreita – päätös ihmetyttää Venäjällä: ”Miten voi kieltäytyä rahasta?”

    2. 2

      1,5 vuoden koulutus ja mediaanipalkka 6116 e/kk – lennonjohtajan koulutukseen taas haku päällä

    3. 3

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    4. 4

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    5. 5

      Helsingistä tuli maailman vilkkain matkustajasatama – ”Onhan se aika hauska juttu”

    6. 6

      Saab perustaa teknologiakeskuksen Tampereelle – kehittää hävittäjien järjestelmiä

    7. 7

      Matkapakettilaki muuttuu: 8 vinkkiä kesäreissua varaaville – korvausta voi saada lomanautinnon menettämisestä

    8. 8

      Helsingin pörssiin uusi tulokas: Admicom listautumassa First North -markkinapaikalle

    9. 9

      Skanska tekee noin 110 miljoonan euron alaskirjaukset ja karsii toimintojaan

    10. 10

      Kommentti: Öljyn kallistuminen iskee tankkaajan lompakkoon ja jarruttaa Suomen taloutta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    2. 2

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    3. 3

      Joillekin OP:n tileille ilmestyi rahaa tyhjästä

    4. 4

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    5. 5

      Sipilä puolusti aktiivimallia ja vertasi yrittäjiä lampaisiin – Toimitusjohtajan tilitys: ”Ei ole työtä, jota joku vain tulee tekemään ja lähtee pois”

    6. 6

      HS: Työtaistelu uhkaa pysäyttää viisi vientisatamaa

    7. 7

      Orpo: Työvoima­viranomaisille myönnetään lisää resursseja jo alkuvuodesta

    8. 8

      Mitä pahaa on työttömien patistelussa? ”Idea on hyvä, mutta keinot väärät”

    9. 9

      Rakennuslehti: Hallitus perui Ara-asuntojen tulorajojen tarkistukset – ”Kaikkien kannustinloukkujen äiti”

    10. 10

      Kommentti: Öljyn kallistuminen iskee tankkaajan lompakkoon ja jarruttaa Suomen taloutta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Oletko sinä ammatissa, jonka eläkeikä yhtäkkiä nousi? Katso lista

    2. 2

      Suomalaiset ovat kiintyneet pahvisiin koodiläpysköihinsä – 20 vuotta, eikä edes Nordea uskalla vielä luopua

    3. 3

      Ismo, 50, vaihtoi toimistotyöt Lapin erämaihin – traaginen turma keväthangilla jätti haavan sieluun

    4. 4

      Nyt pääministeri Sipilä kommentoi kuohuntaa aiheuttanutta aktiivimallia: ”Työttömän näkökulmaa tässä on haettu”

    5. 5

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    6. 6

      Kelan tutkijan kirjoitus hämmentää: Rankaiseeko aktiivimalli työtöntä aktiivisuudesta? Tästä on kyse

    7. 7

      Kokkeja ei saa enää vähimmäispalkalla töihin – näin paljon ammattikunta tienaa

    8. 8

      Työttömiä on jäänyt pois vapaapalokuntien toiminnasta – liiton mukaan syynä aktiivimalli

    9. 9

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    10. 10

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    11. Näytä lisää