Kaksi toimitusjohtajaa luopui autostaan vuodeksi: Jukka säästi yli 300 e/kk – Jyrkille kävi mahdottomaksi

Julkaistu:

Älykkäät liikennepalvelut pyrkivät korvaamaan yksityisautoilua. ”Autoton elämäntapa on tulevaisuutta, muttei vielä tätä päivää”, arvioi kuitenkin helsinkiläinen toimitusjohtaja, joka luopui menopelistään vuodeksi.
Älykkään liikenteen palvelut yrittävät tehdä läpimurtoa Suomen suurissa kaupungeissa. Ja niin kuin vähitellen kaikki muukin, liikkuminenkin hoidetaan yhä useammin älypuhelinsovellusten avulla.

Vaikkapa Helsingissä toimiva Whim-palvelu älypuhelinapplikaatioineen on esimerkki siitä, mitä älykäs liikenne ja liikenne palveluna tarkoittavat.

Kun palvelusta maksaa ensin kuukausittaisen 49 euron könttäsumman, julkisilla saa matkustaa rajattomasti ja alle viiden kilometrin taksimatkoista tarvitsee maksaa korkeintaan kymmenen euroa. Kuukausimaksun maksanut saa myös vuokra-auton tarjoushintaan.

Kalliimman, 499 euron paketin ostaja saa ajaa taksilla ja vuokra-autollakin maksutta. Yhteiskäyttöautot ja kaupunkipyörät ovat tulossa palvelun piiriin tänä vuonna.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Oulussa, Tampereella ja Turussa puolestaan toimii Kyyti-kimppataksipalvelu, joka yhdistelee eri asiakkaiden matkoja ja säästää siten kustannuksissa. Palvelu on pilotoinut myös Helsingissä, ja siihenkin ollaan kytkemässä julkisen liikenteen palvelut.

Whimin ja Kyydin kaltaisten palveluiden yhtenä kantavana ideana on, ettei tavallisten ihmisten tarvitsisi esimerkiksi omistaa autoa ja maksaa sen kustannuksia, vaan sen sijaan jokainen voisi maksaa liikkumisesta palveluna. Sekä Whim että Kyyti ovat jo astuneet kansainvälisille markkinoille.

Edellytyksenä palveluilla selviämiselle on, että yksityisautolle vaihtoehtoiset kulkumuodot toimivat tarpeeksi sujuvasti.

Onnistuuko yksityisautoilun vaihtaminen kyytipalveluihin siis todella, jos vaikkapa työn vuoksi joutuu liikkumaan paljon?

”Tarjonnassa on isoja puutteita”

Helsinkiläinen toimitusjohtaja ja yrittäjä Jyrki Paavilainen testasi perheensä kanssa autotonta elämäntapaa vuoden ajan marraskuusta 2016 marraskuuhun 2017. Kokeilun aikana Paavilainen kulki jalan, julkisilla sekä yhteiskäyttöautoilla ja kokeili erilaisia liikkumispalveluita.

– Whimiä en hankkinut, koska siihen ei ole mitään taloudellista perustetta ja tarjonnassa on isoja puutteita. Saman saa itse hoitamalla, hän sanoo.

Paavilainen asuu hyvin saavutettavissa olevalla alueella Taka-Töölössä, mutta silti kokeilu kertoi hänelle, ettei pelkkiin julkisiin kulkuvälineisiin ja yhteiskäyttöautoihin nojaaminen soveltunut hänen ja hänen perheensä tarpeisiin.

– Hyppäsin samaan aikaan yrittäjäksi, ja se ei oikein sujunut hyvistä lähtökohtaolettamuksista huolimatta, hän kertoo.

Ongelma ei suinkaan ollut julkisten ja yhteiskäyttöautojen hinta.

– Yrittäjän täytyy minimoida kaikki hukka. Siksi autottomuus kävi mahdottomaksi.

 

Yrittäjän täytyy minimoida kaikki hukka. Siksi autottomuus kävi mahdottomaksi.

Paavilaisen mukaan julkinen liikenne ei vielä toimi tarpeeksi luotettavasti ja nopeasti eikä yhteiskäyttöautojen saatavuutta voi pitää riittävän varmana. Esimerkiksi julkisilla kulkemiseen menee usein enemmän aikaa kuin kiireisellä yrittäjällä on käytettävissä.

Helsingissä vaikeuksia aiheuttaa erityisesti edelleen takkuileva poikittainen liikenne.

– Autoton elämäntapa on tulevaisuutta, muttei vielä tätä päivää, Paavilainen summaa.

Kaverit ihmettelivät autotonta miestä

Toimitusjohtaja Jukka Hakolalla kokemukset autottomana selviytymisestä ovat paljon myönteisemmät, eikä hän ole heti palaamassa yksityisautoilijaksi.

Hän päätyi luopumaan autostaan viime elokuussa laskettuaan, kuinka vähän ajokilometrejä hänellä kertyy vuosittain suhteessa auton kustannuksiin.

– Autoni oli juuri katsastettu. Pelkkä parkkihallipaikka maksoi 150 euroa kuussa, autoon olisi pitänyt hankkia uudet renkaat, ja dieselverokin olisi pitänyt maksaa. Kustannuksia olisi tullut vuoden sisään 1 500–2 000 euroa, Hakola luettelee.

Yli 30 vuotta auton omistanutta Hakolaa muutos kuitenkin pelotti.

– Kaveritkin ihmettelivät, kuinka pärjään ilman autoa.

Auton myyminen on kuitenkin osoittautunut varsin toimivaksi ratkaisuksi. Hakolan mukaan autoton elämäntapa on säästänyt häneltä huomattavia summia, jopa yli 300 euroa kuussa.

Kulkumuotojen yhdistely korvaa auton

Hakola on ammattijohtaja ja yrittäjä, joka muun muassa auttaa muita yrityksiä erilaisissa muutos- ja kehitysprojekteissa. Liikkumista hänellä kertyy paljon jo työssä, mutta tätä nykyä enimmäkseen Helsingin keskustan alueella, missä hän myös asuu.

– Elämäntilanteenikin on nyt sellainen, ettei minun tarvitse esimerkiksi kuskata lapsia harrastuksiin, hän kertoo.

Valtaosin Hakola on voinut kulkea matkansa yhdistelemällä kävelemistä ja julkisia. Kävelyn tuoma liikunta on ollut hänelle tervetullut lisä arkeen, ja junamatkoja hän hyödyntää työskentelemällä. Kiiretilanteissa hän on ottanut alleen kännykällä varattavan yhteiskäyttöauton, jonka hinta määräytyy ajominuuttien perusteella.

Whimiä Hakola ei ole käyttänyt, mutta hän uskoo, että maailma menee kohti sen kaltaisia palveluita ja autojen yhteiskäyttöä.

– Se olisi kyllä erittäin houkutteleva palvelu, jos julkisilla liikkuisi päivittäin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Viisi vuotta kyläkauppiaina riitti Turusille: ”Viime talvessa oli tarpeeksi kestämistä”

    2. 2

      Varustelekan perustaja: ”Yrittäjille kelpaa vain työntekijä, jolla on yliluonnollinen kyky suoriutua vaikeista tehtävistä”

    3. 3

      EU-komissio vaatii selvitystä Danske Bankin rahanpesusotkusta

    4. 4

      Lopettavan Ajattaren toimitusjohtaja: ”Olen itkenyt yhden Atlantin verran”

    5. 5

      HS: Risto Siilasmaa avautuu Jorma Ollilan raivokohtauksista: ”Elop kyyneleet silmissä, pelon ilmapiiri edesauttoi Nokian tuhoa...”

    6. 6

      Sipilä irtisanomissuojan heikennyksestä: ”Tiedän kipukohdat ja arviot, miten sitä pitäisi muuttaa”

    7. 7

      Siilasmaa kertoi Jorma Ollilan raivokohtauksista HS:lle – jatkaa keskustelua Twitterissä: ”Siihen syyllistymme me kaikki vuorollamme”

    8. 8

      Kommentti: Superkuusikko kiskoo vielä osakkeita ennätykseen, korkokäyrästä näkyy vakava varoitus

    9. 9

      PAMin Selin Ylellä: Kompromissi yrityksen koosta ei kelpaa irtisanomissuoja-asiassa

    10. 10

      ”Olen nähnyt näitä laiskoja turjakkeita” – 4 yrittäjää perustelee, miksi irtisanomista pitäisi helpottaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Viisi vuotta kyläkauppiaina riitti Turusille: ”Viime talvessa oli tarpeeksi kestämistä”

    2. 2

      Varustelekan perustaja: ”Yrittäjille kelpaa vain työntekijä, jolla on yliluonnollinen kyky suoriutua vaikeista tehtävistä”

    3. 3

      HS: Risto Siilasmaa avautuu Jorma Ollilan raivokohtauksista: ”Elop kyyneleet silmissä, pelon ilmapiiri edesauttoi Nokian tuhoa...”

    4. 4

      Kommentti: Superkuusikko kiskoo vielä osakkeita ennätykseen, korkokäyrästä näkyy vakava varoitus

    5. 5

      Lopettavan Ajattaren toimitusjohtaja: ”Olen itkenyt yhden Atlantin verran”

    6. 6

      Sipilä irtisanomissuojan heikennyksestä: ”Tiedän kipukohdat ja arviot, miten sitä pitäisi muuttaa”

    7. 7

      Siilasmaa kertoi Jorma Ollilan raivokohtauksista HS:lle – jatkaa keskustelua Twitterissä: ”Siihen syyllistymme me kaikki vuorollamme”

    8. 8

      Näistä osaajista on kova pula ja keskitienestit noin 4 000 e/kk – ”Työpaikoissa, jotka eivät täyty, on jotain erikoista”

    9. 9

      PAMin Selin Ylellä: Kompromissi yrityksen koosta ei kelpaa irtisanomissuoja-asiassa

    10. 10

      Venäjän öljyntuottajilla menee nyt paremmin kuin koskaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Järjestyksenvalvoja Jaakko kertoo humalaisen naisen rivosta tempusta ravintolassa – ”Tuumasin, että ei tämä kuule niin toimi”

    2. 2

      Näillä aloilla on nyt huutava pula työntekijöistä – katso missä sinulle on töitä

    3. 3

      Kerrostaloasukkaat saivat karun kirjeen: tontin vuokra nousee yli 800 % – ”Sitä ei ollut todeksi uskoa”

    4. 4

      Massiivinen kauppakeskus Redi avautuu torstaina – Kuvat: tältä sisällä näyttää vuorokausi ennen avajaisia

    5. 5

      10 000 euroa vuodessa säästänyt Julia kertoo, miten hän käyttää rahaa ja mikä häntä nolottaa

    6. 6

      Viisi vuotta kyläkauppiaina riitti Turusille: ”Viime talvessa oli tarpeeksi kestämistä”

    7. 7

      Varustelekan perustaja: ”Yrittäjille kelpaa vain työntekijä, jolla on yliluonnollinen kyky suoriutua vaikeista tehtävistä”

    8. 8

      Näistä osaajista on kova pula ja keskitienestit noin 4 000 e/kk – ”Työpaikoissa, jotka eivät täyty, on jotain erikoista”

    9. 9

      Lopettavan Ajattaren toimitusjohtaja: ”Olen itkenyt yhden Atlantin verran”

    10. 10

      Video: Tälläinen ryysis oli Kalasatamassa kello 9, kun iso kauppakeskus Redi avasi ovensa

    11. Näytä lisää