Suomalaiset ovat kiintyneet pahvisiin koodiläpysköihinsä – 20 vuotta, eikä edes Nordea uskalla vielä luopua

Lompakon ja pankin saa kännykkään, mutta yllättävän moni tykkää edelleen vanhanaikaisista pahvisista tunnuslukukorteista.

10.1.2018 7:06

Moni on uskonut, että verkkopankkien tunnuslukulistojen aika alkaa olla ohi, mutta käyttö istuu sitkeässä.

– Kyllä niillä pahvisilla läpysköilläkin on kannattajansa, vaikka ovatkin vanhanaikaisia. Varsinkin iäkkäämmille asiakkaille ne ovat mieluinen vaihtoehto, OP:n asiakkuuksista vastaava johtaja Merja Auvinen sanoo.

– Kun on paljon ihmisiä, jotka eivät käytä älypuhelinta, niin ei siirtyminen mobiiliin ihan ongelmatonta ole.

Elektroninen kirjautuminen otettiin käyttöön suomalaispankeista ensimmäisenä Nordeassa noin kaksi vuotta sitten. Muutoksen taustalla on Euroopan unionin valmisteilla oleva lakimuutos, jolla halutaan yhtenäistää vahva sähköinen tunnistautuminen ja estää paperilla olevien tunnuslukujen väärinkäytösten mahdollisuus.

Nordean oli tarkoitus luopua vuoden 2017 lopussa tunnuslukukorteista. Loppuvuonna pankki kuitenkin pidensi siirtymää ja kertoo nyt, että korteista luovutaan vuoden 2018 aikana.

– Tarkempaa päivämäärää emme ole vielä päättäneet, Nordean liiketoimintajohtaja Riikka Laine-Tolonen sanoo.

Muut pankit ovat liikkeellä vielä varovaisemmin.

Esimerkiksi S-Pankki ei ole tehnyt päätöstä, vaikka se uskoo, että pahviset tunnuslukutaulukot poistuvat jossain vaiheessa. Pankki aikoo jatkossakin tarjota vaihtoehtoisen tunnistautumistavan, jos sähköistä tunnistautumista ei halua.

Danske Bank aloitti Norjasta

Nordeassa älypuhelimeen ladattavaa tunnuslukusovellusta käyttää 700 000 asiakasta. Tunnuslukulaite, jota on alettu tarjota vasta hiljattain, on yli 100 000 asiakkaalla. Ensi vuoden alkupuolesta tulee näkövammaisille suunnattu puhuva laite.

Nordean mukaan moni asiakas käyttää korttia, laitetta ja kännykkäsovellusta rinnakkain. Aktiivisten kortinkäyttäjien tarkkaa määrää ei pankki kerro, mutta jos Nordeassa on asiakkaita 1,4 miljoonaa verkkopankin käyttäjää, vasta reilut puolet verkkopankkiasiakkaista on ottanut uudet tunnistautumisteknologiat käyttöön.

Kortin aktiivisia käyttäjiä on näin ollen vähintään 600 000, käytännössä paljon enemmän, koska kortti voi olla ensisijainen kirjautumismuoto, vaikka sovellus olisikin kännykässä.

S-Pankissa ei ole erillistä sovellusta tunnistamiseen, vaan se on osa pankin S-mobiilia ja mobiilipankkia.

– S-Pankin asiakkailla on noin 1,8 miljoonaa verkkopankkitunnusta. Viime vuoden huhtikuussa julkaistua S-mobiili-sovelluksen tunnistamista käyttää nyt alle satatuhatta asiakasta, Carl-Edvard Holmberg S-Pankin digitaalinen kehitys ja kanavat -yksikön johtaja kertoo.

OP-ryhmässä on 1,8 henkilöasiakasta, joista runsas miljoona mobiilikäyttäjää.

– Mobiiliavain on otettu käyttöön, ja se etenee vaiheittain niin, että kevääseen mennessä se on käytössä kaikilla mobiilikäyttäjillä. Avainlukulistat säilyvät rinnalla toistaiseksi, OP:n asiakkuuksista vastaava johtaja Merja Auvinen kertoo.

Danske Bank tulee perässä. Pankki on tarjonnut norjalaisasiakkaille kännykkäsovellusta yli vuoden. Sovelluksen Suomi-version kehitystyö on vielä kesken. Suomeen sovellus tulee joskus tämän vuoden aikana. Tunnuslukukorttien käyttö jatkuu ensi vuoden puolellakin.

Danske Bank halusi tuoda uuden tunnuslukusovelluksensa Suomeen vasta täysin valmiina. Tunnuslukukortit ovat edelleen käytössä.

Kännykästä riippuvuus voi huolettaa

Mobiilipankkien käyttö yleistyy, mutta hidastavia tekijöitä on useita. Tunnuslukukortteja on käytetty jo yli 20 vuotta.

– Ihmiset ovat tottuneita niihin, Danske Bankin kehityspäällikkö Marko Huhdanpää sanoo.

– Suomalaiset olivat myös aiemmin Nokia-kansaa, sovellukset olivat valmiina asennettuina. Kun suomalaiset eivät olleet tottuneet niiden lataamiseen, se näkyi Windows-alustan mobiilisovellusten suosiossa. Tilanne on jo toinen kuin kaksi tai kolme vuotta sitten.

Danske Bank halusi ottaa tunnuslukusovelluksen käyttöön ensin yhdessä maassa, ja tuoda sen sitten valmiina Suomeen. Huhdanpään mukaan ensimmäisessä versiossa sovelluksen antama tunnuskoodi piti erikseen syöttää. Enää erillisiä tunnuslukuja ei tarvita.

Asiakkaat vieroksuvat herkästi pankkisovellusta, jos käyttö tuntuu alussa yhtään hankalalta.

Kaikista pankeista kerrotaan, että jokin vaihtoehtoinen tunnistautumisen tapa on tulossa korttien ja sovelluksen rinnalle.

OP:n Auvisen mukaan moni asiakas saattaa pelätä tilannetta, että tunnukset ovat kännykässä, joka voi hajota tai kadota.

– Varmaan joka tapauksessa on hyvä, että on muitakin vaihtoehtoja. Nykyihmisen elämä on hyvin monessakin asiassa puhelimen varassa. Jotain backupia (varajärjestelmää) on hyvä olla. Toistaiseksi meillä ei ole mitään etuottoista suunnitelmaa luopua korteista, kun EU-sääntelykään ei ole vielä vahvistunut.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?