Happy hour -mainonta vapautui rytinällä – nyt rummutetaan jopa alle euron tuoppeja

Julkaistu:

”Meillä ei ole tarvetta alkaa polkea oluen hintoja”, sanoo ravintolayhtiö Restamaxin toimitusjohtaja Juha Helminen.
Polkuhintaisia oluttuoppeja markkinoivat ilmoitukset ovat tehneet paluun suomalaisten arkeen.

Ravintoloiden on ollut vuoden alusta saakka sallittua mainostaa happy hour -tarjouksiaan esimerkiksi ikkunoissaan, ovissaan, verkkosivuillaan ja lehdissä.

Kymmenen viime vuoden aikana lyhytaikaisista tarjouksista ilmoitteleminen on ollut sallittua vain ravintoloiden sisällä, elleivät hinnat ole olleet voimassa vähintään kahta kuukautta yhtäjaksoisesti aina ravintolan ollessa auki.

Happy hour -markkinointikiellon poisto koskee vain mietoja eli alle 21-prosenttisia alkoholijuomia, kuten oluita tai kuohuviinejä. Halvempien hintojen aikahaarukat voivat koskea myös väkeviä alkoholeja, mutta niitä ei saa mainostaa ravintolan ulkopuolella edelleenkään.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Jotkut ravintolat ovat jo ryhtyneet ottamaan kaiken irti lainsäädännön muuttumisesta. Muun muassa helsinkiläinen yökerho aloitti happy hour -tarjoustensa rummuttamisen sosiaalisessa mediassa heti vuodenvaihteen jälkeen. Se myy oluttuoppeja alle euron tarjoushinnalla. Asiasta kertoi aiemmin Kauppalehti.

Esimerkiksi Jyväskylässä puolestaan ensimmäinen baari ryhtyi mainostamaan happy houriaan 1. tammikuuta puolenyön jälkeen, kertoo sanomalehti Keskisuomalainen.


Muutos lyhentää ravintoloiden takamatkaa

Mitä ravintolayritykset hyötyvät markkinointirajoituksen poistumisesta?

– Anniskelu on vähentynyt jo 20 vuotta ja jatkaa edelleen vähenemistään. Hintaero kauppaan, puhumattakaan Baltian alkoholiin, on niin kova. Tällä yritykset voivat esimerkiksi hiljaisina aikoina houkutella asiakkaita tulemaan ottamaan lasillisen ja ehkä syömäänkin samalla, sanoo toimitusjohtaja Timo Lappi matkailu- ja ravintolapalvelualan etujärjestöstä Marasta.

Lapin mukaan esimerkiksi maanantai- ja tiistai-illat ovat ravintoloissa usein hyvin hiljaisia. Viime vuosina on huomattu sekin, että asiakkaat ovat tulleet yökerhoihin yhä myöhemmin ja myöhemmin.

– Happy hour -tarjouksilla heitä voidaan houkutella paikalle jo aikaisemmin illalla, Lappi kertoo.

Värikkäitä viestejä odotettavissa

Esimerkiksi ravintolayhtiö Restamax aikoo hyödyntää uuden lainsäädännön tuomat edut ympäri maata sijaitsevissa ravintoloissaan. Yhtiön toimitusjohtajan Juha Helmisen mukaan 132 ravintolaa, pubia ja yökerhoa Suomessa kattava yhtiö ei silti aio alkaa ratsastaa polkuhintaisilla happy hour -tarjouksilla, vaan se pitäytyy maltissa.

– Ennen kaikkea meille on tärkeää, että pystymme markkinoimaan ja tarjoamaan asiakkaille hyviä elämyksiä ja kokemuksia. Joissakin paikoissa käytämme tapauskohtaisesti happy houria tai after workia, mutta se ei ole meillä päällimmäinen kulma vaan täydentävä tekijä, Helminen sanoo.

– Lähtökohta on, että syy tulla ravintolaan on jokin muu kuin happy hour.

Helmisen mukaan tarjousten näkyvä markkinointi sopii hyvin vaikkapa alkuillan seurusteluravintoloille, joihin ulkopuolelle näkyvät mainokset voivat saada ihmiset poikkeamaan. Hän uskoo, että lainsäädännön muutos tuo mukanaan värikästä markkinointia laajalla skaalalla, vaikka kaikki eivät siihen lähdekään.

Alle euron tuopin Helminen arvioi olevan joillekin ravintoloille herätetuote, jonka avulla saadaan asiakkaat sisään ravintoloihin, jotta heille voitaisiin myydä muutakin.

– Meillä ei ole tarvetta alkaa polkea oluen hintatasoja, vaikka meilläkin saatetaan käyttää jotain vastaavaa joissakin tapauksissa taktisesti ja paikkakuntakohtaisesti.

Monet ravintolat odottavat vielä sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston eli Valviran uutta lainsäädäntöä koskevaa ohjeistusta, jonka on määrä valmistua maaliskuuhun mennessä.

Onko sinulla muistoja takavuosien happy hour -tarjouksista? Jaa muistosi kommenttiosiossa jutun lopussa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Irtisanottu työntekijä sai 40 000 euron korvaukset – liitto: ”Henkilökemiat menivät ristiin”

    2. 2

      Suomalaisbroileri kuohuttaa Ruotsissa: ”Kuin isku kasvoille”

    3. 3

      Korkmanilta suorat sanat irtisanomiskiistasta HS:ssä: ”Jupakka jää historiaan esimerkkinä jääräpäisyydestä ja kollektiivisesta tyhmyydestä”

    4. 4

      Selvitys: Työkaverin palkka pitäisi saada tietää

    5. 5

      Audi maksaa 800 miljoonan euron sakot päästöhuijauksesta

    6. 6

      Posti aloittaa yt-neuvottelut – vähennystarve enintään 72

    7. 7

      Nyt on Taksi Helsingin vuoro panna hinnat uusiksi – ”On tapahtunut merkittävä muutos”

    8. 8

      Pikavippien suitsiminen etenee: tulossa 30 prosentin korkokatto ja ankarat sanktiot rikkojille

    9. 9

      Volvo varoitti komponenttiviasta – kustannukset merkittävät, osake luisuu

    10. 10

      Mihin karahti kokeilu 6 euron tuntipalkasta? ”Luottamusmiehet ottivat kokeilun erittäin surkeasti vastaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaisbroileri kuohuttaa Ruotsissa: ”Kuin isku kasvoille”

    2. 2

      Korkmanilta suorat sanat irtisanomiskiistasta HS:ssä: ”Jupakka jää historiaan esimerkkinä jääräpäisyydestä ja kollektiivisesta tyhmyydestä”

    3. 3

      Irtisanottu työntekijä sai 40 000 euron korvaukset – liitto: ”Henkilökemiat menivät ristiin”

    4. 4

      Nyt on Taksi Helsingin vuoro panna hinnat uusiksi – ”On tapahtunut merkittävä muutos”

    5. 5

      Selvitys: Työkaverin palkka pitäisi saada tietää

    6. 6

      Posti aloittaa yt-neuvottelut – vähennystarve enintään 72

    7. 7

      Hoitokotien hinnat hämmästyttävät: ”Raha kelpaa, mutta asukkaita kohdellaan kuin roskaa”

    8. 8

      Volvo varoitti komponenttiviasta – kustannukset merkittävät, osake luisuu

    9. 9

      Mihin karahti kokeilu 6 euron tuntipalkasta? ”Luottamusmiehet ottivat kokeilun erittäin surkeasti vastaan”

    10. 10

      Stockmann luopuu viimeisestäkin jalansijastaan Venäjällä – myy Nevsky Centre -kauppakeskuksensa Pietarissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haiseva yllätys paljastui talon kivijalasta – myyjälle napsahti noin 90 000 euron lasku

    2. 2

      Asiantuntijat antoivat suomalaisille konkreettiset neuvot jemmarahasta pankkitilillä – keskustelu kävi kuumana: ”Ihan mitätön summa varsinkin perheelliselle”

    3. 3

      HS: Taloyhtiö meni konkurssiin Helsingissä – taustalla pariskuntien riita

    4. 4

      Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa yli 5 000 e/kk – ”Juuri kenelläkään ei ole varaa maksaa tuloistaan”

    5. 5

      Suomalaisbroileri kuohuttaa Ruotsissa: ”Kuin isku kasvoille”

    6. 6

      Kommentti: Hallitus voi kärsiä potkulaissa rökäletappion – kosto uhkaa ay-pomoja

    7. 7

      Scandicin johtaja lataa kovia sanoja varaussivustojen vallasta: ”He voivat halutessaan ilmoittaa, että hotelli on täynnä”

    8. 8

      Riita 5 700 eurosta vei osakkaat oikeuteen ja taloyhtiön konkurssiin – ”Jos olet ostamassa paritaloa, älä ihmeessä osta sitä ennen kuin...”

    9. 9

      Hoitokotien hinnat hämmästyttävät: ”Raha kelpaa, mutta asukkaita kohdellaan kuin roskaa”

    10. 10

      Korkmanilta suorat sanat irtisanomiskiistasta HS:ssä: ”Jupakka jää historiaan esimerkkinä jääräpäisyydestä ja kollektiivisesta tyhmyydestä”

    11. Näytä lisää