Happy hour -mainonta vapautui rytinällä – nyt rummutetaan jopa alle euron tuoppeja - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Happy hour -mainonta vapautui rytinällä – nyt rummutetaan jopa alle euron tuoppeja

Julkaistu: 5.1.2018 16:43

”Meillä ei ole tarvetta alkaa polkea oluen hintoja”, sanoo ravintolayhtiö Restamaxin toimitusjohtaja Juha Helminen.

Polkuhintaisia oluttuoppeja markkinoivat ilmoitukset ovat tehneet paluun suomalaisten arkeen.

Ravintoloiden on ollut vuoden alusta saakka sallittua mainostaa happy hour -tarjouksiaan esimerkiksi ikkunoissaan, ovissaan, verkkosivuillaan ja lehdissä.

Kymmenen viime vuoden aikana lyhytaikaisista tarjouksista ilmoitteleminen on ollut sallittua vain ravintoloiden sisällä, elleivät hinnat ole olleet voimassa vähintään kahta kuukautta yhtäjaksoisesti aina ravintolan ollessa auki.

Happy hour -markkinointikiellon poisto koskee vain mietoja eli alle 21-prosenttisia alkoholijuomia, kuten oluita tai kuohuviinejä. Halvempien hintojen aikahaarukat voivat koskea myös väkeviä alkoholeja, mutta niitä ei saa mainostaa ravintolan ulkopuolella edelleenkään.

Jotkut ravintolat ovat jo ryhtyneet ottamaan kaiken irti lainsäädännön muuttumisesta. Muun muassa helsinkiläinen yökerho aloitti happy hour -tarjoustensa rummuttamisen sosiaalisessa mediassa heti vuodenvaihteen jälkeen. Se myy oluttuoppeja alle euron tarjoushinnalla. Asiasta kertoi aiemmin Kauppalehti.

Esimerkiksi Jyväskylässä puolestaan ensimmäinen baari ryhtyi mainostamaan happy houriaan 1. tammikuuta puolenyön jälkeen, kertoo sanomalehti Keskisuomalainen.

Muutos lyhentää ravintoloiden takamatkaa

Mitä ravintolayritykset hyötyvät markkinointirajoituksen poistumisesta?

– Anniskelu on vähentynyt jo 20 vuotta ja jatkaa edelleen vähenemistään. Hintaero kauppaan, puhumattakaan Baltian alkoholiin, on niin kova. Tällä yritykset voivat esimerkiksi hiljaisina aikoina houkutella asiakkaita tulemaan ottamaan lasillisen ja ehkä syömäänkin samalla, sanoo toimitusjohtaja Timo Lappi matkailu- ja ravintolapalvelualan etujärjestöstä Marasta.

Lapin mukaan esimerkiksi maanantai- ja tiistai-illat ovat ravintoloissa usein hyvin hiljaisia. Viime vuosina on huomattu sekin, että asiakkaat ovat tulleet yökerhoihin yhä myöhemmin ja myöhemmin.

– Happy hour -tarjouksilla heitä voidaan houkutella paikalle jo aikaisemmin illalla, Lappi kertoo.

Värikkäitä viestejä odotettavissa

Esimerkiksi ravintolayhtiö Restamax aikoo hyödyntää uuden lainsäädännön tuomat edut ympäri maata sijaitsevissa ravintoloissaan. Yhtiön toimitusjohtajan Juha Helmisen mukaan 132 ravintolaa, pubia ja yökerhoa Suomessa kattava yhtiö ei silti aio alkaa ratsastaa polkuhintaisilla happy hour -tarjouksilla, vaan se pitäytyy maltissa.

– Ennen kaikkea meille on tärkeää, että pystymme markkinoimaan ja tarjoamaan asiakkaille hyviä elämyksiä ja kokemuksia. Joissakin paikoissa käytämme tapauskohtaisesti happy houria tai after workia, mutta se ei ole meillä päällimmäinen kulma vaan täydentävä tekijä, Helminen sanoo.

– Lähtökohta on, että syy tulla ravintolaan on jokin muu kuin happy hour.

Helmisen mukaan tarjousten näkyvä markkinointi sopii hyvin vaikkapa alkuillan seurusteluravintoloille, joihin ulkopuolelle näkyvät mainokset voivat saada ihmiset poikkeamaan. Hän uskoo, että lainsäädännön muutos tuo mukanaan värikästä markkinointia laajalla skaalalla, vaikka kaikki eivät siihen lähdekään.

Alle euron tuopin Helminen arvioi olevan joillekin ravintoloille herätetuote, jonka avulla saadaan asiakkaat sisään ravintoloihin, jotta heille voitaisiin myydä muutakin.

– Meillä ei ole tarvetta alkaa polkea oluen hintatasoja, vaikka meilläkin saatetaan käyttää jotain vastaavaa joissakin tapauksissa taktisesti ja paikkakuntakohtaisesti.

Monet ravintolat odottavat vielä sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston eli Valviran uutta lainsäädäntöä koskevaa ohjeistusta, jonka on määrä valmistua maaliskuuhun mennessä.

Onko sinulla muistoja takavuosien happy hour -tarjouksista? Jaa muistosi kommenttiosiossa jutun lopussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?