Suomeen kaavaillaan maanalaista kaivosta: koboltin hinta nousee sähköautojen takia – suurin tuottaja tällä hetkellä Kongo - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomeen kaavaillaan maanalaista kaivosta: koboltin hinta nousee sähköautojen takia – suurin tuottaja tällä hetkellä Kongo

Sähköautoteollisuudelle koboltti on ollut ongelmallinen raaka-aine, sillä sitä tuotetaan tällä hetkellä kurjissa oloissa.

Kobolttia tarvitaan etenkin sähköautoissa.­

13.12.2017 17:57

Outokummussa käynnistynyt hanke akkukemikaalien valmistamiseksi. Sähköautojen akkujen ongelmallisimman raaka-aineen koboltin tuotanto saattaa laajentua Suomessa. Yksityinen suomalainen kaivosalan kehitysyhtiö FinnCobalt on käynnistänyt Outokummussa hankkeen koboltin ja nikkelin tuottamiseksi.

– Koboltin hinta on noussut viimeisen vuoden aikana noin nelinkertaiseksi. Hinnan odotetaan kohoavan entisestään johtuen ennakoidusta sähköautojen akkuteollisuuden vetämästä kysynnän kaksinkertaistumisesta, FinnCobalt kertoo tiedotteessa.

Venäjän ulkopuolisessa Euroopassa Suomi on käytännössä ainoa paikka, jossa tuotetaan kobolttia. Talvivaaran nikkelikaivoksen omistava valtionyhtiö Terrafame kertoi hiljattain selvittävänsä nikkeli- ja kobolttisulfaattien jalostamista sähköautojen akkuja varten.

Koboltti on sähköautojen akkujen valmistamisessa suurin ongelma, sillä noin 65 prosenttia maailman koboltista tuotetaan Kongon demokraattisessa tasavallassa. Olot Kongossa ovat äärimmäisen kurjat. Sotaherrojen hallitsemilla kaivoksilla käytetään ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin mukaan lapsityövoimaa.

Koboltti on myös suhteellisen harvinainen metalli.

– Akkujen suurkäyttäjät joutuvat ottamaan huomioon, mistä raaka-aineet tulevat heidän tuotteisiinsa, arvioi Geologian tutkimuslaitoksen erikoistutkija Pasi Eilu hiljattain STT:n haastattelussa.

Olosuhteet Outokummussa olisivat eittämättä huikeasti paremmat kuin Kongossa. Outokummun hanke poikkeaa myös surullisen kuuluisan Talvivaaran avolouhoksesta siten, että toiminta tapahtuisi maan alla.

Kongon kobolttikaivoksissa työolosuhteet eivät ole kaksiset.­

Kymmeniätuhansia akkuja

Outokummun kaivoksen vuotuinen tuotanto vastaisi noin 30 000–50 000 sähköauton akun koboltti- ja nikkelitarvetta.

Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna 243 täyssähköautoa ja runsaat 3 000 hybridiä. Määrä on lähes olematon 119 000 henkilöauton ensirekisteröinteihin verrattuna, mutta sähköautojen markkinaosuuden ennustetaan kasvavan nopeasti.

FinnCobalt odottaa, että myös nikkelin kysyntä ja hinta nousevat jatkossa.

STT ei tavoittanut FinnCobaltin edustajaa keskiviikkona.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?