Slushissa kilpaillaan huomiosta kaikin keinoin: 10 kuvan reportaasi astronauteista, saunamaailmasta ja foliohatuista - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Slushissa kilpaillaan huomiosta kaikin keinoin: 10 kuvan reportaasi astronauteista, saunamaailmasta ja foliohatuista

Julkaistu: 30.11.2017 17:38

Slushissa eivät tänä vuonna vain sijoittajat ja yrittäjät etsi toisiaan. Tapahtumasta haetaan myös ideoita, työntekijöitä ja näkyvyyttä.

Jääkarhuja, foliohattuja, yksinäinen astronautti.

Slushissa kaikki tavat herättää huomiota ovat sallittuja. Puhujien päät heijastuvat valtaviksi palloiksi seinälle ja tasavallan presidentti Sauli Niinistökin saapuu avaamaan tilaisuuden laservalojen keskelle kuin Luke Skywalker konsanaan.

Silti Slush ei ole silti pelkkä kahden päivän valoshow, kaukana siitä. Huomion herättämisen takana on pitkiä työpäiviä. Osa etsii rahoittajia, osa yrityksiä, joihin sijoittaa, mutta näiden lisäksi löytyy lukuisia muita syitä osallistua tapahtumaan.

Tältä Slushin päälava näyttää takarivistä katsottuna.

Dramatisoitu yrityskuva

Foliohattuihin törmää Wärtsilän näyttelyalueella. Itse asiassa Wärtsilän nimeä ei tahdo alueelta ensin lainkaan löytyä. Se on tietysti harkittua.

– Vaikka olemme omalla alalamme hyvin tunnettuja, startup-piireissä meitä ei tunneta, toteaa yrityksen digital manager Jenita Cresswell. Hän kertoo yrityksen etsivän tapahtumasta nimenomaan yhteistyökumppaneita ja uusia ideoita.

Wärtsilä haki huomiota foliohatuillaan.

Yrityksen esillepano on erikoinen, jopa suurellinen. Keskelle tilaa on pystytetty televisio, jossa pyörii tarina foliohattuisesta, kuvitteellisesta keksijä George Newsteinista, joka ei halua jakaa ideoitaan kenenkään kanssa. Television ympärille on rakennettu keksijän koti, josta löytyy tämän keksintöjä – sekä tietysti foliohattuja.

Yritys haluaa tunnelmalla viestiä juuri päinvastaista.

– Me uskomme avoimeen koodiin ja ideoiden jakamiseen, siksi olemme täällä, Cresswell toteaa.

Messutilassa ei jaeta juurikaan tietoa itse yrityksestä. Jää hieman epäselväksi, mitä tietoa tässä oikeastaan edes jaetaan. On pakko silti kokeilla foliohattua päähän. Se lämmittää.

Virtuaalimaailmaa leikkaussaliin

Kivenheiton päässä Wärtsilästä huojutaan. Heilumisen aiheuttaa virtuaalilasit. Tai lisätyn todellisuuden lasit, niin kuin niiden esittelijä, algoritmikehittäjä Juha Tampio Disior-nimisestä yrityksestä niitä nimittää. Vuoden vanha startup-yritys keskittyy käyttämään laseja lääkäreiden apuvälineenä. Lasit päässä silmien eteen hahmottuu luuranko, jolla on luumurtuma leuassa. Kuva saadaan aikaiseksi mallinnuksena. Potilaasta otetaan viipalekuvia, joka mallinnetaan matemaattisesti kolmiulotteiseksi. Mallinnusta voi tarkkailla lasien avulla eri suunnista kiertämällä sen ympäri ja ”heilumalla”. Tulevaisuudessa laseja on tarkoitus kehittää myös leikkaussaliympäristöihin. Mutta eikö tässä olisi leikkaussalissa vaarana vaikka kompastua skalpelli kädessä?

Microsoftin Mari Alho esitteli virtuaalilaseja.

– On totta, että näissä laseissa on omat riskinsä kompurointiin, hymähtää Mari Alho Microsoftilta, joka on kehitellyt itse lasit, jotka lanseeraataan Slushin aikana. Niihin voi periaattessa sisällyttää vaikka minkälaista softaa ja käyttää hyvin erilaisissa töissä.

– Hissinkorjaajat käyttävät näitä apuna huoltokohteissa, joten lasit taipuvat moneen. Nyt kun on tekniikka, kaivataankin erityisesti softaa, Alho toteaa.

Pinnalle ei voi jäädä kellumaan

Pienessä altaassa seilaa lautta. Pienoismalli automaattisesta lautasta lipuu vesillä ensimmäistä kertaa. Sitä esittelee suomalainen Reaktor.

– Lauttaan tulee mahtumaan 70 henkeä ja se kulkee sähkövoimalla, kahden solmun nopeutta. Tällainen reitit oppiva lautta sopii mainiosti vaikkapa saaristoliikenteeseen, kertoo Reaktorin markkinointipäällikkö Ville Valtonen.

Reaktor toi tapahtumaan automaattisesti toimivan lautan pienoismallin.

Hän on selvästi innoissaan, vaikka lautan pienoismallin rakennus on mennyt viime tinkaan. Reatrorille lauttojen rakentaminen ei ole arkipäivää. Yrityksen pääidea on auttaa firmoja parantamaan strategiaansa.

– Me ollaan Slush joka päivä, Valtonen toteaa.

Se tarkoittaa sitä, että uusia ideoita pitää jatkuvasti kehitellä, niin kuin vaikkapa automaattisesti ohjautuvia lauttoja.

– Emme voi tulla hitaammiksi, siksi jatkuvasti on kokeiltava jotain uutta.

Työ tekijäänsä etsii

Reaktor ei etsi Slushista sijoittajia, Valtosen mukaan yrityksen rahoitus on tällä hetkellä parempi kuin hyvä. Voittoa on tänä vuonna hänen mukaansa tehty noin 10 miljoonaa.

– Meidän akuutti ongelmamme on työvoiman löytäminen. Jos Suomi ei tee jotain maahanmuuttopolitiikalle, tilanne käy monelle kasvuyritykselle täällä kestämättömäksi.

Supermetrics luotti osastollaan pöytäjalkapallon voimaan.

Vähän samoilla linjoilla ollaan markkinointiraportoinnin työkaluja kehittävässä Supermetricsissä, jonka työntekijät ovat sonnustautuneet supersankariasuihin. Slushissa etsitään työvoimaa yhteen nopeimmin kasvavaan yritykseen.

– Tulin vuosi sitten ja taisin olla 8. työntekijä. Nyt meitä on 17, noin 8–9 maasta, Viktor Djupsjöbacka Supermetricsiltä kertoo.

Kasvihuonemaisella kujalla työnhakijat ja työnantajat saattoivat kohdata keskenään.

Slushissa eivät siis kohtaa vain sijoittajat ja yritykset, vaan myös työntekijät ja työnantajat. Heidän yhteensovittamistaan varten Slushiin on luotu kasvihuonetta muistuttava kujanne, jossa työntekijät voivat näpytellä kujaa reunustaville pikku koneille omat osaamisalueensa ja kiinnostuksen kohteensa. Kone tarjoaa Slushiin osallistuvien yritysten vapaina olevia työpaikkoja. Myös oman osallistujapassinsa voi tarroittaa kujan päästä löytyvillä tarroilla. Niistä sitten näkee, minkälainen tyyppi messualueella tepastelee. Sääli vain, että Messukeskus on niin hämärä, ettei kukaan erottaisi tarroja käveljöiden rinnuksista.

Ylikuumentumisen vaara

Samsungin näyttelyosastolla suihkuaa vesi-installaatio. Senkin tehtävä on tosin kerätä vain huomiota. Sen vieressä kävelee vaivalloisesti astronautti. Hänestä ei saa selkoa, mitä hän edes edustaa. Kypärän läpi erottaa kuitenkin hikipisarat.

Samsungin osastolla kävellyt astronautti sai hien pintaan.

Slushissa saa herkästi hien pintaa. Se on mahdollista joko rynnimällä näytteilleasettajalta toiselle, yrittämällä ymmärtää erikoisia liikeideoita tai sitten ihan perinteisesti saunomalla.

Messukeskuksen piha-alueelle on rakennettu kokonainen saunakylä paljuineen. Saunojen suosio näyttää yllättäneen jopa järjestäjät. Keskelle aluetta pystytettyyn kylmävesialtaaseen voi helposti kuvitella pulahtamaan kaikkein ylikuumentuneimmat pitchaajat ja nallepukuihin sonnutautuneet lentolehtisten jakajat.

Saunakylässä pääsi löylyistä paljuun.

Yksinkertaisuus yllättää

Slushissa on lämmintä ja hämärää. Sekin on hyvin harkittua. Vähän kuin olisi yökerhossa, vaikka tehdäänkin töitä.

Lisäksi tunnelma on äärimmäisen ystävällinen. Tuhannet pipopäiset vapaaehtoiset ohjaavat ihmisiä kärsivällisesti. Vaikka pääteema ilmastonmuutos ja terveys ovat vakavia, kaikkialla törmää hymyileviin ihmisiin. Ei tarvitse kuin tömähtää näytteilleasettajan eteen ja möläyttää, että mitä ihmettä te edustatte, heti vastataan auliisti.

Jääkarhu joutui tyytymään loskakeliin pakkasen puutteessa.

Woppyn näppäimistö on tehty bambusta.

Niin kuin vaikkapa turkkilainen Rasim Cin, jonka englantilaisyritys Woppy on todellinen startup. Vielä eivät edes oppimisympäristön ja lasten tietokoneita kehittävän yrityksen nettisivut aukea. Woppyn näyttelytilassa eivät vilku valot, ei heilu eläinhahmot eikä siellä tarjoilla mitään. Pöydältä löytyy puinen hiiri, bambusta tehty näppäimistö ja puinen web-kamera, juuri lasten käsiin sopiviksi muotoillut.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan ne kiinnittävät huomion.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?