Finnairista tehtyjen valitusten määrä räjähti: tältä vuodelta kasassa jo 587 riitaa

Julkaistu:

Yli puolet kaikista lentoyhtiöistä tehdyistä valituksista koskivat Finnairia tänä vuonna. Kuluttajaliitolla ja Finnairilla on korvauksista erilainen näkemys.
Lentojen viivästymiset ja niistä maksettavien korvauksien suuruus on ajanut lentoyhtiö Finnairin kuluttajajärjestöjen ja -viranomaisten valokeilan alle. Kuluttajatahojen mukaan lentoyhtiö on maksanut matkustajille liian alhaisia korvauksia lentojen myöhästyessä tai peruuntuessa, erityisesti teknisistä syistä johtuen.

Kuluttajien asiaa ajava etujärjestö Kuluttajaliitto julkaisi tänään avoimen kirjeen, jossa se kutsui Finnairin toimintaa häpeälliseksi.

– Te ette ole kaikissa tapauksissa valmiita turvaamaan matkustajien laillisia oikeuksia, vaan pyritte saamaan heidät luopumaan niistä ainakin osittain, järjestön pääsihteeri Juha Beurlingin allekirjoittamassa kirjeessä kirjoitetaan.

Finnairin mukaan yhtiö on maksanut täysimääräisiä vakiokorvauksia pienempiä korvauksia tapauksissa, joissa viivästyminen on johtunut ennakoimattomasta valmistus- tai suunnitteluvirheen luontoisesta teknisestä viasta. Niitä on tarjottu myös, kun vian luonteen selvittäminen on ollut kesken ja lentoyhtiö on uskonut sen johtuvan edellä mainituista syistä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kuluttaja-asiamiehen mukaan yhtiö on kuitenkin evännyt matkustajilta oikeuden täysimääräiseen korvaukseen tapauksissa, jotka eivät EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön mukaan kelpaa syyksi olla maksamatta vakiokorvausta.

Kuluttajaviranomaisen mukaan yhtiö on samalla velvoittanut matkustajaa luopumaan oikeudestaan täysimääräiseen korvaukseen.

– Kuluttaja-asiamies on Finnairin näkemyksen mukaan ottanut korvausasioissa muista EU-maista poikkeavan linjan, lentoyhtiön viestinnästä kerrotaan.

– Finnairin näkemyksen mukaan suunnittelu- tai valmistusvirhe voidaan osoittaa myös jälkikäteen, esimerkiksi valmistajan tai viranomaisen antamalla asiakirjalla. Vastaava linjaus on tehty useissa muissa EU-maissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lentoyhtiön mukaan se maksaa matkustajille EU-asetuksen mukaisia korvauksia lentojen viivästymisestä hakemusten perusteella.

– Kuluttajaliitto esitti 17.11. päivätyssä avoimessa kirjeessään, että lentojen myöhästymisiin liittyvissä korvauksissa olisi korvausongelmia, ja että merkittävä osa matkustajista kokisi Finnairin palvelun puutteelliseksi. Tämä ei pidä paikkaansa.

Viime vuonna Finnairista tehty 635 valitusta Kuluttaja­riita­lauta­kuntaan

Finnairin kannasta huolimatta, yhtiöstä Kuluttajariitalautakuntaan tehtyjen valituksien määrä on kasvanut selvästi viimeisen viiden vuoden aikana. Kun vielä vuonna 2012 valituksia oli tehty 111 kappaletta, oli viime vuonna lukema 635 kappaletta.

Tänä vuonna yhtiöstä on jo tehty 587 valitusta, ja hieman yli puolet kaikista lentoyhtiöistä tehdyistä valituksista koskivat Finnairia. Valituksien yleisin syy on lentojen viivästyminen.

– Tietysti osuus on niin iso, koska Finnair on täällä Suomessa yleisin lentoyhtiö ja sen Aasian lentoja käyttävät monet muutkin kuin suomalaiset, Kuluttajariitalautakunnan varapuheenjohtaja Päivi Korpiola kertoo.

Finnair ei itse kommentoinut suoraan valitusten määrän kasvua, mutta totesi vastauksena, että sen asiakastyytyväisyyttä kuvaava NPS-mittari oli kuluvan vuoden kolmannella neljänneksellä korkealla tasolla muihin lentoyhtiöihin verrattuna.

– Suomi on meille tärkeä markkina, ja meillä on kaikki intressi pitää suomalaiset asiakkaamme tyytyväisinä Finnairin asiakkaina.

Kuluttaja-asiamies ilmoitti syyskuussa vievänsä Finnairin markkinaoikeuteen lentomatkustajien oikeuksien rikkomisesta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tavalliset suomalaiset kertoivat, mihin veronpalautusrahat uppoavat – espoolaiselle Markukselle kilahtaa kunnon potti

    2. 2

      HS: Ruotsin pankkivalvoja lyttää suomalaisten lainanmaksun: ”Taloudellisesta näkökulmasta se ei ehkä ole järkevää”

    3. 3

      Brexit-äänestyksen lykkäys heijastui markkinoihin – pörssikurssit ja punta sukelsivat

    4. 4

      Oikeuden nuija kopsahti: Länsimetro ja YIT joutuvat korvaamaan toisilleen satojatuhansia

    5. 5

      Toistuuko Kiina-pakettien kaaos tänä vuonna? ”Iso kysymysmerkki, paljonko kirjelähetyksiä on Euroopan kentillä jumissa”

    6. 6

      Oletko käynyt omituisessa työhaastattelussa? Kysymyksiä lapsista, perheen perustamisesta tai puolisosta…

    7. 7

      Joulu voi iskeä pahan loven suomalaisten saldoon – huonoimmat ratkaisut saatetaan tehdä vasta pyhien jälkeen

    8. 8

      Suomalaiset tarjoushaukat antavat ohjeet: Näin säästät joululahja­ostoksilla selvää rahaa

    9. 9

      Kerrostalon asukkaat ärtyivät putoileviin biljardipalloihin ja jukeboxiin – ravintolan häätämisestä tulikin roima lasku

    10. 10

      Nuorten työttömyyden katkaisua yritetään yhä nopeammin – ”Syrjäytyminen on mittaamaton katastrofi ”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS: Ruotsin pankkivalvoja lyttää suomalaisten lainanmaksun: ”Taloudellisesta näkökulmasta se ei ehkä ole järkevää”

    2. 2

      Ruotsalainen ÅF haluaa ostaa suomalaisen Pöyryn – yli 600 miljoonan euron kauppa

    3. 3

      Tavalliset suomalaiset kertoivat, mihin veronpalautusrahat uppoavat – espoolaiselle Markukselle kilahtaa kunnon potti

    4. 4

      Kommentti: En tiedä, onko minulla varaa tulla vanhaksi

    5. 5

      Oletko käynyt omituisessa työhaastattelussa? Kysymyksiä lapsista, perheen perustamisesta tai puolisosta…

    6. 6

      Joulu voi iskeä pahan loven suomalaisten saldoon – huonoimmat ratkaisut saatetaan tehdä vasta pyhien jälkeen

    7. 7

      Nissan-johtaja sai syytteet talousrikoksista: väitetään pimittäneen 70 miljoonaa euroa

    8. 8

      Kerrostalon asukkaat ärtyivät putoileviin biljardipalloihin ja jukeboxiin – ravintolan häätämisestä tulikin roima lasku

    9. 9

      Brexit-äänestyksen lykkäys heijastui markkinoihin – pörssikurssit ja punta sukelsivat

    10. 10

      Toistuuko Kiina-pakettien kaaos tänä vuonna? ”Iso kysymysmerkki, paljonko kirjelähetyksiä on Euroopan kentillä jumissa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Alle 3 euron kulutuksesta 95 euron lasku – multialaiselta Matilta paloi käämi, kun sähkö­yhtiö muisti kirjeellä

    2. 2

      Kuntotarkastaja vaikeni omakotitalon mittavista tuhoista – pariskunta luuli selviävänsä pelkällä pintaremontilla

    3. 3

      5 vuotta Caruna-kohuja – Näin vastaavat poliitikot: ”Vuosituhannen munaus”

    4. 4

      Kerrostalon asukkaat ärtyivät putoileviin biljardipalloihin ja jukeboxiin – ravintolan häätämisestä tulikin roima lasku

    5. 5

      Legendaarinen venekeisari myy koko elämäntyönsä – sodankäynyt isä vähätteli poikaansa: ”Pitäisi tehdä kunnon töitä”

    6. 6

      Tonttivuokran korotus 11-kertaiseksi koettelee tamperelaisen kerrostalon asukkaita – ”Joudunko vastedes jättämään päivän puuroannoksen syömättä?”

    7. 7

      Tilasto: Näin paljon sähkön siirtohinta on kallistunut sinun alueellasi – jopa 183 prosentin hinnannousu

    8. 8

      HS: Ruotsin pankkivalvoja lyttää suomalaisten lainanmaksun: ”Taloudellisesta näkökulmasta se ei ehkä ole järkevää”

    9. 9

      Vesterbackan suunnitelma: Tallinnan tunnelijunaan 50 euron liput – liikenteen määrä alkaa jo 2024

    10. 10

      Trumpin hallinto aikoo lopettaa kaiken tuen uusiutuvalle energialle ja sähköautoille

    11. Näytä lisää