Raportti paljastaa purkutalkoiden syyt: betonirakenteissa liikaa ilmaa

Julkaistu:

Uudet lisäaineet toivat yllättäen ilmaa betoniin johtaen ongelmiin Turussa ja Kemijärvellä.
Erikoisbetonin päinvastaiseksi muuttunut käyttäytyminen yllätti viime vuonna rakentajat, mikä johti suuriin purkutalkoisiin. Ennen ilmaa saattoi kadota betonista kuljetuksen ja betonoinnin aikana. Säänkestävissä erikoisbetoneissa uudet lisäaineet toimivatkin päinvastoin ja toivat kuljetuksen aikana lisäilmaa betoniin.

Selvitysmies Tapani Mäkikyrö kartoitti betonirakentamisen tilannetta viime vuonna todettujen laatuongelmien takia. Hänen tiistaina julkistetun raporttinsa mukaan korkea ilmamäärä johti betonin lujuuden laskuun epäonnistuneissa rakennusprojekteissa. Laatuongelmien takia esimerkiksi Turun yliopistollisen sairaalan laajennusosan rakenteita piti purkaa ja rakentaa uudelleen ja juuri valettu rautatiesilta Kemijärvellä jouduttiin purkamaan.


Betoniteollisuus ry:n toimitusjohtaja Jussi Mattila sanoo, että lisäaineiden käyttäytyminen tuli yllätyksenä, mutta nyt teollisuudessa ymmärretään lisäaineiden toiminta. Hänen mukaansa aiempien ohjeiden mukaan ennakkokokeita ennen betonin kuljetusta työmaalle piti tehdä vain itsestään tiivistyvillä tietyillä erikoisbetoneilla. Nyt käytäntö on jo ulotettu kaikkiin säänkestäviin betoneihin.

– Työmailla on aiemmin tehty aika vähän mittauksia, mutta nyt on tehostetusti mitattu. Vaikka liikaa ilmaa sisältävää betonia pääsisi työmaalle, niin se ei (mittausten ansiosta) päätyisi ainakaan muottiin, Mattila sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Silloista ei löytynyt vakavia puutteita

Liikennevirasto lähetti jo Kemijärven ongelmien paljastuttua kirjeen, jota Mattila kutsuu ”myllykirjeeksi”. Yksikön päällikkö Minna Torkkeli Liikennevirastosta sanoo, että ala on herättelyn jälkeen ryhdistäytynyt. Hänen mukaansa laaduntarkkailun tasoa on jo nostettu, kun työmailla otetaan enemmän koekappaleita ja tehdään ilmamäärän mittauksia.

– Hyvin hoidettu mielellään automatisoitu laadunvalvonta olisi paljastanut ongelman, ja sellaiseen lähdemme selvittämään mahdollisuuksia, Torkkeli sanoo.

Liikennevirasto on tutkinut tänä vuonna lähes sata vilkasliikenteistä siltaa. Selvityksen on määrä valmistua joulukuussa. Torkkelin mukaan havaitut poikkeamat vaikuttavat vain siltojen käyttöikään.

– Niin suuria lujuuspoikkeamia tai muita ongelmia ei ole löytynyt, että ne vaikuttaisivat turvallisuuteen. Ne olisi kerrottu heti, Torkkeli sanoo.

Betonitöihin suhtauduttu vähättelevästi

Mäkikyrö kritisoi raportissaan vähättelevää suhtautumista betonin valamis- ja tiivistystyöhön. Hänen mukaansa betonitöihin on toisinaan suhtauduttu työnä, jossa ei tarvita erityistä osaamista.

– Ehkä se on näyttänyt helpolta, kun muotti täyttynyt ja kaikki on näyttänyt olevan kunnossa. Se on kuitenkin ammattimiehen hommaa, jossa nopeus ei ratkaise, vaan kunnollinen suoritus, Mäkikyrö sanoo.

 

Se on ammattimiehen hommaa, jossa nopeus ei ratkaise, vaan kunnollinen suoritus.

Betoniteollisuuden Mattila tunnistaa ongelman.

– Olen itsekin aikanaan opiskeluaikana työskennellyt betonitöissä aika osaamattomana, joten työn vaativuutta ei tunnistettu, Mattila sanoo.

Alalla on suunniteltu ”b-perehdytystä”, jossa voisi osoittaa taitonsa betonitöissä. Mattilan mukaan torstaina budjettikokouksessa perehdytys saanee rahoituksensa, jonka jälkeen se aloitetaan nopeasti.

Lujuusongelmia ympäri maata

  • Viime vuoden marraskuussa uutisoitiin, että Turun yliopistollisen sairaalan laajennusosassa havaittu betonin lujuusongelma on niin vakava ja laaja, että rakenteita pitää purkaa ja rakentaa uudelleen.
  • Betoniongelmia havaittiin myös esimerkiksi Turussa uuden asuinalueen Harppuunakorttelin pysäköintihallin työmaalla, rautatiesillassa Kemijärvellä sekä tuulivoimapuistossa Pohjanmaalla.
  • Syyskussa uutisoidussa Aalto-yliopiston tutkimuksessa havaittiin, että ongelmien keskiössä olivat sekoitusprosessi ja uudemmat betonia notkistavat lisäaineet.
  • Tutkimuksessa havaittiin, että mikäli sekoittaminen ei ole riittävän tehokasta betoniasemalla, lisäaineet eli huokostimet toimivat vain osittain ja ilman muodostuminen saattaa jatkua vielä siinä vaiheessa, kun betonia sekoitetaan uudelleen työmaalla betoniautossa.
  • Betonin lujuusongelmat ovat koskeneet lähinnä pakkasen ja suolarasituksen kestävää p-lukubetonia, joka on pääosin infrarakenteissa käytettävää erikoisbetonia.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kauppiaan tuska: Vaatteet ostetaan ulkomaisista verkkokaupoista – ”Kivijalkaliikkeitä kaatuu”

    2. 2

      Jaakko, 36, lupasi kuukauden palkan sille, joka löytää hänelle töitä

    3. 3

      Asuntokauppa hyytyi alkuvuonna – ”Vilkkaamminkin kauppa voisi käydä”

    4. 4

      Oriola saa 9 miljoonan euron korvauksen varastojärjestelmän ongelmista

    5. 5

      Ehrnroothien sijoitusyhtiö kasvatti jälleen omistustaan YIT:ssä

    6. 6

      Luksushotelli St. Georgen rakentamisesta riita – rakennusyhtiö aloittaa välimiesmenettelyn

    7. 7

      Rovion tulos ja liikevaihto putosivat, peliliiketoiminta kasvoi

    8. 8

      ”Kiinan hallituksen ei pidä aliarvioida Trumpin sitkeyttä”

    9. 9

      Vesijettien myynti ponkaisi – ”Selvästi uusi tapa aloittaa vesillä liikkuminen”

    10. 10

      Italian turmasillasta vastanneen yhtiön osake syöksylaskussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jaakko, 36, lupasi kuukauden palkan sille, joka löytää hänelle töitä

    2. 2

      Nämä asiat nostavat ja laskevat omakotitalon arvoa Helsingissä

    3. 3

      Kauppiaan tuska: Vaatteet ostetaan ulkomaisista verkkokaupoista – ”Kivijalkaliikkeitä kaatuu”

    4. 4

      Italian turmasillasta vastanneen yhtiön osake syöksylaskussa

    5. 5

      99 euron festarilippu maksoikin 138 euroa – lippuvälittäjästä tulvii valituksia

    6. 6

      6 vuotta koulua käyneistä puolet ei osaa lukea eikä laskea – oppimisen kriisi voi hyödyttää Suomea

    7. 7

      Näin Orava Asuntorahasto perustelee muutoksia: ”Asuntojen arvot ovat kehittyneet epäsuotuisasti”

    8. 8

      Työryhmä: Suomen rahoitusalan pitäisi rakentaa varajärjestelmät poikkeusoloihin

    9. 9

      Vesijettien myynti ponkaisi – ”Selvästi uusi tapa aloittaa vesillä liikkuminen”

    10. 10

      Suomalais-englantilainen Jody: ”En kelpaa Suomen työmarkkinoille juuri mihinkään”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ampiaiset, muurahaiset ja kuoriaiset piinaavat nyt tavallista enemmän – lämpö ajaa torakoitakin koteihin

    2. 2

      Ilmalämpöpumppu tärveli Jarmon lattian – ”Energiansäästö varmaan jo suli”

    3. 3

      Syöpään kuoleva saa Roundupin valmistajalta satojen miljoonien korvaukset

    4. 4

      Mies tienasi romumetallilla 120 000 euroa pimeästi – joutuu tekemään 6 viikkoa palkatonta työtä

    5. 5

      Jaakko, 36, lupasi kuukauden palkan sille, joka löytää hänelle töitä

    6. 6

      Aktiivimallin leikkuri iski – näin moni työtön aktivoitui

    7. 7

      Suomalais-englantilainen Jody: ”En kelpaa Suomen työmarkkinoille juuri mihinkään”

    8. 8

      Poikkeuksellinen tilanne työmarkkinoilla – perinteinen kesäilmiö katosi

    9. 9

      Turkin valuuttakriisi voi syöstä maan pahan kierteeseen – asiantuntija kertoo, miten liiran romahdus voi vaikuttaa Suomeen

    10. 10

      Mitä voisi tapahtua, jos Suomi ottaisi 8 500 maahanmuuttajaa enemmän joka vuosi? Ekonomisti vastaa

    11. Näytä lisää