Raportti paljastaa purkutalkoiden syyt: betonirakenteissa liikaa ilmaa

Julkaistu:

Uudet lisäaineet toivat yllättäen ilmaa betoniin johtaen ongelmiin Turussa ja Kemijärvellä.
Erikoisbetonin päinvastaiseksi muuttunut käyttäytyminen yllätti viime vuonna rakentajat, mikä johti suuriin purkutalkoisiin. Ennen ilmaa saattoi kadota betonista kuljetuksen ja betonoinnin aikana. Säänkestävissä erikoisbetoneissa uudet lisäaineet toimivatkin päinvastoin ja toivat kuljetuksen aikana lisäilmaa betoniin.

Selvitysmies Tapani Mäkikyrö kartoitti betonirakentamisen tilannetta viime vuonna todettujen laatuongelmien takia. Hänen tiistaina julkistetun raporttinsa mukaan korkea ilmamäärä johti betonin lujuuden laskuun epäonnistuneissa rakennusprojekteissa. Laatuongelmien takia esimerkiksi Turun yliopistollisen sairaalan laajennusosan rakenteita piti purkaa ja rakentaa uudelleen ja juuri valettu rautatiesilta Kemijärvellä jouduttiin purkamaan.


Betoniteollisuus ry:n toimitusjohtaja Jussi Mattila sanoo, että lisäaineiden käyttäytyminen tuli yllätyksenä, mutta nyt teollisuudessa ymmärretään lisäaineiden toiminta. Hänen mukaansa aiempien ohjeiden mukaan ennakkokokeita ennen betonin kuljetusta työmaalle piti tehdä vain itsestään tiivistyvillä tietyillä erikoisbetoneilla. Nyt käytäntö on jo ulotettu kaikkiin säänkestäviin betoneihin.

– Työmailla on aiemmin tehty aika vähän mittauksia, mutta nyt on tehostetusti mitattu. Vaikka liikaa ilmaa sisältävää betonia pääsisi työmaalle, niin se ei (mittausten ansiosta) päätyisi ainakaan muottiin, Mattila sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Silloista ei löytynyt vakavia puutteita

Liikennevirasto lähetti jo Kemijärven ongelmien paljastuttua kirjeen, jota Mattila kutsuu ”myllykirjeeksi”. Yksikön päällikkö Minna Torkkeli Liikennevirastosta sanoo, että ala on herättelyn jälkeen ryhdistäytynyt. Hänen mukaansa laaduntarkkailun tasoa on jo nostettu, kun työmailla otetaan enemmän koekappaleita ja tehdään ilmamäärän mittauksia.

– Hyvin hoidettu mielellään automatisoitu laadunvalvonta olisi paljastanut ongelman, ja sellaiseen lähdemme selvittämään mahdollisuuksia, Torkkeli sanoo.

Liikennevirasto on tutkinut tänä vuonna lähes sata vilkasliikenteistä siltaa. Selvityksen on määrä valmistua joulukuussa. Torkkelin mukaan havaitut poikkeamat vaikuttavat vain siltojen käyttöikään.

– Niin suuria lujuuspoikkeamia tai muita ongelmia ei ole löytynyt, että ne vaikuttaisivat turvallisuuteen. Ne olisi kerrottu heti, Torkkeli sanoo.

Betonitöihin suhtauduttu vähättelevästi

Mäkikyrö kritisoi raportissaan vähättelevää suhtautumista betonin valamis- ja tiivistystyöhön. Hänen mukaansa betonitöihin on toisinaan suhtauduttu työnä, jossa ei tarvita erityistä osaamista.

– Ehkä se on näyttänyt helpolta, kun muotti täyttynyt ja kaikki on näyttänyt olevan kunnossa. Se on kuitenkin ammattimiehen hommaa, jossa nopeus ei ratkaise, vaan kunnollinen suoritus, Mäkikyrö sanoo.

 

Se on ammattimiehen hommaa, jossa nopeus ei ratkaise, vaan kunnollinen suoritus.

Betoniteollisuuden Mattila tunnistaa ongelman.

– Olen itsekin aikanaan opiskeluaikana työskennellyt betonitöissä aika osaamattomana, joten työn vaativuutta ei tunnistettu, Mattila sanoo.

Alalla on suunniteltu ”b-perehdytystä”, jossa voisi osoittaa taitonsa betonitöissä. Mattilan mukaan torstaina budjettikokouksessa perehdytys saanee rahoituksensa, jonka jälkeen se aloitetaan nopeasti.

Lujuusongelmia ympäri maata

  • Viime vuoden marraskuussa uutisoitiin, että Turun yliopistollisen sairaalan laajennusosassa havaittu betonin lujuusongelma on niin vakava ja laaja, että rakenteita pitää purkaa ja rakentaa uudelleen.
  • Betoniongelmia havaittiin myös esimerkiksi Turussa uuden asuinalueen Harppuunakorttelin pysäköintihallin työmaalla, rautatiesillassa Kemijärvellä sekä tuulivoimapuistossa Pohjanmaalla.
  • Syyskussa uutisoidussa Aalto-yliopiston tutkimuksessa havaittiin, että ongelmien keskiössä olivat sekoitusprosessi ja uudemmat betonia notkistavat lisäaineet.
  • Tutkimuksessa havaittiin, että mikäli sekoittaminen ei ole riittävän tehokasta betoniasemalla, lisäaineet eli huokostimet toimivat vain osittain ja ilman muodostuminen saattaa jatkua vielä siinä vaiheessa, kun betonia sekoitetaan uudelleen työmaalla betoniautossa.
  • Betonin lujuusongelmat ovat koskeneet lähinnä pakkasen ja suolarasituksen kestävää p-lukubetonia, joka on pääosin infrarakenteissa käytettävää erikoisbetonia.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Yandexin data­keskuksen hukka­lämpö lämmittää Mäntsälää – kauko­lämpö­asiakkaiden lasku pieneni merkittävästi

    2. 2

      Italia ei taivu EU:n tahtoon –  varapääministeri ilmoitti, ettei budjetti muutu

    3. 3

      Jos dieselvero poistetaan, niin täällä se eniten vaikuttaa – katso, kuinka moni ajaa sinun kotiseudullasi dieselillä

    4. 4

      Budjettikapinaan noussut Italia näytti uhmaavan EU:ta viimeiseen asti

    5. 5

      Näillä paikkakunnilla tinkaaminen kannattaa asuntokaupoilla

    6. 6

      Venäläinen hakukoneyhtiö perusti suuren datakeskuksen Mäntsälään – toimii vain 17 työntekijän voimin

    7. 7

      Jamilla Heiskanen, 24, kokoaa laajaa sijoitussalkkua – näihin hän pistää rahansa

    8. 8

      Jan Hurrin näkökulma: Pettymyksistä kumpuava protestipolitiikka ei ole syy kansalaisten ongelmiin – se on oire

    9. 9

      POP Pankissa väärinkäytösepäily: Pankkiliiton hallituksen puheenjohtajalle potkut

    10. 10

      Yrittäjä ajoi ravintolansa konkurssiin nostamalla 9 500 euron palkkaa – tuomio lyheni hovioikeudessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jos dieselvero poistetaan, niin täällä se eniten vaikuttaa – katso, kuinka moni ajaa sinun kotiseudullasi dieselillä

    2. 2

      Yrittäjä ajoi ravintolansa konkurssiin nostamalla 9 500 euron palkkaa – tuomio lyheni hovioikeudessa

    3. 3

      Näillä paikkakunnilla tinkaaminen kannattaa asuntokaupoilla

    4. 4

      Dieselautoilijoiden mitta täyttyi: ”Onko tässä enää mitään järkeä?”

    5. 5

      ”Firman piikkiin!” – Kuuluuko alkoholi pikkujouluihin?

    6. 6

      POP Pankissa väärinkäytösepäily: Pankkiliiton hallituksen puheenjohtajalle potkut

    7. 7

      Dieselveron poistamisesta kansalaisaloitteen tehnyt Tuulikki mykistyi ideansa suosiosta: ”Tämä on aivan uskomatonta”

    8. 8

      OP:n yt-neuvottelut ohi – 700 tehtävää katoaa, yli 1000 syntyy

    9. 9

      Jan Hurrin näkökulma: Pettymyksistä kumpuava protestipolitiikka ei ole syy kansalaisten ongelmiin – se on oire

    10. 10

      Diesel­veron poistamisesta tehty kansalais­aloite rikkoi 50 000 alle­kirjoituksen rajan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tällaisia eläkkeet ovat eri puolilla Suomea – katso, mikä on kuntasi keskieläke

    2. 2

      Asukas tuhosi vuokrayksiön teippaamalla ikkunat muovilla

    3. 3

      Juha ei ollut uskoa silmiään kun ajoi huoltoasemalle Kirkkonummella – bensan ja dieselin hinnassa näkyy nyt harvinainen ilmiö

    4. 4

      Dieselautoilijoiden mitta täyttyi: ”Onko tässä enää mitään järkeä?”

    5. 5

      Padasjokelaisen omakotitalon hinnalla saisi 13 neliötä Helsingin kalliilta alueelta – ”On mahdotonta hyväksyä, ettei löydy ostajaa”

    6. 6

      Näillä alueilla asuntoja myydään pitkään – ei pelkkiä syrjäseutuja

    7. 7

      Hommia tarjolla heti ilman koulutusta – muuttaisitko 517 kilometrin päähän saadaksesi töitä?

    8. 8

      Halkaisiko räjäytystyö uuden talon rungon? Osakkeenomistajat vaativat rakennuttajalta reiluja korvauksia

    9. 9

      Näin tienasivat eläkeläiset maailmalla – Pekka, 71, Portugalin eläkkeistä: ”Kuva on erilainen, kun vuorineuvosten eläkkeet irrotetaan”

    10. 10

      Dieselveron poistamisesta kansalaisaloitteen tehnyt Tuulikki mykistyi ideansa suosiosta: ”Tämä on aivan uskomatonta”

    11. Näytä lisää