Maiju voitti vuodessa yli 3000 eurolla palkintoja – ota nämä asiat huomioon, kun osallistut nettiarvontoihin - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Maiju voitti vuodessa yli 3000 eurolla palkintoja – ota nämä asiat huomioon, kun osallistut nettiarvontoihin

Älä osallistu suin päin sosiaalisessa mediassa julkaistuihin arvontoihin. Älä edes klikkaa tykkää-nappia ennen kuin ajattelet, neuvovat tietoturva-asiantuntijat.

13.11.2017 16:42

Ilta-Sanomien toimittaja Maiju Majamaa osallistui lähes vuoden ajan Facebookissa ja Instagramissa julkaistuihin arvontoihin ja voitti palkintoja läjäpäin. Varjopuolena sähköposti alkoi täyttyä roskapostista.

Katso jutun alussa olevalta videolta, mitä kaikkea Ilta-Sanomien toimittaja voitti Facebook-arvonnoissa.

Facebook-arvonnoissa ei kaikki ole aina sitä miltä ensi silmäyksellä näyttää. Kun huomioi muutaman oleellisen seikan, voi välttyä roskapostia vakavammilta ikävyyksiltä.

Sekä Viestintäviraston erityisasiantuntija Ilkka Sovanto että tietoturvan asiantuntijayritys 2NS:n tietoturva-asiantuntija Juho Ranta varoittavat osallistumasta Facebookin lukemattomiin arvontoihin päätäpahkaa.

Ensimmäiseksi kannattaa varmistaa, onko arvonnan järjestäjä todella se firma, miksi itseään väittää. Huijarifirmat yrittävät vedättää somekansaa tekaistuihin arvontoihin käyttämällä ilmoituksissaan muun muassa tunnettujen yritysten logoja ja liikemerkkejä.

– Nämä toimivat usein siten, että pyydetään aluksi henkilöitä tykkäämään tai jakamaan sivua palkinnon voittamisen toivossa. Sivustoista tykkääminen ja jakaminen lisää kyseisen sivuston suosiota ja ne saavat sitä kautta enemmän näkyvyyttä. Näissä ei välttämättä ole mitään palkintoa saatavilla, Ranta kuvailee huijarisivustojen toimintaa.

Sosiaalisesta mediasta voi löytää lukuisia arvontoja, mutta mitkä niistä ovat oikeita arvontoja?

Huijariarvonnasta tykkääminen antaa epäilyttävälle sivustolle näkyvyyttä ja sitä kautta tulee myös lisänneeksi niihin haksahtaneiden uhrien määrää.

Arvonnan järjestäjän aitoudesta voi varmistua vilkaisemalla, kuka on alkuperäisen arvontapostauksen tehneen Facebook-tilin omistaja.

– Luotettavat tahot myös julkaisevat selkeästi kilpailun ehtonsa postauksessa ja kertovat, kuka on postauksen takana. Lisäksi kannattaa tarkistaa, että kilpailun järjestäjän tili on vahvistettu. Jos antaa tietojaan Facebook-postauksessa olevan linkin takana olevalle lomakkeelle, kannattaa varmentua siitä, missä palvelussa lomake on ja mihin annettuja tietoja käytetään.

 Luotettavat tahot myös julkaisevat selkeästi kilpailun ehtonsa postauksessa ja kertovat, kuka on postauksen takana.

Facebook-, Twitter- ja Instagram-tilien aitouden tunnistaa käyttäjän nimen viereen sijoitetusta sinisestä pallosta, jonka sisällä on valkoinen v-kirjainta muistuttava tarkistusmerkki.

Mieti, kuinka paljon tietojasi haluat luovuttaa

Myös aitoihin arvontoihin osallistuessaan ja sivustojen tykkää-nappia klikatessa kuluttaja luovuttaa itsestään tietoja.

– Vähintään näkee nimen, joskus joitain muitakin profiilitietoja saatetaan hyödyntää esimerkiksi markkinointitarkoitukseen. Ainakin ne kaikki tiedot antaa, jotka käyttäjätilissä ovat julkisia, Viestintäviraston Sovanto pohtii.

Kahteen kertaan kannattaa miettiä, jos arvontaan osallistumiseksi vaaditaan täyttämään henkilötiedot linkin takaa löytyvään lomakkeeseen. Ranta on tällaisten pyyntöjen suhteen hyvin epäileväinen.

– Ainoa tavoite näissä on saada ihmiset luovuttamaan omia tietojaan, jotta heihin voidaan kohdentaa markkinointia. On myös mahdollista, että uhri on ”voittanut” tykkäyksellään ja häntä pyydetään luovuttamaan yhteystietonsa ja mahdollisesti tekemään muita toimenpiteitä, kuten tilaamaan joitain tuotteita, jotta voisi palkinnon saada, Ranta neuvoo.

Sovantoa linkit, joita arvontaan osallistuvat kuluttajat houkutellaan klikkaamaan, epäilyttäisivät erityisesti.

– Jos luottokorttitietoja aletaan kysellä, voi arvata, ettei ihan kaikki taida olla kunnossa, hän neuvoo.

 Jos luottokorttitietoja aletaan kysellä, voi arvata, ettei ihan kaikki taida olla kunnossa.

Ranta huomauttaa, että myös useat luotettavat ja tunnetut organisaatiot käyttävät Facebookia kilpailujen järjestämiseen. Ehtona näissäkin kuten huijauksissa voi esimerkiksi olla tietystä postauksesta tykkääminen.

– Tästä syystä kannattaakin olla hyvin tarkka ja varmistua siitä, että kilpailun järjestäjä todella on luotettava ja tunnettu taho, eikä heidän brändiään huijaustarkoituksessa käyttävä huijari.

Varo pirullisia tilausansoja

Rannan mukaan kannattaa myös huomioida, että aidot ja rehelliset kilpailut eivät edellytä voiton lunastamiseksi esimerkiksi tuotteiden ostamista.

Sovantokin varoittaa tilausansoista.

– Näissä yleensä mainostetaan, että voita 500 euron lahjakortti tai olet juuri nyt voittanut tällaisen. Ja sitten kun menee tohkeissaan klikkailemaan, niin pikkupräntillä ilmenee, että on osallistumassa johonkin kestotilaukseen, joka maksaa vaikka 50 euroa viikossa.

– Näissä voi jotain voittaa tai sitten ei. Näissä liikutaan lain harmaalla alueella, hän toteaa.

Ranta sanoo, että pahimmassa tapauksessa uhrit voivat tulla antaneeksi jopa rahaa huijarille voittojen toivossa.

Yleisesti hän neuvoo, että tuntemattomien tahojen järjestämien nettiarpajaisten tarkoitus on usein kartuttaa yhteystietoja, joille voi kohdentaa roskapostia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?