Näin Restel maanitteli Taco Bellin Suomeen - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Näin Restel maanitteli Taco Bellin Suomeen

Taco Bellia Suomessa pyörittävä Restel on tuonut Suomeen myös nopeasti laajentuneen Burger King -hampurilaisketjun.

Julkaistu: 8.11.2017 16:11

Ravintolajätti Restel tuo Taco Bellin Suomeen. Aluksi Restelin lähestymisyritykset eivät saaneet vastakaikua.

Ravintolajätti Restel avaa huomenna torstaina ensimmäisen Taco Bell -ravintolan Helsinkiin. Ensi ja sitä seuraavalla viikolla yhtiö avaa kaksi uutta Taco Belliä Espooseen.

Tavoitteena on laajentaa nopeasti muuallekin pääkaupunkiseudulle ja Suomen muihin isoihin kaupunkeihin. Aiemmin Restel on tuonut Suomeen nopeasti laajentuneen Burger King -hampurilaisketjun.

– Laajenemistahdissa meillä on vastaavat tavoitteet kuin Burger Kingin kanssa. Uskomme vahvasti, että tulemme kasvattamaan koko Suomen pikaruokamarkkinaa tuomalla aivan uutta tarjontaa, Restelin ketjujohtaja Sarita Lehtinen sanoo.

Pikaruokamarkkina on kasvanut viime vuosina vauhdikkaasti. Matkailu- ja ravintola-alaa edustavan MaRa ry:n mukaan pikaruokaravintoloiden liikevaihto kasvoi viime vuonna lähes 7 prosenttia.

Suomeen rantautuvien ravintolaketjujen otsikoidaan usein tulevan Suomeen. Käytännössä kyse on usein vuosien lisenssineuvotteluista, joiden aloittaminen voi olla työn ja tuskan takana. Taco Bellin ensimmäisen ravintolan avaamista edelsi parin vuoden prosessi.

– Toimitusjohtajamme Mikael Backman on asunut Yhdysvalloissa ja pitää kovasti Taco Bellistä. Hän aloitti prosessin ottamalla yhteyttä Taco Bellin pääkonttoriin. Aluksi kirjeisiin ei edes vastattu, mutta keskusteluyhteys saatiin auki kun lähestyimme heitä juristien kautta. Yhdysvalloissa juristien kirjeet avataan aina, koska ne voivat sisältää haasteen. Siinä kohtaa saimme neuvotteluyhteyden auki, Lehtinen kertoo.

Nuoret toivovat Suomeen jättibrändejä Restelin markkinatutkimuksen perusteella etenkin nuoremmat ikäryhmät suhtautuvat suopeasti kansainvälisiin ruokabrändeihin.

– Tutkimuksissamme nousi selkeänä ykkösenä toive siitä, että isoja pikaruokabrändejä saadaan Suomeen lisää. Varsinkin nuorempi sukupolvi on matkustanut paljon, ja myös some on tuonut nämä isot brändit kaikkien tietoisuuteen, sanoo Lehtinen.

Restelin muita brändejä ovat esimerkiksi Helmi Simpukka ja Rax-pizzabuffet. Yhtiö omistaa vielä toistaiseksi myös esimerkiksi Holiday Inn- ja Cumulus-hotellit, mutta hotellitoiminnan myynti Scandicille on viranomaisen hyväksyntää vaille valmis. Jos kauppa toteutuu, Restel keskittyy vain ravintoloihin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?