Nesteen Lievonen: Polttoaineiden kysyntä kasvaa, vaikka autokanta sähköistyy

Julkaistu:

Neste on harpannut kymmenessä vuodessa pienestä paikallisesta öljynjalostamosta globaaliksi toimijaksi uusiutuvien polttoaineiden markkinoilla.
Öljynjalostusyhtiö Neste uskoo, että sillä on edessä loistava tulevaisuus sähkömoottoriautojen yleistymisestä huolimatta. Erityisesti uusiutuvan dieselin kysyntä on yhtiön mukaan kasvussa.

Neste myy tällä hetkellä tavallista fossiilista dieseliä, 15-prosenttisesti uusiutuvaa Pro-dieseliä sekä sataprosenttisesti uusiutuvaa MY dieseliä. Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievosen mukaan jopa 15 prosenttia asiakkaista valitsee noin 15 senttiä litralta kalliimman MY dieselin, vaikka samalla asemalla olisi tarjolla myös edullisempaa fossiilista dieseliä.

Erityisen kysyttyä sataprosenttinen uusiutuva diesel on ollut Pohjois-Amerikassa. Kaliforniassa useat suuryritykset ja kaupungit ovat siirtyneet sen käyttäjiksi.

Tie tähän pisteeseen on ollut pitkä. Lievosen mukaan Neste oli biodiesel-suunnitelmissaan muutaman vuoden etuajassa, sillä kun tuote tuotiin markkinoille, ei sille ollut vielä edes EU-tason sääntelyä. Nyt uusiutuvista tuotteista tulee jo lähes puolet yhtiön tuloksesta, vaikka niiden osuus tuotannosta vain neljäsosa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nesteen uusiutuva diesel valmistetaan enimmäkseen teurasjätteestä ja teollisuuden sivuvirroista. Aluksi uusiutuvaa dieseliä valmistettiin 95-prosenttisesti palmuöljystä, mutta nyt sen osuus on laskenut alle 20 prosenttiin. Käännöksestä Lievonen kiittää ympäristöjärjestö Greenpeacea, joka protestoi vuosikymmenen vaihteessa ankarasti Nesteen palmuöljyn käyttöä.

Palmuöljyn tuotantoa varten raivataan usein sademetsiä, jotka puolestaan toimivat maapallon keuhkoina. Greenpeace kritisoi Nestettä siitä, että siirtyessään näennäisesti uusiutuvaan raaka-aineeseen se samalla oli mukana tuhoamassa sademetsiä.

Lievosen mukaan yhtiö on oppinut Greenpeacelta saamastaan kritiikistä ja vähentänyt palmuöljyn osuutta. Palmuöljyn tuottajien tiedot on saatavissa yhtiön verkkosivuilta.

Sen sijaan teurasjätteen tuottajista yhtiö ei hiisku.

– Uusiutuvan dieselin raaka-aineet hankitaan kaikilta mantereilta. Neste on maailman suurin eläinrasvan ja sivuvirtojen ostaja, Lievonen sanoo.

 

Neste on maailman suurin eläinrasvan ja sivuvirtojen ostaja.

Periaatteessa dieseliä pystyttäisiin tekemään jo täysin muun muassa teurasjätteistä, kalajätteistä ja etanolin valmistuksen sivutuotteena syntyvästä teknisestä maissiöljystä. Myös kasviöljyjä kuten rypsiä, rapsia ja soijaa käytetään.

Sähköautot vain välivaihe

Neste odottaa, että vuonna 2030 maailmanlaajuisesta autokannasta 10 prosenttia on sähköautoja. Kysyntää polttoaineille siis on vielä reilun kymmenen vuoden päästäkin.

Vaikka autoteollisuus on lupaillut lisäävänsä sähköautojen tuotantoa, kukaan ei ole vielä ilmoittanut lopettavansa täysin polttomoottoriautojen valmistamista. Eli nyt jos ostaa bensiiniauton, kymmenen vuoden päästäkin siihen tankataan vielä bensiiniä.

Neste näkee, että nyt eletään välivaihetta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa sähköautojen sijaan panostetaan itseohjautuviin autoihin.

– Visio on, että sähköistys on vain välivaihe. Itseohjautuvat autot parantavat infraa, pienentävät parkkitilojen määrää ja saavat vanhukset ja nuoret menemään minne tahansa, Lievonen kertoo.

Käytännössä suurkaupunkien sosiaalinen infrastruktuuri muuttuu täysin, kun niistä 40 prosenttia on parkkitiloja. Itseohjautuvien autojen tulo vaikuttaa myös yhteiskuntaan, kun jokainen ihminen ei enää omista autoa ja autojen määrä vähenee.

– Samalla tarvittavien metallien määrä vähenee ja kaivostoiminnan määrä vähenee. Miten sosiaalinen hyvinvointi jaetaan? Työpaikkoja tulee katoamaan, miten työt jaetaan? Onko kansalaispalkka vai mikä? Lievonen pohtii.

Itseohjautuvat autot ovat Lievosen mukaan ratkaisu erityisesti huonon joukkoliikenteen Yhdysvaltoihin sekä kehittyviin maihin. Euroopassa tilanne on hieman erilainen, koska suurkaupunkien joukkoliikennejärjestelmät toimivat kohtuullisen hyvin.

Kasvua mereltä ja ilmasta

Vaikka näyttääkin siltä, että fossiilisten polttoaineiden elinkaari on päättymässä, ei Lievosen mukaan Nesteen tulevaisuus ole vielä mennyt. Itse asiassa Nesteen laskelmien mukaan laivaliikenteessä ja lentoliikenteessä keskitisleiden kuten dieselin ja lentopetrolin kysyntä jatkaa kasvuaan.

Laivaliikenteessä kysyntää ajaa polttoaineita koskeva rikkisääntelyn muutos, joka lisää vähärikkisten laivapolttoaineiden kysyntää. Neste myy kolmea vähärikkistä laivapolttoainetta ja Lievosen mukaan käytännössä kaikki Itämeren autolautat käyttävät Nesteen tuotetta.

Lentopetrolissa sen sijaan tilanne on erilainen. Neste on kehittänyt valmiiksi puoliksi lentopetrolin, josta puolet on uusiutuvaa ja puolet fossiilista. Se ei kuitenkaan ole vielä käytössä missään. Tämän vuoden loppupuolella lentopetroli on tulossa myyntiin Geneven lentokentälle.

– Keskusteluja käydään kymmenen muun kentän kanssa, Lievonen sanoo.

Jatkossa kasvua odotetaan myös uusiutuvasta muovista, jonka yhtiö uskoo olevan tuotannossa jo ensi vuonna.

Lievonen puhui medialle tänään tiistaina Nesteen Suunta eteenpäin -seminaarin yhteydessä.
Näitä luetaan!
  • Juuri nyt
  • Päivä
  • Viikko
  1. 1

    Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

  2. 2

    Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

  3. 3

    Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

  4. 4

    Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

  5. 5

    Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

  6. 6

    Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

  7. 7

    Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

  8. 8

    Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

  9. 9

    Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

  10. 10

    Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

  2. 2

    Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

  3. 3

    Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

  4. 4

    Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

  5. 5

    Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

  6. 6

    Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

  7. 7

    Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

  8. 8

    Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

  9. 9

    Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

  10. 10

    Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

  2. 2

    Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

  3. 3

    Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

  4. 4

    Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

  5. 5

    Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

  6. 6

    Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

  7. 7

    Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

  8. 8

    Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

  9. 9

    Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

  10. 10

    Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

  11. Näytä lisää