Kiinalaisturistit himoitsevat Suomesta meripihkaa – ”Ostavat joskus yli 10000 eurolla” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kiinalaisturistit himoitsevat Suomesta meripihkaa – ”Ostavat joskus yli 10000 eurolla”

Luksuskoru- ja kelloliike Yolinxuryssa myydään parhaimmillaan kerralla yli 10 000 euron edestä meripihkakoruja yhdelle asiakkaalle.

22.9.2017 17:18

Kiinalaiset turistiryhmät jättivät Suomen matkailuimagoa kehittävän Visit Finlandin mukaan eniten rahaa Suomeen. Heidän yöpymisensä myös kasvoivat kovinta tahtia viime vuoteen verrattuna, yli 46 prosenttia.

Kiinalaiset ovat valmiita käyttämään kerralla suuriakin summia suomalaisiin koru- ja kelloliikkeisiin. Kysynnän myötä Helsingin liikkeissä myydään nykyään myös selkeästi aasialaisturisteille suunnattuja meripihkakoruja.

  • Mitä kiinalaiset toivovat luksuskoruilta ja millaisia meripihkakorut ovat? Yllä olevalla videolla Yolinxury-liikkeen perustaja kertoo asiakkaidensa toiveista.

Helsingin Eteläisen Hesperiankadun ja Mannerheimintien kulmassa toimivan Yolinxury-liikkeen perustaja Lin Han esittelee kultaketjuun pujotettua parin sormenpään kokoista meripihkakorua. Han näyttää sormella, miten korun sisällä kaartelevat kuviot aaltoilevat. Jo liikkeen ulkopuolella on helppo päätellä, että shoppailureissu voi viiltää lompakkoon pitkän loven.

Jokainen meripihkakoru on yksilöllinen.­

Meripihkakorut vetävät Yolinxuryyn juuri kiinalaisia ja muita aasialaisia turisteja. Korut ovat Lin Hanin mukaan kiinalaisille sijoituksia, joita säästetään tuleville sukupolville.

– He haluavat sijoittaa johonkin arvokkaaseen. Sen halutaan säilyttävän arvonsa seuraaville sukupolville. Se on tavallisesti heidän tapansa ajatella täällä. Kiinalaiset etsivät täältä aitoutta, designia ja tyyliä, Lin Han toteaa.

Liikkeen perustaja saapui itse Suomeen työskenneltyään ensin vuosia suunnittelijana New Yorkissa. Helsingissä hän pyrkii vastaamaan etenkin kiinalaisten ja muiden aasialaisten toiveisiin tarkasta laadunvalvonnasta. Väärennetyt meripihkakorut ovat Aasian markkinoilla yleisiä.

– Kiinasta ja Aasiasta on vaikea löytää luotettavaa tapaa määrittää, mikä on hyvälaatuista meripihkaa. Huijauksia ja petoksia on paljon, Lin Han kertoo.

Yolinxury-liikkeen perustaja Lin Han kertoo, että kiinalaisasiakkaat pitävät meripihkakoruja samaan aikaan sijoituskohteina ja yksityisinä osina omaa tyyliä.­

Lin Han kuvailee kiinalaisasiakkaita säästäväisiksi, vaikka ostokset voivatkin ajoittain olla arvokkaita. Turistit arvostavat aitoutta ja etsivät itselleen uniikkeja koruja. Meripihkakoru on Hanin mukaan myös statussymboli.

Kiinan suurkaupungista Urumqista Suomeen lomalle saapunut Li Yudong on suuntaamassa Helsingin Fredrikinkatua pitkin kohti Temppeliaukion kirkkoa. Hän puhuu englantia hitaasti, mutta osaa luetella ostoslistansa.

– Suklaata, kortteja ja sellaisia joitakin kauniita kiviä.

Li Yudong aikoo ostaa pieniä meripihkakoruja lahjaksi. Suomesta lähtee tuliaisina myös suklaata ja postikortteja.­

Kielimuurin kanssa taistelun jälkeen osoittautuu, että Yudong aikoo hankkia Suomesta pieniä meripihkakoruja. Ne menevät lahjaksi muun muassa vaimon sukulaisille. Tarkkaa summaa hän ei ole ajatellut. Yudong pitää meripihkakorujen hintaa korkeana, mutta korujen kauneus kannustaa ostamaan.

Yolinxury on nuori kiinalaisturistien suosimiin luksuskoruihin ja kelloihin erikoistunut yritys. Yritystunnus on tullut voimaan joulukuussa 2016. Myös työntekijät ovat nuoria.

Perustaja Lin Han kertoo keskustelevansa työntekijöiden kanssa paljon kulttuurieroista ja asiakkaiden kohtaamisesta. Aasialaisiin asiakkaisiin keskittymisestä kertoo esimerkiksi se, että liikkeen palvelukielet ovat englanti ja kiina. Suomenkieliseen tervehdykseen vastataan tiskin takaa hämmentyneellä katsella.

– Me kokoonnumme (työntekijöiden kanssa) puhumaan paljon kulttuurista. Se on tärkein asia nykymaailmassa. Kun ymmärrät muita ihmisiä, niin ymmärrät miksi he tekevät jotain. Haluat rakentaa brändisi sitä kautta, miten ymmärrät ihmisiä. Etsi ymmärrystä ja tule ymmärretyksi, Han toteaa.

Yksittäiset meripihkakorut voivat maksaa tuhansia euroja.­

Meripihkakorut ovat kiinalaisille aarteita ja onnenamuletteja. Aasialaisturistit arvostavat sitä, että jokainen koru on yksilöllinen.

– Joskus meillä voi olla ihmisiä, jotka ostavat todella kalliita tuotteita, yli 10 000 eurolla. Silloin ne ovat sijoitustuotteita, ja he rakastavat niitä.

Tavallisesti yksittäiset asiakkaat kuluttavat liikkeessä muutamia satoja euroja. Lin Han arvioi, että keskivertoasiakas poistuu noin 200 euron ostokset mukanaan.

Meripihkakorujen on tarkoitus kestää kiinalaisperheissä sukupolvelta toiselle.­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?